kritika originalno objavljena na monitor.hr
2014.
režija:
Christian Petzold
scenario:
Christian Petzold, Harun Farocki (po romanu Huberta Monteilheta)
uloge:
Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf
Drugi
svetski rat, nacisti i holokaust su zicer. Sve i da film ne valja,
osnove pristojnosti, ako ne i političke korektnosti nam ne
dozvoljavaju da to jasno i nedvosmisleno izreknemo. Takođe i feniks
kao naziv i osnovna metafora koja se može tumačiti svakako.
Centralno- i istočnoevropski židovi su se podigli iz pepela
krematorija u logorima smrti. Država Izrael izgrađena je na
stradanju njenog (budućeg) naroda. Konačno, i nemačka država i
nemački identitet su nanovo izgrađeni iz ruševina koje su kraj
rata, kapitulacija i okupacija pustili za sobom. U moru tih velikih
priča ipak se kriju i poneke sasvim male, intimne, ljudske, a film
Phoenix u svom centru ima jednu baš takvu.
Kad
prvi put vidimo Nelly (Hoss), njeno lice je povijeno zavojima. Ona je
preživela logor, streljanje i oslobađanje, ali je u tom procesu
izgubila svoje lice i svoj identitet. Holokaust joj je odneo i celu
familiju, a od nje načinio jedinu, te stoga bogatu, naslednicu.
Jedino što joj je ostalo od starog života je prijateljica Lene
(Kunzendorf) i mogućnost da je njen muž Johnny (Zehrfeld) živ.
Lene je nabrijana na Izrael, cionizam i židovsku stvar, na tome
temelji svoj i ne samo svoj identitet. Johnny je Nemac, muzičar i
mogući krivac za Nellinu sudbinu. Sa novim licem koje je lepo, ali
nije njeno, jedino što Nelly želi da uradi pre konačne selidbe u
Izrael je da ispita šta se dešava sa Johnnijem, je li preživeo rat
i da li je još uvek voli kao ona njega.
Ona
će ga naći u “shady” klubu u američkoj okupacionoj zoni
Berlina, gde čak ne radi kao muzičar nego kao perač suđa. I nije
više Johnny, nego Johannes. I tvrdo je uveren da je Nelly mrtva, ali
da žena koja mu se predstavila kao Esther dovoljno liči na nju da
njih dvoje mogu podići i podeliti njeno nasledstvo. Nelly na to
pristaje i šarada počinje, a pitanje je samo hoće li mu se i kada
otkriti, te kako će on to podneti.
Johnnijev
motiv je jasan da jasniji ne može biti, on i ne krije da ga zanima
samo novac i preživljavanje. Okolina je naprosto takva, porušeni i
spaljeni Berlin gde je krov nad glavom luksuz. On će čak imati i
zastrašujući “one-liner”: “Moja žena je bila siromašna dok
je bila živa, sada kada je mrtva je bogata”. Nellina motivacija je
malo kompleksnija i složenija. Sa jedne strane, u pitanju je ljubav
i nada za koju misli da su je održale u životu u logoru. Sa druge
strane, u pitanju je opsesija njenim prošlim, izgubljenim,
predratnim identitetom kada su ona i Johnny vodili srećan,
zajednički, umetnički život bez politike, vere i nacije. Ona u
jednoj raspravi sa Lene kaže da je Izrael ne privlači pošto se ne
oseća kao Jevrejka. Uostalom, identitet je nešto što sami biramo,
a odnos između Johnnija i Nelly podseća na “The Nation of Two”
odnos između Howarda i Helge u Vonnegutovom romanu Mother Night,
po kojem je snimljen i film.
Većina
kritičara će Phoenix porediti sa ranijim saradnjama
reditelja Petzolda i Nine Hoss. Ima smisla, pošto im je ovo peta
(ako računamo i jedan TV film, onda i šesta) saradnja. Ne treba
zaboraviti da su često među saradnicima bili i Ronald Zehrfeld i
pokojni scenarista Harun Farocki, pa se ovde može govoriti o
filmskom krugu. Jedan film je vodio u drugi, Petzold i Hossova su
gradili svoj stil i ispostavili se kao funkcionalna kombinacija. Ona
je po pravilu igrala žene sa integritetom i još značajnije,
stavom, što je potpuno u skladu sa njenom postavom nordijske
lepotice. Petzold se bavi ljudskim sudbinama u različitim
okruženjima, a nakon Barbare (2012) i Phoenix je film
koji je i “period piece” i implicira određeni politički stav.
