2014.
scenario i režija:
Simon Jaquemet
uloge: Benjamin
Lutzke, Ste, Ella Rumpf, Sasha Gisler, Ernst C. Sigrist, John Leuppi,
Livia Reinhard
Kada pomislimo na
Švicarsku, u glavi imamo predstavu uređenosti države i života u
njoj, neutralnost i skoro pa večiti mir i suživot svih članova
društva. Pomislimo možda i na bogatstvo ili na štedljivost. Ima to
i svojih tamnih strana, poput “underclass” imigranata, izbeglica
i domaćeg proleterijata, ili veoma strogog i konzervativnog,
najčešće religijski obojenog odgoja. Ne pomislimo, međutim, na
sukobe, klasne, generacijske ili ine, a još manje na rat.
Onda se pojavi film
sa naslovom Chrieg, varijacija na nemačku reč Krieg, gde je
CH oznaka za Švicarsku, smešten u okruženje maloletnih delikvenata
na odgojnoj farmi. Iznenađenje nam u svakom slučaju ne gine, iako
možemo pretpostaviti da maloletničke delikvencije ima svugde, da je
klinačka pobuna gotovo instinktivna stvar, da je društveni
konzervativizam samo stiska do eksplozije, te da nasilje, makar samo
psihičko, rađa samo nasilje.
Protagonista je
Matteo (Lutzke), tipičan neukrotivi i “angsty” klinac. Iako je
njegova životna lokacija (predgrađe) idilična, stanje u kući
nije. Njegova majka (Reinhard) mu poklanja neprimerenu pažnju, dok
otac (Leuppi), manijak za fitness, ima opsesiju da pobunjenog momčića
dovede u red i usadi mu osećaj discipline. Sa novom bebom u kući,
njih dvoje više nisu u stanju da Mattea drže pod kontrolom. On
klošari i puši travu, svira bubnjeve uveče i dovodi imigrantske
prostitutke. Traži pažnju, primerenu svojim godinama, svojim
hormonima i svojim problemima. Traži ono što ne može dobiti.
Zato dobija tri
meseca privatnog “zatvora” u vidu rada na udaljenoj farmi.
Ovakvih ustanova ima u Švici, a variraju od relativno prijatnih
seoskih mesta gde se normalni momci uče disciplini i radu do gotovo
pa zatvorskih ustanova, nešto kao popravni dom sa radnom terapijom
za prestupnike koji su odavno prerasli nestašluke i spačke. Iako je
Matteo bliži prvoj kategoriji, mesto je više nalik na drugu. Tamo
ga furaju privatni kidnaperi, farmom nominalno upravlja Hanspeter
(Sigrist) koji ponavlja kako tu nema alkohola, droge i zabave, nego
samo težak rad, a zapravo je sve u rukama drugih, starijih pitomaca,
Antona (Ste) i njegovih pulena imigranta Diona (Gisler) i muškarače
– lezbejke Ali (Rumpf), a Matteo počinje na dnu lanca ishrane.
Inicijacija je
brutalna, za početak je on na nivou psa, bilo u boksu, bilo na
lancu, spava vani i služi za mučenje. Kada taj period prođe, Anton
i ekipa ga primaju u bandu i postaje mu jasno da su “ludaci odavno
preuzeli ludnicu”, da je Hanspeter samo pijana ruina i da ovi
zaboravljeni mladići i devojka vode svoj rat protiv sveta odraslih.
Matteo se sa njima razvija u punokrvnog sociopatu i pravog
kriminalca. Vrlo "goldingovski", zar ne?
Chrieg ima
svoje momente, ali ti momenti su samo momenti. Generalna ideja i
moralna osnova priče je prastara, svodi se na staru mudrost da
nasilje rađa nasilje, ni više ni manje. Zapravo gledamo kako
Matteova inicijalna konfuzija samo dobija momentum i postaje
destruktivna. Prenos ideje na filmsko platno je malo nespretan,
debitant Jaquemet ima u glavi ideju kako bi sve to trebalo da
izgleda, ali nekako ne uspeva da tu ideju jasno iskomunicira sa
publikom. Balansirajući između klišea i proizvoljnosti, često
odlazi u konfuziju. Dok to manje smeta u prvoj polovini filma, jer
sve mislimo da će konačno uhvatiti ton, u drugoj konfuzija postaje
neizdrživa i sveprisutna, od narativa do likova i njihovih
motivacija.
U pozitivne momente
filma se može ubrojiti njegov vizuelni identitet. Krajolik je
fascinantan, istovremeno idiličan i surov, snimljen u prirodnim
bojama i prirodnom svetlu. To posebno dolazi do izražaja u scenama
nešto smirenijeg tempa. Senku na tu lepotu baca prečesta i
preintenzivna upotreba “shaky-cama”. Pozitivan momenat su i
glumci, uglavnom naturščici, pokupljeni sa ulica, često i iz
kriminalnog miljea, što dodaje na autentičnosti.
Simon Jaquemet kaže
da su mu kao inspiracija poslužile priče njegovih roditelja koji su
bili socijalni radnici i radili uglavnom sa maloletnicima. Čini se
da je tih priča i ideja iza njih bilo previše da bi se od toga
složila jedna koherentna i filmska. Primetna je furka na braću
Dardenne, ali ne i njihov filmski “know-how”. Jaquemet
jednostavno ne uspeva da isfura svoju priču do kraja i gubi se sa
svojim materijalom. Dobra vest je da je on mlad autor kome je ovo
debitantsko dugometražno ostvarenje i da već ima nos za temu i
ideju. Loša vest je da je recentni američki indie Coldwater
smešten u slično okruženje, ali mnogo bolje izveden: autor je
uprskao tek na kraju. Chrieg od početka ne uspeva da uhvati
tlo pod nogama.
No comments:
Post a Comment