2015.
scenario
i režija: Alex Gibney (po knjizi Lawrenca Wrighta)
Ok,
jasno nam je šta je u pitanju, makar u najgrubljim crtama.
Sajentologija, Tom Cruise, John Travolta, sekta, kult, piramidalna
organizacija, šta god. Iako se čini da im “akcije padaju”, što
bukvalno (investirali su u nekretnine), što u prenesenom značenju
(članstvo širom sveta se smanjilo na 50.000 nesrećnih duša,
napustili su ih mnogi visokorangirani i verovatno bogati članovi),
to ne znači da je ova organizacija rekla svoju poslednju reč.
Dešavalo se i ranije da se dignu iz pepela, pa to proslavljaju
motivacionim pesmicama i nacistički režiranim priredbama. I dalje
su opasni, razgranati i vrlo, vrlo bogati.
Znamo
za njenog osnivača, L. Rona Hubbarda, pisca pulp SF romana,
skribomana, šarlatana, prevaranta, patološkog lažova,
samoproklamovanog proroka, ali zapravo paranoika. Znamo i rani
istorijat, Hubbardovu tobože vojnu službu, pisanje Dijanetike kao
self-help literature na bazi distorzirane psihoanalize... Poznat nam
je odjek koji je knjiga imala, Hubbard je postao milioner. Njegovi
kasniji problemi su započeli iz vrlo jednostavnog razloga: čovek
nije želeo da plati porez pa je svoje šarlatanstvo digao na nivo
religije. Problem sa lažima, šarlatanstvom i religijom je, za
jednog pisca, stvaraoca, osnivača, to što će se, ma koliko vešt,
inteligentan i pozoran bio, jednog trenutka upetljati toliko da se
više neće ispetljati.
Uostalom,
Paul Thomas Anderson je sasvim lepo uhvatio suštinu u svom filmu The
Master (2012), gde je fikcionaliziranu verziju Hubbarda maestralno
odigrao pokojni Phillip Seymour Hoffman. U tom filmu smo upoznali
neke od sajentoloških praksi, pre svega besomučne seanse snimanja
zvane auditing, mehanizme kako privlače ljude sa potencijalom koji
se nađu na nekoj niskoj tački života i fanatizam koji
sajentologija u njima budi. Paul Thomas Anderson, kao i njegovi
glumci, producenti i ostatak ekipe su se našli na meti sajentoloških
jurišnika, čak je i Tom Cruise nešto kenjao, bilo, prošlo, čini
se bez posledica. I oko Going Clear se podizala prašina oko
premijere na Sundance festivalu, postojala je mogućnost da će ta
projekcija ujedno biti i jedina, ali film je prikazan na HBO, čini
se bez veće graje.
Ono
što, međutim, nismo znali je to da je Hubbard, ma kakvo smeće od
čoveka bio, ipak bio zlatan u odnosu na bandu koja je zavladala
posle njegove smrti. Tu bandu predvodi David Miscavige koji nije bio
ni njegov prvi, niti najverniji sledbenik, ali je svakako bio
najambiciozniji i najbeskrupulozniji, pa je, shodno tome, nakon udara
i čistki koje je izvršio, postao i ostao najparanoidniji. Tom
Cruise je njegov projekat i njegovo zaštitno lice i zanimljivo je
videti ih zajedno na ekranu, ako ni zbog čega drugog, onda zbog
retke prilike da Tom Cruize bude viši od nekog. U poređenju sa
Miscavigeom, on deluje kao gromada.
Naravno,
biće jako puno reči i o njemu, i o braku sa Nicole Kidman i razvodu
koji je “crkva” poduprla, možda čak i izazvala, o Travolti i
ucenama kojima je bio izložen, ali to su već pomalo i tabloidske
priče. Otkrićemo da je i Paul Haggis, dobitnik dva vezana Oscara za
scenario, te jednog za najbolji film (Crash) bio verni član 30-ak
godina, da ga je privukla self-help i filozofska nota, te da je iz
okrilja crkve otišao sa praskom. Haggisu je to uspelo zbog javne
prirode njegovog posla, ali i zbog toga što njegovi angažmani ne
zavise od slike koju o sebi ostavlja. Travolta, Cruise i neki drugi
poznati nisu imali petlje da tako nešto naprave.
