režija:
Pierre Morel
scenario:
Sean Penn, Pete Travis, Don MacPherson (po romanu Jean-Patricka
Machetta)
uloge:
Sean Penn, Jasmine Trinca, Javier Bardem, Ray Winstone, Mark Rylance,
Idris Elba
Da
se ne foliramo, The Gunman je loš film i to je bilo poznato
još iz “trailera”, iako na papiru sve izgleda u redu. Reditelj
Pierre Morel je veteran francuskih (i globalnih) trashy akcijada. Sa
Takenom je čak pokrenuo jedan novi trend da ozbiljni glumci u
ozbiljnim godinama igraju akcione uloge. Upalilo je sa Liamom
Neesonom, čak mu je oživelo karijeru, pa što ne bi i sa Seanom
Pennom. Naročito kada se uzme u obzir jaka glumačka postava za
sporedne uloge, globalni “setting” i tempo koji ne nudi ni
trenutka predaha i pomoću kojeg se svakakve nelogičnosti mogu
podvaliti i sakriti. Problem je u tome što je scenario neuredan i
proizvoljan i nije načisto je li u pitanju obična akcijada, triler
sa angažmanom ili ljiga za podizanje svesti.
Priča
je problematična, pa ću biti kratak. Sve počinje u Kongu gde je
Terrierova (Penn) firma uposlena na obezbeđenju humanitarnih
radnika, ali i na tajnim zadacima. Kada izvrši jednu tajnu misiju,
biva promptno poslan kući i za sobom ostavlja Annie. Osam godina
kasnije, eto njega ponovo u Kongu, gde pere savest kopajući bunare u
ugroženim područjima, dok naoružani momci ne pokušaju atentat na
njega. Čini se da sve ima veze sa njegovim prethodnim angažmanom,
pa ga potraga vodi prvo u London, pa onda i u Barcelonu, gde Annie
živi zajedno sa njegovim bivšim kolegom Felixom. Terrier pokušava
da otrkije ko mu je smestio i zašto, da li neko uklanja tragove, i
to ga vodi u seriju okršaja, nadmudrivanja i teških odluka...
Evo
nekoliko primera. Počinje i završava se ničim izazvanim lažnim
isečcima iz vesti koji govore o situaciji u Kongu. Jedan deo priče
nam da naslutiti da će ovo biti politički triler koji ispituje
zapadnjačku umešanost u lokalne ratove i korupciju i generalno
kolonijalni mentalitet. Međutim, u filmu imamo dva profilirana crna
lika, od kojih je jedan zapadnjak i agent Interpola (uludo potrošeni
Idris Elba čija se uloga svodi na besmisleni monolog o kućicama na
drvetu i jeftini “Usual Suspects” trik sa upaljačem), a
drugi je praktično paž glavnom liku, dok su ostali u najboljem
slučaju bezoblična masa, a u najgorem razularena rulja. Nema ovde
govora o nekom smišljenom kripto-rasizmu, ovo je stvar lenjosti i
prigodnosti, nalik na još jednu ljigu na temu Afrike Tears of the
Sun (2003), snimljenu za belačku publiku sa osećajem krivice
toliko da bi uplatili za humanitarnu pomoć, ali ne bi batalili
dijamante. Bitni su, dakle, jedino belci i njihova perspektiva,
domaće stanovništvo je nebitno, iako se, kao, borimo za njegova
prava i kukamo nad njegovom sudbinom u rukama rata, korupcije i zlih
korporacija.
Na
šta se ja žalim, pa ni ostali likovi nisu baš primer detaljne
razrade. Uzmimo Annie kao primer. Ona je žena, ona je trofej, ona je
žrtva, ona je neko koga se štiti, ona je pasivna i ne učestvuje u
akciji. Nju veoma drveno igra Jasmine Trinca, ali kako drugačije
odigrati takav lik? Ili Stana (Winstone) koji je protagonistin verni
kamerad. On je “cockney geezer”, govori kao londonski uličar i
služi da mu loši momci dođu glave. Ili negativce nižeg nivoa, oni
su rečnikom kompjuterskih igrica NPC-jevi, služe samo da poginu.
Ništa bolje nisu prošla ni dva “shady” lika, bivših kolega.
Jedan se popeo po korporativnoj lestvici, pa je umesto operativca
postao glavešina (igra ga Mark Rylance koga retko viđamo na filmu,
uglavnom je u teatru), dok je drugi postao obogaćeni humanitarac i
pijana budala (Javier Bardem u apsolutno užasnom, karikaturalnom
izdanju, zaboravite na njegovo brbljanje u The Counselor).
Dobro,
možda su glumci samo bili kolegijalni prema Seanu Pennu, pa svojim
lošim i polovičnim izvedbama omogućavaju njemu da zablista.
Međutim, i on je poprilično loš. To je samo delimično njegova
krivica (birao je ulogu, potpisuje produkciju i rad na scenariju), a
jedan deo se može pripisati tome da mu akcione uloge ne stoje jer je
pre svega dramski glumac koji zahteva pouzdano rediteljsko vođenje.
Istini za volju, on je i ranije imao katastrofalne uloge, neke od
njih su čak nagrađivane (Milk), ali nikad nije bio “riba
na suhom” kao što je u ovom filmu. Dobro, hteo je da pokaže
fizičku formu, pa je napumpao mišiće i sa nabreklim venama priziva
u sećanje Sylvestera Stalonea. Međutim, čini se da ga ovde čak i
oponaša u lošim manirizmima. Kažem, likovi su nerazrađeni i
proizvoljni, pa tako i njegov. U priču je ubačena bolest (rani
alzheimer ili PTSP, nije utvrđeno), koristi se proizvoljno, a glumcu
kao jedina opcija ostaje afektiranje. Čini se da je iskoristio i ime
svog lika za neslanu šalu, pa nekoliko puta slaže face kao da će u
trenutku zarežati na nekoga.
Svako
umešan u ovaj projekat, dakle, ima istoriju pogrešaka i bedarija
koje je napravio. Reditelj Pierre Morel isto tako. Pomenuo sam Taken
kao pun pogodak, međutim ostao sam vam dužan još jedan naslov. U
pitanju je “trashina” From Paris with Love sa Johnom
Travoltom, njegovom frizurom i glumatanjem frajera. Donu MacPhersonu
se kao greh iz prošlosti može očitati Avengers (1998),
trash film po motivima kultne stare serije. Pete Travis je uglavnom
reditelj, i to solidnih filmova, a ovo mu je prvi scenario i očito
mu pisanje nije jača strana.
Kao
što rekoh, The Gunman je loš film, pre svega zbog odsustva
fokusa. Čini se da priča služi da na proizvoljan način poveže
akcione scene koje su u najboljem slučaju osrednje i rutinske i koje
prema kraju padaju i logički i na nivou spektakla. Ona korida na
kraju bi se mogla protumačiti kao autorska sloboda (korida se ne
održava u Barceloni već jako dugo, a zgrada stoji samo zato što je
kulturni spomenik) da je scena obračuna išta valjala. Dodajte na
klimavu priču i slabo napisane likove i podvucite crtu. Slamka spasa
leži u tome što je The Gunman istovremeno i pratljiv,
neopterećujući i umereno zabavan film za pogledati i zaboraviti.
Opet, tajna njegove zabavnosti je više u tome što je loš, pa ćete
se slatko nasmejati lošim forama, logičkim greškama, debilnim
obratima i lošoj glumi. Faktor iznenađenja je ogroman: nećete ni
pretpostaviti kada šta može uleteti.
No comments:
Post a Comment