2014.
scenario
i režija: Chris Rock
uloge:
Chris Rock, Rosario Dawson, J.B. Smoove, Gabrielle Union, Cedric the
Entertainer, Ben Vereen, Sherri Shepherd, Kevin Hart, Gabourey
Sidibe, Whoopi Goldberg, Adam Sandler, DMX, Jerry Seinfeld
Nekako
kapiram da mi, belci, posebno ne-amerikanci, nismo u stanju da
shvatimo crnačku kulturu na pravi način. Nije to pitanje rase
koliko je pitanje izloženosti: sadržaj koji dopire do nas je
filtriran na takav način da dobijamo samo određeni sadržaj, bez
uvoda i objašnjenja. Ja lično, kao gledalac (i kritičar) imam
problema sa crnačkim komedijama jer mi ne leži taj smisao za humor,
možda zbog toga što ga ne razumem. Pokušavao sam, ali naprosto
nije išlo, suviše je tu glupiranja i sve nekako na istu foru. Eddie
Murphy i njegovo kreveljenje koje postaje sve gore kako vreme
prolazi. Tyler Perry i njegove maske. Kevin Hart koji priča kao
navijen je zabavan jednom, možda drugi put, ali on ga je stvarno
preterao.
Moram
da priznam da me je Top Five ugodno iznenadio. Komičarski rad
Chrisa Rocka sam pratio na preskok, tu i tamo, njegov prvi film koji
potpisuje kao autor Head of State (2003) pamtim kao popriličnu
glupost. Po onome što čitam, Rock je cenjeni predstavnik komičarske
scene, ali nije imao sreće na filmu jer su mu doletale uglavnom
glupave uloge u uglavnom glupavim filmovima. Top Five je
inteligentno zamišljen i sjajno izveden film u čijoj srži leži
nešto što ćemo teško naći u komediji danas: radikalna iskrenost
i spremnost na introspekciju.
Top
Five je skoro pa auto-biografska romantična komedija u najboljem
smislu te definicije. Film je romantičan i smešan, prosto i
jednostavno. Glavni lik je Rockov alter-ego iz paralelnog svemira,
Andre Allen (prezime nije slučajno, a i ceo film je smešten u New
York tokom jednog dana i noći, uz flashback momente). Andre je
komičar čija tranzicija od klubova do Hollywooda nije bila glatka,
pa je zaglavio igrajući “maskotu”, medveda u idiotskoj cop-buddy
akcionoj komediji za najšire narodne mase. Andreu je malo dosta
toga, pa je rešio da se pokaže kao ozbiljan glumac i producirao je
film o revoluciji na Haitiju koji ima pretenzije na priznanja, ali se
poprilično jasno vidi da je film osuđen na propast. Ni na privatnom
planu ne stoji ništa bolje, pred njim je venčanje sa zvezdom
reality programa (Union) i to venčanje će ići kao reality u
direktnom prenosu.
Dan
o kojem je reč je dan pred premijeru i nekoliko dana pred venčanje,
a Andre manično ide okolo radi promocije filma kako bi neutralizirao
efekte loših kritika, pre svega u New York Timesu. Uz to, daje
produženi intervju za profilnu reportažu novinarki tog lista po
imenu Chelsea Brown (Dawson). Njih dvoje, naravno, počinju sa
neprijateljskih pozicija, ali ovo je romantična komedija i jasno vam
je u kom smeru će se stvari razvijati.
Film
ima nekoliko sekvenci za pamćenje. Dve su date kroz flashback. U
prvoj Andre govori kako se i zašto otreznio posle incidenta u
Houstonu sa svojim nenormalnim promoterom (Cedric the Entertainer). U
drugoj Chelsea govori o raspadu veze sa svojim bivšim, a u jednom
trenutku se na istom mestu nalaze tampon, ljuti sos i njegovo dupe
(složite sami kombinaciju). Treća koju bih izdvojio je razgovor sa
Andreove momačke večeri u kojem se pojavljuje gomila poznatih
njuški u cameo-ulogama.
Ima
ih još nekoliko, ali da ne gušim, pogledajte i znaćete koje su.
Ostatak filma se bez sumnje oslanja na nekoliko uzora. Dijalog je
dinamičan i vrckav, pun “one-linera”. Likovi su dati iskreno i
promišljeno, sa celim spektrom nesigurnosti. A sve to je prelepo
snimljeno, puno scena razgovora u hodu i generalno u pokretu, na
tragu Linklaterovog Before serijala. Ima tu citata “in
character” “out of character”, uljudnih naklona zaslužnim
komičarima, zaslužene prozivke celebrity kulture i komercijalnog
imperativa u svetu zabave.
Odlični
su i glumci, i pre svega odlično upotrebljeni. Chris Rock je
dovoljno pametan da zna da film ne može biti “one man show”, a
da poznate face sa kratkim ulogama samih sebe nisu same po sebi
dovoljne. Zato su Andre i Chelsea ravnopravni likovi, a potencijal
Rosario Dawson je iskorišten do maksimuma. Ona je prelepa žena, pa
većina autora zaboravlja da je upotrebi kao glumicu. Ispostavlja se
da je i kao glumica fantastična i da donosi pravu dozu spontanosti i
ležernosti. Gabrielle Union je isto tako sjajna u svojoj primetno
manjoj ulozi u kojoj je bilo potrebno naći pravi balans. Reality
zvezda koja je zahtevna i nesigurna nije baš uloga iz snova, a
opasnost karikiranja vreba na svakom koraku. U izvedbi Gabrielle
Union, ona se čini kao ljudsko biće. Naravno, i epizodisti i face
sa cameo-ulogama će dobiti priliku da briljiraju, i iskoristiće je,
svaki u svojoj improvizaciji.
Top
Five je dobar i zanimljiv film, zbog svoje iskrenosti i
otvorenosti, ali i zbog svih svojih silnih, na prvi pogled neurednih
digresija. Ko bi rekao da će se u istom filmu raspravljati o
starenju, o tome šta zapravo znači biti smešan i sudbini “tužnih
klauna”, o rasizmu i o pop-kulturi (veza između Planet of the Apes i atentata na Martina Luthera Kinga je možda malo nategnuta, ali poziva na razmišljanje), i da će te rasprave izgledati
prirodno i spontano, a ne usiljeno? Chris Rock, alfa i omega ovog
filma, demonstrira nam šta je sve moguće sa inspiracijom,
iskrenošću i smislom za humor. Možda ovo bude jedna od top 5
komedija sezone, a možda se i Chris Rock nekako ufura u komičarski
panteon, bez glupiranja, samo sa integritetom.
No comments:
Post a Comment