Naš
dojam o sajentologiji kao o nečemu isključivo za slavne i bogate je
pogrešan. Oni jesu zaželjena klijentela, izvor novca, maska i PR,
ali sajentologija je kao hobotnica sa mnogo pipaka. Ova organizacija
ima bezbroj odeljenja, projekata, sektora, pod-sektora i čega sve ne
i to sve treba održavati. Tu na scenu stupaju obični ljudi, njihovi
vernici koji su prinuđeni da rade fizičke poslove besplatno ili za
iznose višestruko manje od minimalaca, tu su ljudi koji su u
njihovim internim zatvorima i logorima kao svojevrsni disidenti ili
makar ljudi koji su se suprotstavili vođinom autoritetu. Njihove
ispovesti su potresne, ali što je najgore, neki od njih koji su
pretrpeli torturu su se javljali za još i još...
Going
Clear sve to sjajno pakuje i prikazuje u dva sata filma. Određeni
delovi knjige su izostavljeni, ali to je razumljivo zbog vremenskog
ograničenja. Struktura je tu, motivacija je tu, objašnjavanje
zaguljenih termina, procedura i postupaka koji se menjaju kako vetar
dune je tu. Ovo je jedan od onih “talking head” dokumentaraca
koji je potkrepljen uglavnom arhivskim snimcima (samo jedna scena je
odigrana), ali se gleda sa pažnjom i ni trenutka nije dosadan. I
iako ne donosi ništa novo, osim par detalja i pikanterija, svakako
je vredan gledanja, posebno za široku publiku koja nije “na ti”
sa ovom mračnom, bogatom i izuzetno opasnom organizacijom.
Alex
Gibney je iznimno plodan autor dokumentaraca, producent, reditelj i
scenarista, dobitnik Oscara za Taxi to the Dark Side, nominovan za
Enron: The Smartest Guys in the Room. Njegova tema su organizacije, i
tu se bavio najrazličitijim, od lobista, preko vojske do biznisa i
crkve, ponekad i određene poznate ličnosti iz raznih sfera javnog
života, ali svakako sa dozom kontroverze. On ih ispituje, često iz
više uglova, ali bez fingirane neutralnosti. Sa druge strane, nije
ni tendenciozan kao neki od njegovih kolega. I vrlo često zalazi u
dubinu, postavlja prava pitanja i određeni fenomen nam prikazuje u
celini i po delovima.
Kritičarka
New York Timesa, Manohla Dargis je filmu zamerila da nije veran
misiji knjige. Lawrence Wright, i sam gost na dokumentarcu i jedan od
producenata, inače novinar-istražitelj, u objašnjenju šta ga je
privuklo sajentologiji kaže da ga zanimaju ekstremne religije i
kultovi, sile koje te najčešće male, ali ponekad i velike grupe
ljudi drže na jednom mestu. Kritičarka zamera da film ne objašnjava
sajentologiju i ne pokušava da je shvati, nego da raskrinkava pipke
hobotnice i prakse jedne kriminalne zadruge koju vode ludaci. Slažem
sa s njom, ali ne mislim da je to loše ili da je drugačiji pristup
moguć. Sajentologija je takva kakva je, sistem verovanja ne postoji,
sve je naknadno smišljano i izmišljano prema potrebi i sve zajedno
je haotično i stihijski. Jedan od učesnika u filmu kaže da
pripadnici drugih religija mogu tačno objasniti u šta veruju u
rečenici ili dve, što sajentolozi ne mogu. Možda nam posle Going
Clear učenje neće biti jasno, ako se to učenjem može nazvati, ali
ćemo zato upoznati organizaciju iznutra, njene prakse, sheme,
funkcije. I svakako ćemo shvatiti kako ona privlači nove ljude i
kako ih zadržava.
No comments:
Post a Comment