2014.
scenario
i režija: Alejandro Fernandez Almendras
uloge:
Daniel Candia, Alejandra Yanez, Ariel Mateluna, Jennifer Salas,
Daniel Antivilo
Gde
je granica na kojoj ćemo popizdeti i zaboraviti mantre koje nam
serviraju po crkvama i školama? Znate već one mantre o okretanju
drugog obraza i da pametniji popušta. Država će se slabo umešati
na našoj strani zato što se ne zovemo odgovarajuće, zato što
nemamo gomilu love ili zato što nemamo dovoljno debele veze.
Naravno, zavisi od države do države, ali jednakost pred zakonom je
pre teorija nego praksa. Na ova pitanja pokušava da odgovori
čileanski festivalski favorit To Kill a Man.
Ovde
imamo Jorgea (Candia), smirenog i povučenog drvoseču koji sa svojim
najbližima živi u siromašnom kvartu. U tom kvartu žive i lokalne
siledžije koje ga stalno uznemiravaju, maltretiraju, pljačkaju...
Jorge će sve otrpeti i vraćati se po još, čak i po cenu da izgubi
svoju insulinsku aparaturu, ali njegov osamnaestogodišnji sin ima
veće “cojones” od svog oca i nije sklon hrišćanskom oprostu.
On će u sukobu biti ranjen, vođa bande (Antivilo) će zaglaviti na
neko vreme u ćorci, a Jorgeov porodični život će se raspasti. Kad
vođa izađe iz zatvora, spraviće se, zajedno sa svojim
kompanjonima, na Jorgea i ostatak familije. Jedini koji to može
prekinuti je sam Jorge, ali je pitanje je li u stanju.
U
teoriji, ovo je priča o uzimanju pravde u svoje ruke. U praksi to
može biti svašta. Može biti varijacija na temu Straw Dogs,
može biti “backwoods noir” prebačen iz Severne u Južnu
Ameriku, može biti pokolj, a može biti i Miloš Branković,
dakle nekakav pamflet protiv ovoga ili onoga što percipiramo kao
kancer društva, opet bez imalo truda da se ispoštuje makar
elementarna filmska logika. To Kill a Man ide stopama
usporenog festivalskog filma, daleko više drame nego ičega što
podseća na triler, i celokupna njegova vizura je svedena na jedan
jedini lik, našeg protagonistu Jorgea. Drugu stranu ne čujemo, i ne
treba nam, ali ipak fali motivacije i logike u njihovim postupcima.
Legitiman
je to izbor, ali To Kill a Man pati od gomile simptoma jednog
preambicioznog i pretencioznog filma. Problem je što se nisu prvo
posložile osnovne stvari, motivacije likova, pre svega negativaca,
što se nije poradilo na tempu i k tome što poruka ovog filma nije
jasna. Ovo poslednje ne bi bio problem kad bismo To Kill a Man
osetili kao film bez poruke, kao nekakvu studiju, nekakvo zapažanje
ili eksperiment. Međutim, film pršti od izjava, ali njih je toliko
i toliko su difuzne i razbacane (uz pomenuti mlitavi tempo i nikakvu
dinamiku), da nam na kraju nije jasno čemu sve to.
Kontekst
možemo učitati kako hoćemo. Pročitah negde, i delimično se
slažem sa tim, da je ovo film koji tretira nezavidan položaj
radničke klase koja služi kao tampon-zona prema još nižem sloju,
društvenoj margini, i koja zapravo štiti srednju klasu, buržoaziju
i elitu od bilo kakvog kontakta, čak i službenog, sa talogom. Divno
je to i krasno što se kontekst može učitati, međutim problem je
što se mora učitavati da bi se u filmu pronašao smisao. Posebno
kada je, recimo, stav o veri mnogo jasniji i opredeljeniji, iako
potpuno nepotreban u ovom filmu. Recimo, kada Jorge pomene da je
dijabetičar, bandit kaže da je on agnostik, pa šta. Jorge, dobar
hrišćanin i večita žrtva, na meti bezbožnih kriminalaca. Vidim
li samo ja tu Miloša Brankovića?
To
Kill a Man je naporan, konfuzan i u načelu nezanimljiv film koji
tek u pojedinim aspektima, poput kamere, i tek u pojedinim delovima
priče uspeva da privuče malo pažnje i natera na razmišljanje.
Style over substance u svom nepatvorenom obliku.
No comments:
Post a Comment