kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2014
scenario
i režija: David Robert Mitchell
uloge:
Maika Monroe, Keir Gilchrist, Jake Weary, Daniel Zovatto, Lili Sepe,
Olivia Luccardi
It
Follows je film koji je podigao dosta veliki “hype”, pobedio
na prestižnom Austin Fantastic festivalu i požnjeo redom dobre
kritike kako od specijaliziranih horor publikacija, tako i od drugih
portala za filmsku kritiku, kao i od ozbiljnijih medija. Sva je
prilika da te pohvale nisu nimalo nezaslužene, jer je u pitanju
horor koji ne potcenjuje gledaoca i ne servira mu jednu te istu
konfekciju, bilo da je to u pitanju “found footage”, monstrumi na
isti kalup ili nemaštoviti franšizni nastavci, a nema ni šokantnog
nasilja, užasa i uludo potrošenih hektolitara krvi. U pitanju je
jedan inteligentno koncipiran horor film koji donosi pravu dozu šoka
uz sablasnu atmosferu i zanimljiv pod-tekst, te obilje promišljeno
utkanih žanrovskih refernci.
U
prologu vidimo curu kako u spavaćici i štiklama (čudna i
nepraktična kombinacija) beži po susedstvu kao da je nešto
proganja. Mi, naravno, još ne vidimo šta je to, a ona će već
nekako naći ključeve od auta i otfurati se do plaže. U sledećoj
sceni je vidimo mrtvu, okrvavljenu, sa otvorenim prelomom noge. To
nešto ju je očito stiglo.
Priča
se dalje fokusira na Jay (Monroe) i grupu frendova oko nje: njenu
sestru Kelly (Sepe), hipsterku Yaru (Luccardi) i šmokljavog momčića
Paula (Gilchrist). Povremeno im se pridruži i sused Greg (Zovatto),
to jest kada nije zauzet zavođenjem devojaka, pošto važi za
lokalnog lepotana i taj hobi ga očito zanima i ide mu od ruke. Jay
ima svežeg dečka, nekoliko godina starijeg momka koji se predstavio
kao Hugh (Weary). Na prvom sastanku koji vidimo Hugh će se ponašati
malo čudno, kao da vidi imaginarnog progonitelja, što će mladom
paru pokvariti šanse za seks. Na sledećem sastanku, međutim, sve
ide po planu i programu i sastanak se završava na zadnjem sedištu
auta.
Hugh
će onda, “kao pravi džentlmen”, svoju partnerku omamiti,
odvesti u napuštenu fabričku halu i vezati je za invalidska kolica,
te joj ispričati jednu priču... Naime, seksom sa njim nije
“pazarila” neku boleštinu, bogu hvala, ali je sebi na vrat
navukla kletvu. Neko će je stalno pratiti, brzinom normalnog,
“casual” hoda, ali zato izuzetno uporno i postojano, sve dok je
ne stigne i ne ubije. Taj neko, ili bolje rečeno to nešto, neće
govoriti, ali će menjati oblike, doduše uvek ljudske, nekad
poznatih ljudi, češće nepoznatih. Najbolji način da se reši bede
je da prvom zgodnom prilikom spava sa nekim i kletvu jednostavno
prosledi dalje. Ako to ne učini, kada demon završi s njom, vratiće
se nazad do Hugha i pozabaviti se s njim. Uostalom, zgodna je cura,
pronalazak partnera joj neće predstavljati problem. Osim moralnog,
naravno...
Jasno,
spolna bolest u vidu demona je metafora. Rekao bih da je ova metafora
jedva metafora i da se odnosi na post-seksualno stanje, dakle na
stid, nesigurnost i preispitivanje. Određeni krugovi će tu učitati
propagandu konzervativnog javnog morala i apstinencije i na tome
završiti priču, ali to bi bilo površno. Jasno, seks zauzima visoko
mesto na listi tinejdžerskih prioriteta i “virus” se prenosi
seksom. Stvar je ipak malo složenija, pošto je seksualno
sazrevanje, ponašanje i praksa takođe “karta” za ulazak u svet
odraslih, te dokaz zrelosti koji sa sobom vuče izvesne posledice i
očekivanja, pa bih ja tog demona pre video kao taj isti javni moral,
pritisak sredine i socijalno ucepljeni osećaj stida i
preispitivanja. Dokaz za to vidim u nekim njegovim manifestacijama,
iako ne svim. On se pojavljuje kao mnoštvo golih, istraumatiziranih
žena od kojih su neke vrlo očito bile žrtve nasilja, ili kao
(pretpostavljam) seksualno isfrustrirani previsoki klipan, ili kao
goli manijak na krovu, ili kao poslovična osuđujuća baba. Posebno
je interesantno da se u ključnim scenama demon pojavljuje kao bliski
rođak ili roditelj žrtve, što otvara mogućnosti psihoanalitičkog
tumačenja u šta ne bih ulazio. Zadržimo se na tome da to ima veze
sa stidom, od nekog bliskog ili makar iz neposrednog okruženja, ili
da se ne pretvorimo u nekog.
