2014.
scenario
i režija: David Ayer
uloge:
Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Michael Pena, John Bernthal,
Jim Parrack, Anamaria Marinca, Alicia von Rittberg
Čisto
filmski gledano, Drugi svetski rat nije samo istorijski događaj i
nepresušni izvor priča. Nije to ni samo tema ili izvor tema. Drugi
svetski rat je žanr za sebe, kada se pomene pravi ratni film, obično
se misli na film o Drugom svetskom ratu. Štos je u tome što nam
ovaj rat jedini nudi nekoliko filmski upotrebljivih stvari na gomili:
dokumentaciju događaja i arhivsku građu koja se može filmski
preneti, pojednostaviti ili izvrnuti, čari moderne ratne tehnike i
upotrebljive primerke naoružanja i vozila, kao i dosta jednostavnu
crno-belu sliku – poznato je ko su bili dobri momci, a ko loši.
Prvi svetski rat isto nije loš, mada slabije stoji na sva tri polja,
neki lokalni ratovi su previše lokalni da bi ih Hollywood serijski
rabio, a o postmodernim ratovima (Koreja, Vijetnam i dalje) javnost
ima već podeljen stav, nismo preterano uvereni u dobre i loše
momke, pa je svaki film o tim ratovima nužno politička izjava.
Naravno,
kako vreme prolazi, dolazi do zasićenja Drugim svetskim ratom i
crno-belom slikom koju on nudi, mitovi postaju dosadni, kao i njihovi
heroji i zločinci, pa je potrebno unositi inovacije. Sam Peckinpah
je u ogromnoj meri pomerio paradigmu snimivši film Cross of Iron
(1977) koji prati Nemce u povlačenju sa ruskog fronta. U pitanju je
jedan kompleksan anti-ratni film, jedna izjava par excellence, gde
nema prostog izvrtanja uloga heroja i zločinaca, gde su Nemci
zbunjeni momci predvođeni dobrim čovekom kojem je cilj da ih spasi
od pokolja u koji ih guraju neki drugi Nemci, generali-karijeristi u
lovu na ordenje. Propitujući odgovornost pojedinaca, ovog puta na
poraženoj strani, Cross of Iron je otvorio put za druge i
drugačije filmove. Recimo, Saving Private Ryan (1998) kroz
naturalističku klanicu propituje neke odluke “dobrih momaka”,
odnosno njihovu moralnost i svrsishodnost. Je li život jednog
vojnika vredniji od života drugih koji su poslati u akciju njegovog
spasavanja samo zbog toga što je on u ratu izgubio svoju braću? Pa
i oni su nečija braća i nečiji sinovi...
Fury
je jedan od tih naturalističkih filmova smeštenih u krv i blato.
Vreme radnje je 1945. godina, sam kraj rata. Mesto radnje je zapadna
Nemačka. Naši junaci su posada jednog tenka, ljudi toliko očvrsli
da su okoreli i jedva čekaju da se njihova avantura završi. Nemaju
oni romantičnih ideja, vrlo dobro znaju koga ubijaju i zašto, znaju
da je kraj blizu, ovako ili onako, ali da do njega nisu još stigli,
a pitanje je da li će i kako će. Njihovi protivnici nisu samo zli,
uvereni, tvrdokorni nacisti, nego i sveže pokupljene žene, deca i
starci u totalnom ratu do totalnog uništenja. Neki od njih se odmah
predaju, drugi su zaplašeni ili su im mozgovi isprani da bi se tek
tako predali. Ni na sada već izvesno pobedničkoj strani stvari ne
stoje mnogo bolje: iskusni vojnici ginu, na njihova mesta dolaze
mladi i zeleni, neki su preplašeni od rata o kojem su samo slušali,
a svi su već jako umorni od toga svega.
Jedan
takav junoša je Norman (Lerman), novajlija u borbi, do tada na
administrativnoj dužnosti. On je poslat da popuni mesto u tenku jer
je njegov prethodnik poginuo u borbi. Posadu tenka sačinjava strogi
ali pravedni narednik Don “Wardaddy” Collier (Pitt), Meksikanac
Trini “Gordo” Garcia (Pena), religiozni Boyd “Bible” Swan
(LaBeouf) i poludeli seljak Grady “Coon-Ass” Travis (Bernthal).
Oni možda osvajaju gradove, uništavaju neprijateljsku vojsku i
zauzimaju ključne tačke, ali nema tu hollywoodskog glamura. Njihova
poslednja misija je da zauzmu važnu raskrsnicu pod stalnom
neprijateljskom vatrom i tako pruže zaštitu osoblju u pozadini jer
je pešadija već otišla na novi zadatak...
