2014.
režija:
Jeff Preiss
scenario:
Topper Lilien, Amy-Jo Albany (prema memoarima Amy-Jo Albany)
uloge:
John Hawkes, Elle Fanning, Glenn Close, Lena Headey, Peter Dinklage,
Caleb Landry Jones, Flea
Jazz
i dop idu ruku pod ruku. Jazz generalno ide odlično sa svim
porocima: može to biti kocka, kurve, bilo koja droga, alkohol,
kombinacija ili sve zajedno. Možda ima tu neke istorijske
uslovljenosti, od korena u muzici potlačenih, preko zabavnjačkog
perioda do akademske faze u kojoj je sada, iako nisu nestale svirke u
zadimljenim prostorijama, “fancy” klubovima i letnjim terasama.
Jazz je fluidan i slobodan, kao i misaoni tok sveže urađene osobe.
Jazz se može nastudirati i navežbati, tehnički upeglati, ali nije
to to ako nema i malo šmeka, improvizacije, opuštenosti i cool
stava, u muzici i u još ponekom aspektu života.
Onda
se pitamo sa kojom idejom se slobodni jazz umetnici (ne pouzdani
“session” šljakeri niti hobisti) odluče na potez koji od njih
zahteva rutinu, plan, odgovornost na dnevnoj bazi, kao što je to
roditeljstvo. Ili se ne odluče, nego im se to jednostavno dogodi, pa
vredi ono “snađi se, druže”. Sad, neki se snađu, neki ne. Neki
iz korena promene život, neki nastave da teraju po starom. Jedno je
fakat: dete raste, od faze “paketića”, preko faze male dosade,
do relativno razumnog i mislećeg bića koje ima stil, ukus,
sposobnost za divljenje, bojazan, strah, prezir, pobunu...
Low
Down je film o jazzu i heroinu, uz to još i biografija stvarnog
velikana, pijaniste koji se zvao Joe Albany, koji je svirao sa
legendama, koji je u svemu video i čuo muziku, koji je većinu love
spičkao na dop i koji se vukao po zatvorima i klinikama i uprkos
solidnoj zaradi umro relativno siromašan, na margini, u 63-oj godini
života. Ovakvi filmovi imaju nekoliko problema u startu. Prvi i
osnovni je kalup biografskog filma u koji mora upasti. Drugi je ton
koji mora zauzeti i braniti do kraja, bilo da je u pitanju
romantizacija scene ili “rant” protiv droge. Low Down je
tu izuzetno elegantan, jer je zapravo film o odrastanju i formiranju.
Amy
(Fanning) je naša naratorka i junakinja. Ona živi sama sa ocem
(Hawkes) kojeg obožava i zbog njegovog talenta, a i zbog toga što
nije loš čovek, iako bi mogao biti i bolji otac, i zbog čije
ovisnosti je stalno zabrinuta i pod strepnjom. U prvoj sceni vidimo
oba ekstrema njihovog odnosa: Joe joj maše sa ulice, u ruci ima
vreću sa hranom, prilazi mu policija i hapsi ga. Mesto radnje je rub
Hollywooda, jedna zgrada gde su se smestili marginalci, umetnici,
narkomani, prostitutke... U svakom slučaju, ne bi se moglo nazvati
stabilnom okolinom za život i razvoj. Čak i kad bi to hteo, Joe ne
bi uspeo da se “skine”, okolina bi ga brzo uvukla opet. Vreme
radnje je sredina 70-ih, za Amy su to formativne godine, ona će od
devojčice kojoj je njen tata heroj ma kakvu pizdariju napravio
uskoro postati devojka koja se grize što mu nije u stanju pomoći.
