2014.
režija:
Christopher Nolan
scenario:
Christopher Nolan, Jonathan Nolan
uloge:
Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, John Lithgow,
Ellen Burstyn, Michael Caine, Casey Affleck, Matt Damon, Topher
Grace, David Gyasi, Wess Bentley, David Oyelowo, Timothée Chalamet,
Mackenzie Foy
Koplja
se lome oko Interstellara, kao što se lome i oko njegovog
autora, Christophera Nolana. Jedni će u filmu pronaći genijalnost,
epičnost veću od života, dok će mu drugi očitavati
pretencioznost, poziranje i petparačku filozofiju. Sve što se može
reći za film, vredi i za Nolana kao autora. Film koji ga je
proslavio, Memento, jedni smatraju inovativnim, dok drugi
tvrde da je ceo film zapravo “gimmick”. Jedni smatraju da je
Nolan sa novim Batmanima praktično izmislio novi stripovski
“blockbuster”, jači u pod-tekstu nego u tekstu, namenjen
ozbiljnijoj publici, a ne klincima, dok mu drugi nalaze podlu
političku agendu ili očitavaju smaranje. Slične podele isplivavaju
i kod Inceptiona, za mene jednog među najboljim novim
filmovima, kome se može očitati preveliko petljanje sa pričom,
pokazivanje tehničkih mogućnosti u narodu poznato kao kurčenje, te
bespotrebno “fortune cookie” filozofiranje. Sve to postaje
savršeno nebitno kada se zagrebe ispod površine filma i kada se
otkrije njegov meta-nivo, na kojem Inception funkcioniše kao
najbolji mogući esej o filmskoj umetnosti koji je pritom samo uvijen
u formu akcionog spektakla za široku publiku.
Sve
što se moglo reći za Nolanove ranije filmove, može se reći i za
Interstellar. Ima u njemu i naučnog proseravanja, kako
mudrovanja, tako i pojednostavljivanja i izmišljanja. Ovo potonje je
možda naučno nekorektno, ali filmski sasvim legitimno. Ima tu i
političke agende, ali ona ostaje samo pokazana, ne i razrađena. Ima
i seratorske filozofije i brojnih (površnih) citata drugih filmova.
Ima demonstracije tehničkih dometa. I u konfluksu svega toga,
Interstellar na kraju nije loš, ali ni naročito dobar film.
Film
počinje na Zemlji u ne tako dalekoj budućnosti. Katastrofa se nije
dogodila, do nje je došlo i šteta je nepopravljiva. Paraziti
napadaju biljke i one jedna za drugom odumiru, životinja više nema,
ljudska populacija se proredila. Ukinuta je vojska, ukinuta je nauka,
kao i obrazovanje i istraživanje, sve snage su usmerene na puko
preživljavanje u prašnjavoj svakodnevici. U svrhu toga, čak je i
američki svemirski program proglašen lažnim. Postavlja se pitanje
otkud u tom svetu struje, nafte, automobila i kompjutera, ali Nolana
to ne zanima, njegovo pravo. Nama kao gledaocima, međutim, mora biti
jasno da će do proizvoljnosti dolaziti. Tako, recimo, imamo ničim
izazvane i ničim opravdane “talking heads” koje nam u maniru
dokumentarnog filma predstavljaju taj svet.
U
tom svetu živi Cooper (McConaughey), farmer kukuruza, udovac, bivši
astronaut i inženjer. Koji jednom, eto tako prateći koordinate koje
njegova kćerka (Foy) dobija od “petodimenzionalnih” vanzemaljaca
preko knjiga koje padaju na pod i zezalica sa gravitacijom, uspe da
pronađe NASA-in štab skriven u napuštenom skladištu. Zemlja umire
i osuđena je na propast, ali dobra stvar je da kod Saturna postoji
crvotočina koja vodi u drugu galaksiju, gde je NASA već poslala 12
astronauta koji su pronašli 12 planeta potencijalno zanimljivih za
kolonizaciju. Cooper bi zajedno sa doktoricom Brand (Hathaway),
kćerkom profesora Branda (Caine), i još nekim astronautima i
robotima pošao u poslednju misiju traženja pogodnog doma za
Zemljane.
