2014.
scenario
i režija: Yi'nan Diao
uloge:
Fan Liao, Lun Mei Gwei, Xuebing Wang
Došao
je u Berlin prošle godine bez neke velike frke i pompe i pokupio
Zlatnog Medveda, te Srebrnog za glavnog glumca pride. Onda se povukao
praktički u ilegalu, distribucija po festivalima i eventualno
ponekom arthouse-u. Nominacija za Oscara – nula bodova, možda ga
Kinezi nisu ni predložili. Ostadoše uspesi na Berlinu, ako su to i
uspesi, znajući da Berlin ume da deli Medvede isključivo prema
kriterijumu političnosti nekog filma, a kineski noir koji se bavi
marginom zvuči kao nešto što bi moglo da pokupi nagradu tamo.
Hajdemo
sa prvom nedoumicom. Prevedeni naslov podrazumeva crni ugalj i tanak
led, u pesničkom smislu je to to: ugalj je crn i pokretač je radnje
na neki način, dok led baš i nije tanak, čvrst je i postojan, zima
u severnoj Kini je u pitanju. Taj tanak led je možda ono po čemu
protagonista hoda u prenesenom značenju, on se ne kloni nevolja, on
ih izaziva i u tome vidi smisao. Na to treba dodati podatak da se
originalni kineski naslov prevodi kao Daylight Fireworks, što
zvuči besmisleno, ali u filmu ima smisla. Autor kaže da oba naslova
zajedno tvore igru između realnosti i sna, stvarnog i nemogućeg.
Recimo da mu verujem.
Počinje
kao krimić. Godina je 1999. Raskomadani delovi tela pojavljuju se u
različitim industrijskim postrojenjima u različitim okruzima.
Policajci imaju sreće da otkriju ko je žrtva. Međutim, to je sve
vrlo daleko od logike, žrtva je običan kamiondžija koji je
prevozio ugalj, čovek nebitan i nezanimljiv. Inspektor Zhang (Fan
Liao) pretpostavlja da je ubica žrtvin brat i to dovodi do komičnog,
ali fatalnog obračuna u frizerskom u kojem ginu i brat i njegov
kompanjon, ali i dvojica policajaca, a Zhang biva ranjen.
Pet
godina kasnije, on je osramoćen, pijan i mučen krivicom, kao svaki
noir detektiv. Baš kada stupi u kontakt sa bivšim kolegama, na
površinu isplivava slučaj koji ga je koštao karijere, odnosno
dešavaju se ubistva po sličnom modelu, sa delovima tela razasutim
okolo. Jedina poveznica među njima je Wu (Lun Mei Gwei), radnica u
perionici veša, koju su sve žrtve poznavale. Ona možda nije
punokrva manipulativna “femme fatale”, ali je svakako noirovska
žena sa tajnom koja govori mnogo manje od onoga što zna. Zhang
kreće da je istražuje na svoju ruku, ali između njih počinje da
se razvija ljubavni odnos koji može ugroziti istragu, a pitanje
lojalnosti je od ključnog značaja za oboje...
Kao
noir, Black Coal, Thin Ice je samo donekle funkcionalan. Manje
ili više, počinje i završava se sa arhetipskim likovima ubice,
dame u nevolji i detektiva. Misterija je suviše jednostavna, a pored
toga su ključne scene veoma atipično tempirane. Recimo, ubica biva
otkriven i uhvaćen na dve trećine filma, pa je epilog svojevrsni
anti-klimaks. Snoliki, nadrealni delovi su razbacani nasumično,
uglavnom bez neke očite funkcije u priči, relativno su atraktivni
za gledanje, ali se jednostavno ne uklapaju. Pa čak je i političnost
filma upitna, iako imamo zločin i marginu, krv, blato, bedu i
brutalnost. Ovde je ta margina logična posledica raslojavanja,
gotovo prirodna pojava u svakom društvu, a kinesko se čak ni ne
folira više da je egalitarno. Politička crta je svakako prisutnija
u A Touch of Sin koji je smešten u sličan milje.
Istini
za volju, određeni aspekti su pogođeni savršeno. Fotografija je
odlična i sugestivna, kako u prikazu sredine, tako i kad su u
pitanju odnosi dvoje glavnih likova. Zapravo, ljubavna priča sa svim
zadrškama i kočnicama je možda i najbolji i najzanimljiviji deo
filma, originalna je, ima dubinu, pažljivo je napisana i predivno
odglumljena. I Fan Liao i Lun Mei Gwei su pun pogodak za svoje uloge,
posvećeni su potpuno i stoga uverljivi.
Kada
se sve uzme u obzir, Black Coal, Thin Ice je dosta bolji po
delovima nego u celini. Zapravo više čudi bljesak slave u Berlinu
nego relativna opskurnost koja je usledila. Možda je razlog tome što
je originalni “cut” od preko 200 minuta prepolovljen i što je
dosta toga izbačeno iz finalne verzije. Možemo se samo pitati o
čemu se tu radi i zašto je to tako. Možda je u njemu misterija
kompleksnija, njeno rešenje manje proizvoljno, a nadrealni momenti
su bolje pripremljeni i imaju više smisla u konačnici. Ovako, Black
Coal, Thin Ice ostaje neloš, na momente dobar film koji ima
potencijala da bude odličan, ali se do tih visina ne diže.
No comments:
Post a Comment