2014.
scenario
i režija: Liv Ullmann (po drami Augusta Strindberga)
uloge:
Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton
Liv
Ulman pamtimo kao Bergmanovu stalnu glumicu i muzu. Međutim, od
90-ih nadalje, ona se ispostavlja i kao filmska autorica. Njena prva
dva filma su zanimljiva kao kuriozitet, dopuna jedne briljantne
glumačke karijere, dok je sa trećim filmom Faithless (2000)
privukla pažnju globalne kritike i publike. Možda je razlog za to
bio scenario Ingmara Bergmana i kontekst njegovih filmova i njegove
autobiografije. Bilo kako bilo, na sledeći projekat Liv Ullmann smo
čekali punih četrnaest godina.
Ovog
puta se odlučila za adaptaciju Strindbergove poznate drame Miss
Julie, što je istovremeno i ziheraški i rizično. Njena verzija
je vrlo konzervativna, sama je prevela tekst na engleski (što se
primeti), ali ga je ostavila u masivnim, monološkim replikama.
Radnja je izmeštena u Irsku, što po pitanju akcenta odgovara Colinu
Farrellu, ali ne i Jessici Chastain koja se sa irskim izgovorom
poprilično muči. Vreme radnje je ostalo isto: opet imamo Ivanjsku
noć, solisticij, odjeke fešte, kao i kraj XIX stoleća.
Za
manje upućene u ovaj dramski klasik, evo i okvira radnje. Miss Julie
(Chastain) je kćerka gospodara prostranog imanja, potpuno odsečena
od realnog sveta. John – u originalnom tekstu Jean (Farrell) je
inteligentni, obrazovani, napredni sluga koji je svog gazdu pratio na
putovanjima, koji je načitan i video je sveta. Kathleen – u
originalnom tekstu Christine (Morton) je njegova priprosta,
bogobojazna verenica. Tokom noći, zapravo od popodneva do zore John
i Miss Julie igraju igru zavođenja jedno s drugim, menjajući
pozicije dominantnog i podređenog i rušeći klasne tabue, što će
se barem po jedno od njih završiti tragično.
Tekst
u velikim, monološkim replikama je tu da nam pokaže kako se likovi
zapravo jako malo slušaju međusobno, ali i da nam prekriju
kontekst. U ovom slučaju, to je naturalizam kao pravac i teme koje
se nameću: darvinizam i njegov socijalni kontekst. Miss Julie je
predstavnica stare, odumiruće vrste, a John / Jean je predstavnik
nove, zdravije i prilagodljivije.
Opet,
ni kontekst klasne borbe nije nezanimljiv, znajući Strindbergovo
učešće u Pariskoj Komuni. Ipak, on ovde ne ide na pobunu, što je
i njegov “potpis” generalno, nego na prikaz sveta koji se raspada
sam od sebe, koji je možda već i srušen. U toj praznini i
među-fazi, užas i gađenje koje pokazuje Kathleen / Christine je
možda jedina realna opcija za običnog čoveka. Njoj je savršeno
udobno u njenom svetu i njenim granicama, dok je John / Jean taj
kojeg će pogoditi kriza identiteta: sa jedne strane, on ima i
sposobnosti i ambicije da bude sam svoj ili još i nečiji gazda, ali
ima i sluganski refleks prema svom gospodaru. Miss Julie je, kako
god, okrenuta sama sebi, usamljena i dokona.
Jedna
jedina lokacija u drami je dvorska kuhinja i to u teatarskoj postavci
ima smisla. Film nudi još par lokacija, sobu, vrt i hodnik, trudeći
se da očuva klaustrofobiju zatvorenog sveta. Većina radnje ipak
ostaje u kuhinji. Problem koji se nameće tu, usled konzervativnosti
adaptacije, skučenosti i ogromnih, teških replika, je nefilmičnost
samog komada. Ma koliko se Liv Ullmann i njen direktor fotografije
Mikhail Krichman trudili da fingiraju filmsku dinamiku, to im ne
uspeva najbolje.
Nefilmičnost
materijala se oseća i na glumi. Ne u smislu da je ona loša, daleko
od toga, koliko ostaje u okvirima teatra. Ima tu i sjajnih momenata,
recimo Farrellova ljigavost ili ekspresivnost i ranjivost Jessice
Chastain, te zdravorazumski pristup koji unosi Samantha Morton. I
pored sveg truda, Miss Julie ostaje kao snimljeni komad
teatra, što ne pomaže tome da suština drame dopre do nas.
No comments:
Post a Comment