2013.
režija:
Paolo Virzi
scenario:
Paolo Virzi, Francesco Bruni, Francesco Piccolo (po romanu Stephena
Amidona)
uloge:
Fabrizio Bentivoglio, Valeria Bruni Tedeschi, Matilde Gioli, Fabrizio
Gifuni, Guglielmo Pinelli, Valeria Golino, Luigi Lo Cascio, Giovani
Anzaldo, Paolo Pierobon
Bombastična
poslednja kartica će nam objasniti značenja naslova. U pitanju je
obračunska stavka osiguravajuće kuće koliko novca treba isplatiti
ožalošćenoj porodici nekog nastradalog od ruke njihovog klijenta.
Ljudski kapital jedne osobe se računa prema godinama starosti,
brojnosti članova njegove porodice, ali i prema njegovoj imovini i
zaradi. Zvuči nehumano i zaista je nehumano, ali to je samo i jedino
gruba praksa: osiguravajuća kuća mora odlučiti kolika odšteta
nekom pripada i za to joj je potreban krut, nemilosrdan, matematički
sistem. Ovo je samo objašnjenje naslova i vrlo malo se tiče
sadržaja. Već po naslovu, gde imamo čoveka i kapital, steći ćemo
blagu ideju o čemu se ovaj film radi. Manje ili više, u pitanju je
kapitalizam.
Uvodna
sekvenca svečane sale u fazi čišćenja posle banketa, te konobara
koji na biciklu ide kući s posla i biva pokošen od strane
nepoznatog vozača u masivnom terencu je nešto na šta će se film
vraćati. U pitanju je “hyperlink” priča koja iz tri ugla
pokušava da odgonetne šta se i kako se zapravo to dogodilo, dok nam
istovremeno nudi slike iz života srednjih do krupnih posednika u
savremenoj Italiji, odnosno u Milanu i njegovoj okolini.
Tu
dolazimo do upadljive sličnosti sa klasikom American Beauty
koji se ne ogleda samo u “hyperlink” postupku, nego i u okruženju
predgrađa i u muzičkoj podlozi. Human Capital zapravo ima
još “američkije” poreklo, u pitanju je ekranizacija američkog
bestsellera Stephena Amidona čija je radnja iz Connecticuta
elegantno premeštena na sever Italije i pritom očuvala sve bitne
karakteristike romana. Paolo Virzi je pritom uneo i nešto svog
stava, svakako levičarskog koji je tipičan za Evropu više nego za
Ameriku.
Uglavnom,
osim izlaganja centralne tačke u prologu i epiloga, imamo tri priče,
odnosno tri ugla iz kojih ćemo saznati nešto više o nesreći. Prvi
koga pratimo je Dino (Bentivoglio), sredovečni, srednjeklasni
vlasnik relativno sitne operacije sa nekretninama. On je u svom
drugom braku sa Robertom (Golino) i sa njom očekuje blizance, a iz
prvog ima skoro punoletnu kćerku Serenu (Gioli). Kad nju jednom
prilikom odveze kod njenog dečka Massimiliana (Pinelli) i slučajno
završi kao teniski partner njegovog bogatog oca Giovannija (Gifuni),
Dino će poželeti da po svaku cenu postane deo tog sveta
ultra-bogatih, sa svim tim investicionim fondovima, mermernim
stepeništima i luksuznim vilama i automobilima. U to svrhu će se
preko glave zadužiti i investirati u Giovannijev fond. “Punchline”
je u tome da je Giovanni jedna tipična tajkunčina i da u Dinu ne
vidi ni prijatelja ni možda budućeg člana familije, nego samo
jednog od svojih naivnih investitora. Dino, naravno, o tome nema
pojma, ali će ubrzo saznati.
Druga
priča se bavi Giovannijevom suprugom Carlom (Bruni Tedeschi), bivšom
glumicom koja se odrekla svojih snova kada je postala tajkunska žena.
Kao i sve bogataške žene, ona će prati svoju savest humanitarnim
radom. Eto, recimo, baš je bacila oko na derutnu staru zgradu
teatra, koju bi kupila i obnovila, te u njega uselila svoju amatersku
trupu i trupu svog ljubavnika, profesora glume Donata (Lo Cascio).
Giovanni, međutim, ima druge planove za zgradu, a Massimiliano u
pijanom stanju nabasa na majku u trenutku prevare...
Treća
i najuspešnija priča se nesrećom bavi koliko-toliko direktno, iz
Sereninog ugla. Veza između nje i Massimiliana nije ni izbliza tako
idilična kako se čini, iako razmaženi bogataščić jako navaljuje
u tom pogledu. Ona se u međuvremenu zaplaila za siromašnog, ali
zanimljivog umetnika Lucu (Anzaldo). Tu ćemo doći i do ključa
misterije. Terenac je Massimilianov, ali on je previše popio da bi
vozio. Serena ga je odvezla u svom autu. Postavlja se pitanje ko je
vozio terenac i zašto, a na to pitanje samo Serena zna odgovor...
Human
Capital ima svoje uspone i padove. Razlog za to različita
razrađenost likova. Neki od njih su karikaturalni, na jedan ili na
drugi način. U tu grupu spadaju Dino, karitkatura očajnika iz
srednje klase koji se po svaku cenu želi ugurati u višu klasu,
Giovanni kojem samo fale monokl i cilindar da bi njegov lik bio
totalna karikatura, naravno razmaženi Massimiliano i njegovi
kompanjoni, ali i profesor i Lucin ujak, okoreli kriminalac i lažov.
Na granici karikaturalnosti je i Carla, ali je Valeria Bruni Tedeschi
igra sa dovoljno emocija i integriteta da joj nekako verujemo. Lik
Dina se izvalači na komičnu notu koju Fabrizio Bentivoglio sjajno
pogađa. Drugima nema spasa. Da se stvari nekako izvuku, imamo i
grupu životnih, nijansiranih likova u koje možemo poverovati. Tu su
Serena i Luca, kao i Serenina maćeha Roberta.
Neujednačenost
i karikaturalnost na trenutke zaista ometaju Human Capital u
njegovom planu da prozbori koju o velikoj temi. Slika bogataša i
njihovih postupaka ostaje panoramska i površna, bez potrebne dubine,
pa zato deluje tendenciozno i previše poznato. Sličan problem sam,
primera radi, imao i sa American Beauty. Da je Human
Capital malo svedeniji, fokusiraniji na manje likova, a ne tako
širokog zamaha, verovatno da bi uspešnije prikazao neke od velikih
ideja koje ima. Utehu nalazim u tome da je treće “poglavlje” i
pored melodramatskih skretanja zanimljivo i čini se iskrenim, te da
je misterija oko nesreće izvedena kako treba kroz ceo film, sa pravi
doziranjem novih i novih informacija i mogućnosti.
Human
Capital je svakako ambiciozan film i za to mu treba odati
prizanje. Nije danas lako u ova postmoderna vremena gde je sve
legitimno, ujedno lepo spakovano i isprazno, napraviti film sa jasnim
i nedvosmislenim političkim stavom. Takav film će dočekati sa leve
strane sa zamerkom da nije dovoljno levičarski, sa desne da je
maliciozan prema bogatašima koji, jelte, kreiraju poslove i
zapošljavaju ljude. Problem sa ovim filmom je na drugom mestu. Lako
za stav, on je legitiman, problem je u retorici koja baš nije
efikasna. I pored dobrih glumaca, nekoliko dobrih uloga i sasvim
solidnih vizuala, Human Capital ostaje umnogome propuštena
šansa.
No comments:
Post a Comment