Ono
što sledi je svemirska avantura i akcija, začinjena melodramom,
filozofskim monolozima, citatima pesama i filmova i izenađujućim
obratima. Posebno je zanimljiva petljancija sa relativnošću vremena
tako da u nekoliko trenutaka mala Mackenzie Foy postaje Jessica
Chastain, a Timothée Chalamet izrasta u Caseya Afflecka. Analogna
fotografija na koju se Nolan među poslednjim autorima fura je
impozantna, kao i elektronski soundtrack Hansa Zimmera. Te dve stvari
puno pomažu kad film naiđe na prepreke i prezamršene petlje u
priči ili kada priča i njena poruka skrenu u tešku banalnost.
Interstellar
je film koji izgleda i zvuči dobro, na momente impozantno. Glumačka
ekipa je brojna i zvezdana, svakako kompetentna da isfura svoje ne
naročito kompleksne uloge. Matthew McConaughey je pouzdan kao i
uvek, Jessica Chastain i Michael Kaine takođe. John Lithgow ima
malu, ali koloritnu epizodu. Stvari ne stoje tako dobro sa Anne
Hathaway čiji lik ostaje nerazrađen i pasivan, kao neka vrsta
sparing-partnera za naučne, filozofske i moralne rasprave sa
McConaugheyevim likom. Slično se može reći i za Caseya Afflecka,
ali i Tophera Gracea, kao i ostatak astronauta, njihovi likovi
naprosto nemaju dovoljno “mesa” da bi stajali samostalno, njihova
jedina funkcija je vezana za druge likove u filmu. Da ne pominjem
uzalud potrošenog Davida Oyelowa koji ima samo jednu scenu. Ellen
Burstyn uglavnom vidimo kao “talking head”, tek kasnije dobija
živog lika u jednoj sceni na kraju filma.
Kako
je priča malo “all over the place”, takva je dosta često i
režija. Publika dosta često pogrešno shvata Nolana, bilo u
pozitivnom, bilo u negativnom smislu. On nije ni tipična
hollywoodska komercijala, ali nije baš ni “Auteur”. Njega bi se
najpre moglo nazvati štreberom, kako u filmskom, tako i u svakom
drugom smislu i Interstellar to najbolje pokazuje. Puno toga je u
parafrazama naučnih teorija, sve te crne rupe, horizonti događaja,
relativnost vremena, crvotočine. Nije nepoznata činjenica da su se
braća Nolan konsultovala sa brojnim fizičarima kako njihovu ideju
pretočiti u naučno korektnu, a univerzalno razumljivu priču. Na
tom planu, Interstellar je uspešan koliko jedan hollywoodski film
može biti, znači ne sjajno, nekad na štetu jednog, nekad na štetu
drugog. Kada je u pitanju filmski štreberaj, Nolan se tu mnogo više
oslanja na citate. Od Close Encounters, preko Contacta
i Gravity do 2001: A Space Odyssey, te još nekolikih
klasika SF-a, ali i filmova van tog žanra. Uspeh u tome je takođe
upitan, jer se opet išlo na kompromise.
Sve
u svemu, Interstellar je solidan, na momente čak i dobar
film, ali je istovremeno i razočaranje. Jednostavno, od celog tog
hypea koji se podigao (čemu je Nolan takođe veoma vičan),
očekivanja nedvosmisleno rastu. Ovo je jedan od onih filmova koji
poziraju kao da su ozbiljni i mudri, kao da imaju šta za reći.
Međutim, osim čisto tehničkih aspekata, Interstellar ne
donosi ništa kapitalno novo i neotkriveno. Ovo je primer
preambicioznog filma. I to što nije loš i što je pratljiv je
sasvim solidan uspeh. Međutim, nadali smo se da će biti više od
toga. Mnogo više.
No comments:
Post a Comment