Petzold ipak ostaje veran ljudskim pričama, tako da Phoenix
ide tim putem pre nego putem ziheraške osude nacizma i užasa
holokausta.
Ono
što je različito i neočekivano, što apsolutno odudara od
hiper-realističke dogme je Petzoldovo tretiranje perioda radnje. Da,
Berlin je razrušen i po njemu se bahati Amerikanci vozikaju u
džipovima. Sreća za naše likove je da su makar u pravom delu
grada, a ne u ruskom. Da, fotografija je sva u tamnim tonovima
propasti i beznađa. Da, okruženje je surovo i nepoverljivo.
Međutim, Petzold se ne opterećuje nepotrebnim detaljima, primerice
zakonskim ili medicinskim procedurama, fokus je na odnosu između tri
lika. Ovde je izmenjena i upotreba Nine Hoss, koja naročito pri
početku igra nesnađenu i preplašenu ženu koja još nije izgradila
svoj novi identitet, a stari je izgubila. Njene oči su pune straha.
Ona dozvoljava da je se gura i muštra. Međutim, kako vreme prolazi,
ona postaje aktivniji lik, a ne samo prizma preko koje se prelamaju
različiti vanjski uticaji koji dolaze od drugih likova.
Ne
treba ispustiti iz vida da je Phoenix nastao po motivima
francuskog pulp romana koji je već imao dve ekranizacije, jednu
filmsku i jednu televizijsku. Sam roman je pogodniji za klasičnu
žanrovsku obradu, možda u maniru Hitchcocka, pošto spaja krimić,
noir i melodramu u atmosferi prevare i izdaje. Petzold radnju prenosi
iz Pariza u Berlin iz nekoliko razloga, od kojih su najopipljiviji
bolje poznavanje terena i snažnija atmosfera siromaštva i beznađa.
Od celog romana zadržava jedino premisu o mužu koji bi pokupio
nasledstvo od svoje žene za koju je uveren da je mrtva, pa je tera
da igra samu sebe. U Phoenixu je razrada potpuno drugačija,
nije usmerena na obrate i iznenađenja, koliko na studiju psihe i
identiteta.
U
teoriji Phoenix zvuči nešto bolje nego što ispada u praksi.
Pitanje gubitka identiteta nije istraženo do kraja, kao što ni
proces konstrukcije novog identiteta prikazan detaljno. Stoga i odnos
između njih dvoje ostaje nekako površan, a izdaja kao ključni
momenat visi u zraku od početka da bi tek na kraju došla na
naplatu. Sve se ovo može objasniti kao anestezija i priprema za
emotivno nabijeni kraj, jedan od najboljih i najpromišljenijih koje
sam video u poslednje vreme. Sa druge strane, za lik Lene i njen
nestanak iz fokusa i iz filma nema opravdanja, to je pitanje
površnosti pisanja.
Zanimljivije
je, međutim, što se film bavi posledicama Drugog svetskog rata na
jednom čisto ljudskom nivou. U tom kontekstu valja spomenuti i
sličnost sa ovogodišnjim dobitnikom Oscara, filmom Ida. U
oba slučaja imamo pitanje identiteta i izdaje od strane ljudi kojima
su žrtve verovale. U oba filma imamo ličnost koja usmerava
protagonistkinju u pravcu otkrića. U Idi je Wanda razvijeniji
lik nego što je to Lene u Phoenixu, ali zato Nelly preuzima
inicijativu koju Ida / Ana ne uspeva ili ne želi. U Idi se
izdaja sakriva iz sramote i osećaja krivice, katolički, dok je u
Phoenixu dominantna protestantska, pragmatična perspektiva.
To ne znači da Petzold opravdava svoje likove, samo da pokušava da
ih razume u datoj situaciji.
Imajući
u vidu listom pozitivne kritike, Phoenixu predviđam uspešnu
američku turneju (oduševio je publiku u Torontu), a nominacija za
Oscara je sasvim moguća i bila bi, u to sam siguran, potpuno
zaslužena. Phoenix je u svojim najbitnijim delovima jedan
izuzetno promišljen film na jednu još uvek neistraženu i
neiscrpljenu temu, Christian Petzold se pokazuje kao jedan od
kompletnijih evropskih autora, a Nina Hoss dokazuje da je trenutno
jedna od najboljih svetskih glumica. Ogromna preporuka.
No comments:
Post a Comment