Ono
u čemu Low Down uspeva je pronalaženje pravog tona. Razlog
za to je odanost originalnom materijalu, memoarima Amy-Jo Albany. U
rukama tipičnog Hollywooda, ovde bi se igralo na patetiku,
popovanje, možda čak i na jeftini šok, i insistiralo bi se na
poučnosti priče. Ovde tih gluposti i izvrtanja nema, likovi su fino
nijansirani, posebno Joe. On nije dobar otac, ali daleko od toga da
ne voli svoju devojčicu. On samo ne zna kako to pokazati, sebičan
je kao i svaki ovisnik. Pomistlite na Ethana Hawkea u Boyhoodu,
samo u ekstremnijoj verziji. On je otac koji će svoju malu voditi u
klubove, koji će joj dovlačiti zanimljive ljude u kuću i koji će
joj pružiti divna iskustva za pamćenje. On je tip koji će je
oraspoložiti u jednom potezu. On je tip za vikend-tatu, ne za dnevnu
rutinu roditeljstva. On nestaje, on odluta, on biva uhapšen. On
misli da će se u Evropi skinuti sa dopa i još zaraditi neku kintu,
pa će malu ostaviti na brigu svojoj majci (fenomenalna Glenn Close),
čije roditeljske reference nisu baš najbolje, ali koja se bar trudi
da svoju grešku ne ponovi.
Ton
je pogođen i u fotografiji. Ovakvi filmovi su najčešće snimani u
tamnim, zagušljivim tonovima i asociraju na negativnost. Jeff
Preiss, i sam direktor fotografije, najčešće na dokumentarnim
filmovima, zna bolje od toga. On i Christopher Blauvelt, direktor
fotografije na Low Down, odlučili su se za široki spektar
smeđih tonova, i, što je još značajnije, filmsku traku super-16.
Efekat je dvojak. Prvo, film deluje kao uverljivi “period piece”,
kao da je snimljen 70-ih. Drugo, deluje autentično, meko i nežno,
intimno i u skladu sa izvornim materijalom.
Odličan
je i izbor glumaca. Elle Fanning je imala jednu sličnu ulogu ranije,
u britanskom filmu Ginger & Rosa, gde je igrala devojku
zanemarenu od strane svog oca čija su opsesija bili ideali. Njena
izvedba Amy je nadogradnja, a ne repriza te uloge, zrelija i
kompletnija. Elle Fanning uspeva da izbaci iz sebe iskrenu emociju i
pravi je izbor za ovakvu ulogu. John Hawkes je briljantan kao i
obično. Fizička sličnost sa svojim likom mu ide u prilog, kao i to
da je sasvim kompetentan muzičar (doduše gitarista, ali bez
problema uspeva da simulira pokrete po klaviru, što reditelj
kapitalizira u krupnim kadrovima njegovih šaka). Hawkesova poseže
za dubokim emocijama i prenosi ih u sirovom obliku, tako da svemu
njegovom verujemo. Uostalom, on je jedan od najboljih i
najpotcenjenijih glumaca danas. Sjajna je i galerija epozidista, Flea
(basista Red Hot Chilli Peppersa) je neočekivano dobar kao
Hobbs, Joeov kolega muzičar i ovisnik. On je imao glumačkog
iskustva i ranije, ali uglavnom sa jako malim ulogama. Briljantna je
i Lena Headey kao Amyina majka alkoholičarka koja na kćerku gleda
kao na konkurenciju. Njen lik je dosta mračan i upečatljiv i
uklopio bi se u neki od romana Charlesa Bukowskog.
Low
Down je eksperiment sa žanrovima, i to poprilično uspešan.
Naravno, nije to film bez mane, ima tu i razvučenosti i ponavljanja
obrazaca i suviše oslanjanja na atmosferu. Za film je značajan ton
koji zauzima i koncept koji brani. On je najbolje sročen u
podnaslovu knjige po kojoj je snimljen: Jazz, Junk and Other Fairy
Tales from Childhood. Jasno, ima tu idealizacije posle koje sledi
razočaranje. Nekome će se to učiniti romantičnim, ali Low Down
je film koji preispituje normalnost. Normalnost nije nešto što je
propisano i što se podrazumeva. Normalnost je deo naše percepcije.
Za Amy je njeno odrastanje bilo normalno jer drugačije nije
poznavala. Ona je kroz knjigu govorila o pozitivnim i negativnim
stranama tog neobičnog odrastanja, a Jeff Preiss je to samo pretočio
u film.
No comments:
Post a Comment