Već
zbog toga je It Follows film vredan pažnje. Međutim, pravo
blago ovog filma se skriva u tome kako je žanrovski i stilski
izveden. Elektronski “soundtrack” i “trope” oko javnog morala
i čednosti direktna je asocijacija na Carpentera, kao i nehajno
spori hod monstruma koji našu junakinju proganjaju. To je sve dosta
puta ponovljeno, sa više ili manje uspeha, u “slasherima” koji
su usledili nakon Carpenterovog Halloweena (1978), čak i u
originalnom Terminatoru (1984) koji ima sličnu mehaniku. Sama
kletva koja se prenosi sa osobe na osobu je standard za val japanskih
horora, gde je, kao u originalnom Ringu (1998), entitet kružio
sa određenim predmetom i za taj predmet vezanim činom.
It
Follows sjajno slaže žanrovske standarde, ali se tu ne
završava. Neke od njih sjajno varira i izokreće. Imamo ubicu koji
vreba, koji se pojavljuje iz drugog plana, koji pleni svojom
postojanošću i imamo grupu tinejdžera koji su u begu, krše se i
lome, ali ubica ima jasno određenu metu, druge će skloniti, zaobići
ili odgurnuti. Takođe, grupna dinamika se menja iz neverice u
apsolutno prihvatanje viđenja žrtve među njima, ali umesto
instinktivnog “svako za sebe” pristupa, ovde kohezija raste iz
situacije u situaciju, iz poduhvata u poduhvat. Dva momka u grupi,
zavodnik Greg i tunjavi Paul se u jednom trenutku javljaju da preuzmu
kletvu na sebe tako što će spavati sa Jay. Ima u tome nečeg
tipično mužjačkog i hormonima teranog, istovremeno viteškog i
sebičnog, usuđujem se reći i komičnog. Kad smo kod komičnih
momenata, oni su prisutni na sjajno tempiranim i neočekivanim
mestima i dolaze kao relaksacija u momentima lažnih uzbuna. U filmu
koji takođe ima i solidan broj pravih cimova, oni lažni samo dodaju
na atmosferi. Za atmosferu je dosta važna i savršena, često
snolika fotografija, kao i lokacije Detroita, od relativno pristojnih
predgrađa do sablasno derutnog i napuštenog centra.
Ono
što je problematično sa It Follows je njegova linearnost.
Film je zbog toga podeljen u najmanje 4 celine, plus prolog i epilog,
pa se čini da u svojih 100 minuta ima nekoliko obrata previše.
Svaka od celina se završava sa svojom kulminacijom, a kako su
uglavnom sličnih intenziteta, upitno je koliko je napetost dozirana
i pravilno raspoređena. U nekom trenutku će nam se učiniti da se
film malo vuče. Takođe, likovi su daleko od savršenih po pitanju
nijansiranja. I pored odlične glume Maike Monroe, Jay nije do kraja
životni lik. Druge dve cure su potpuno prazne, jedva da imaju
funkciju u filmu, pa se čini da su tu radi brojnog stanja. Kod
muških je centralni problem njihova tipičnost koja ide do granice
jednodimenzionalnosti.
It
Follows je vrlo dobar film koji ima šta da kaže i koji funkcionira
i na žanrovskoj i na metaforičkoj ravni, pa čak i kao art-film.
Njegov svet je zaokružen i podseća na Brick (2005) koji je
takođe prenosio ozbiljne teme i žanrovske rasprave u tinejdžerski
milje. Autor David Robert Mitchell za sobom već ima jedan film
smešten u taj milje. U pitanju je komična drama o odrastanju The
Myth of American Sleepover (2010) koji se na jedan opušten i
iskren način bavi seksualnim sazrevanjem. It Follows
nastavlja gde je prethodnik tematski stao i bavi se, na jedan potpuno
drugi, uvijeniji način onim što sledi posle tog famoznog doba
nevinosti. U pitanju je dobar horor i, još važnije, veoma dobar
film.
No comments:
Post a Comment