Fury
je solidan, ali ne i dobar film. Osnovni razlog je što, osim
tenkova, ne donosi ništa novo: imali smo već Saving Private Ryan
i sliku zamora i rezignacije kod vojnika. Videli smo sve užase i sva
razaranja i tome se nema šta dodati. David Ayer svoje poglede izlaže
korektno i filmično, bitke su napete, trenuci predaha preko
potrebni, kratkotrajni i jasno se vidi da likovi njima nisu savršeno
zadovoljni. Entuzijasti za vojnu tehnologiju i naoružanje će
svakako naći nekoliko propusta, istoričari isto tako, ali to sve je
manje bitno: ovo je komad filmske fikcije i uspeva da nam “proda”
sliku i utisak Drugog svetskog rata.
Drugi
problem su nedorađeni likovi, svi do jednog kartonski i tipski.
Svaki od petorice u tenku je stereotip za jedan od načina kako se
nositi sa ratom, što je svakako površno. Meksikanac zadovoljava
kvotu za manjine, religiozni frajer smisao nalazi u Bibliji i obraća
se religioznom auditorijumu, seljak je karikirano lud, verovatno je
bio takav i pre rata (ono post- u PTSP-u nije tu bez razloga), a
junoša se od pacifiste (ili kukavice koja koristi pacifizam kao
paravan) do kraja filma pretvara u pouzdanog vojnika okrenutog prvo
preživljavanju. Sve ih vodi šef oličen u “all-American” Brad
Pittu koji možda nije “red-blooded” kao u Inglorious
Basterds, ali je tu da svojoj škvadri ucepi malo zdravog razuma.
Opet, glumci su dobri i uspevaju da makar na momente, kad imaju svaki
svoju “sollo numeru”, stvore iluziju treće dimenzije i da se
provuku kao ljudska bića. Brad Pitt je pouzdan, ovakve uloge mu u
poslednje vreme leže (ostarilo se), pa nam prolazi ta njegova
vojnička mudrost. Za pohvalu je i Shia LaBeouf koji posle duže
vremena ponovo glumi, ne šmira i ne izigrava dasku, ne koristi
snimanje kao izgovor da pravi sranja na privatnom planu, nego zaista
donosi jednu konkretnu ulogu.
Treći
problem je neujednačenost. To znači da će Fury imati svoje
uspone i padove, kako u tempu, tako i u kvalitetu. Dve scene bi
morale biti presudne za film, jedna je scena u stanu sa dve Nemice
koja sjajno deluje kao simulacija normalnosti, iako su okolnosti sve
samo ne normalne, međutim ona postaje neprijatna kada se Wardaddiju
i Normanu pridruži i ostatak bande nameren da napravi sranje i to
sve pomalo predugo traje. Druga, takođe sa ciljem emotivnog vrhunca
filma, je ona u tenku pred poslednju bitku kad naši junaci shvate da
verovatno neće izvući živu glavu. To su osetljive scene i treba ih
majstorski pogoditi. Ayer ih razdužuje i s tim razvodnjava i
umanjuje njihov emocionalni učinak. Ako se tome doda i nešto
praznog hoda i ponavljanje istih poenti, čini se da bi Fury
mogao biti i kraći za jedno
pola sata i da bi tada bio koncizniji, jezgrovitiji i sve u svemu
bolji film.
Iako
mu je prvi scenario bio za ratni film, U-571, Ayer se, ipak
proslavio trilerima i akcijama. Napisao je nekoliko sjajnih
scenarija, kao recimo za Training Day (koji nas “radi”,
iako nije logički besprekoran), Dark Blue i S.W.A.T.
Onda se dohvatio režije i nakon dva solidna filma Harsh Times
i Street Kings, usledio je moderni klasik, remek-delo End
of Watch. Žestoko popljuvani Sabotage je, ako mene
pitate, zapravo neshvaćen film i mesto mu je u trash antologiji.
Fury mu je bio iskorak u nepoznato i čini se da prepreke nije
savladao besprekorno. Tenkovi su sami po sebi dosta nezahvalni:
oklopljeni i zaštićeni su idealni kao mete, ne baš i kao herojska
vozila, uz to su tromi i nimalo elegantni (kao što su to avioni).
Izgleda da Ayer nije baš imao inspiracije dalje od par već viđenih
ideja i par solidno pogođenih detalja i emocija, tu i tamo. Iskreno,
trileri mu bolje leže nego ratni filmovi.
No comments:
Post a Comment