26.4.15

The Girl Is in Trouble


2015.
režija: Julius Onah
scenario: Julius Onah, Mayuran Tiruchelvam
uloge: Columbus Short, Wilmer Valderama, Alicja Bachleda, Jesse Spencer, Kareem Savinon, Paz de la Huerta, J. Bernard Calloway, Mike Starr

Nedavno sam pisao o jednom sjajnom filmu. Zove se A Girl Walks Home Alone at Night i neviđeno je cool. Sada opet imam jedan sasvim cool film da predstavim i on se zove The Girl Is in Trouble. Na prvi pogled, ta dva filma nisu previše slična. Jedan je vampirski, uslovno rečeno, drugi je noir – misterija, takođe uslovno rečeno. Jedan je smešten u mali propali pustinjski kalifornijski gradić, drugi u metropolu New York. Jedan je snimljen digitalnom kamerom u crno-beloj varijanti koja deluje oštro, drugi na 35mm, u boji i deluje mekano. Jedan je na farsi jeziku i sa internacionalnim glumcima iranskog porekla, drugi sa internacionalnim glumcima različitog porekla koji gravitiraju New Yorku, naravno na engleskom jeziku.
Neko će reći da osim naslova ova dva filma nemaju ništa slično. Naslov je očigledna poveznica, pošto šetnja noću često implicira nevolju. Druga poveznica su autori. Oboje su debitanti u celovečernjem formatu i oboje su imigranti (Ana Lily Amirpour je persijanka druge generacije, doduše, dok je Julius Onah nigerijskog porekla), i oboje jako koriste imigrantsku pozadinu, mada na drugačiji način. Oba filma su indie, i oba iz te tradicije vuku korene. Dok kod vampirskog imamo Jarmusha kao inspiraciju, kod noira ne možemo tačno odrediti jednog autora kao uzor, već je tu zastupljena cela newyorška klika, a Spike Lee je potpisan kao producent. Oba filma vole i cene muziku i obilato je, i potpuno ispravno koriste. Konačno, oba filma preispituju, rastavljaju i sklapaju žanr kojim se bave.
Priča sa devojkom u nevolji je sledeća. Barmen i DJ bez posla po imenu August (Short) pod svoj krov prima droljastu Šveđanku Signe (Bachleda) koju zna iz kafića u kojem je radio pod krov jer je ona u nevolji, pa tako on upada u istu tu nevolju. Nevolja je ubistvo koje pored devojke uključuje još pokojnog sitnog dilera Jesusa (Savinon), njegovog besnog brata Angela željnog osvete (Valderama) i veoma bogatog belca Nicolasa (Spencer) u čijem se stanu dogodilo ubistvo i koji će sve učiniti da ga zataška. Signe kaže, i za to ima video-snimak kao dokaz, da je Nicolas ubio Jesusa, ali ona je manična i nepredvidljiva, možda čak i mutna pošto govori polu-istine i snalazi se tako što se uvaljuje muškarcima. Sa druge strane, Nicolas, pritisnut od strane Angela i bez očekivane zaštite, krivicu svaljuje na nju...
Dodatni štos leži u tome da je, iako je u pitanju jedan od najvećih svetskih gradova, radnja ograničena na jedan kvart i nekoliko kafića i klubova i da se svi likovi međusobno poznaju makar površno i u prolazu. Ili su se susreli, ili su preprodavali jedni drugima kroz još dve-tri ruke ili preko interneta.
August je, pored toga što je glavni lik, varijacija na temu detektiva koji prosto ne želi da ima išta sa slučajem, još i narator koji nas putem digresija upoznaje sa ostalim likovima. Kroz te digresije saznaćemo njihov etnički, klasni i personalni “background”, kao i komadiće tajnih, duboko ličnih istorija New Yorka, posebice kvarta Lower East Side. Biće tu valova imigracije, Wall Streeta, berzanskih krahova, stalnog muljanja i dovijanja...
Augustova naracija, njegova razmišljanja i digresije ne preuzimaju radnju filma koja ostaje prvenstveno misterija, ali ostaju u pozadini i ne nestaju. Ovakav postupak zahteva puno koncentracije i Onah pokazuje zavidnu veštinu u skrivanju tragova i držanju u dilemi istovremeno stvarajući uverljivu, organsku pozadinu za priču i prikazujući kakav New York zaista jeste iz perspektive direktno sa terena. Likovi se, tipično newyorški, bore sa vremenom koje ih sustiže i prestiže i taj pritisak je vidljiv. Mudriji za to vreme sede i posmatraju, uče i pamte.
The Girl in Trouble ima auru od srca iskrenog filma, ali nema naročitu misiju ni dubinu. Ipak, savršeno je zabavan i zapanjujuće funkcionalan zbog toga kako je izveden. To važi na svakom planu, od priče koja je pod apsolutnom kontrolom, preko skretanja pažnje i šaltanja napred – nazad kroz priču i tempa do izbora sjajnih glumaca. Možda se i moglo bez ponavljanja centralne scene ubistva, ali ta scena je toliko dobro režirana, a napetost u njoj je savršeno dozirana da je time zaslužila da se nađe u filmu.
Columbus Short je izuzetno simpatičan kao August i zadovoljstvo je slušati njegova naklapanja. Wilmer Valderama je odličan kao besni brat željan osvete i možda je pornašao pravu ulogu za sebe u daljnjim projektima. Poljska glumica rođena u Meksiku Alicja Bachleda sjajno izvodi transformaciju od nežne cure u nevolji do potencijalne “femme fatale” i nazad, od scene do scene i od kadra do kadra. I to čini sjajno. Jedino je Jesse Spencer pomalo uskraćen jer je njegov mladi bogataš Nicolas uglavnom jednodimenzionalni bogati seronja. To je, opet, stvar perspektive autora više nego nekakva krupna i neoprostiva greška i može se pripisati njegovom neiskustvu. Zato imamo par veoma koloritnih epizoda, a Paz de la Huerta u svojoj kao konobarica, drolja i narkomanka ostvaruje možda i najbolju svoju ulogu ikada.
The Girl Is in Trouble je film svakako vredan pažnje. Zabavan je, pratljiv i pamtljiv. Dobro “vozi”, ostavlja utisak i čak je u neku ruku informativan. I cool je. Veoma cool. Zato ima moju preporuku, a Onah mesto na listi autora za praćenje.