Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: http://radio.hrt.hr/treci-program/aod/filmoskop/105643/?hc_location=ufi, a ovde ga, kao autor, prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
U kontekstu bivše Jugoslavije i svih država koje su nastale njenim
raspadom, košarka bi trebala biti najznačajniji sport. Ako ni po
čemu drugom, onda po broju trofeja. Spominjanje rukometa ili
vaterpola je primjeren argument, ali to nisu globalno rasprostranjeni
sportovi, tako da smo titule tu očekivali, a košarkaške smo
priželjkivali i njima se više radovali. Međutim, u našim
krajevima je, uprkos nedostatku opipljivih vrhunskih rezultata (dva
polufinala na svjetskim, jedno finale europskog prvenstva), u centru
pažnje nogomet, pa je on dobio i više filmova koji ga slave.
Situacija se ponavlja i u novijoj srpskoj kinematografiji, pa je
gotovo nemoguće gledati film i vjerojatnu TV seriju Bit ćemo prvaci
svijeta van konteksta filmova i sezona serije na temu povijesnog
uspeha iz Montevidea.
Bit ćemo prvaci svijeta sa Montevideom dijeli produkcijsku kuću
Intermedia Network, određeni dio glumačke postave, tematiku
neočekivanog sportskog uspjeha, a zajednički je i inspirator
projekta, sportski novinar Zvonimir Šimunec. Ovdje se svakako može
govoriti o formuli, i to oprobanoj i tek minimalno variranoj. Sa
jedne strane imamo sport, od njegovih prvih koraka do prvog uspeha.
Sa druge, tu je svojevrsni “period piece”, a s njim i povijesni
kontekst. Imamo i rat u prošlosti, iako su u Montevideu odjeci rata
glasniji i prisutniji nego u Prvacima, kao i imaginarno ili makar
nostalgijom distorzirano “zlatno doba” koje je po ratu
uslijedilo, barem za rečeni sport. Također, imamo i melodramatske
“rukavce” kroz koje nas priča vodi, ljubav, prijateljstvo,
politiku i povijesnu misiju. Osnovna razlika između dva projekta je
perspektiva. U Montevideu ona je bila prije svega beogradska i
srbijanska, dok Prvaci sliku neizbježno šire na jugoslavensku.
Film prati dva toka radnje. Prvi je dan odlučujuće utakmice, finala
svjetskog prvenstva održanog u Ljubljani 1970. godine, od
neprospavane noći, ranog ustajanja, pregledanja snimaka i
određivanja taktike za najvećeg i najopasnijeg protivnika,
reprezentaciju Sjedinjenih Država do priprema za meč u kojem su
Ćosić, Skansi, Plećaš, Kapičić, Daneu i ekipa pod vodstvom
Ranka Žeravice donijeli prvo zlatno odličje za jugoslavensku
košarkašku. Drugi tok radnje vraća nas u prošlost i prati
četvoricu entuzijasta koji su prvo osnovali košarkaški klub Crvena
Zvezda, pa zatim i postavili temelje za jugoslavensku školu košarke.
Ta četvorica momaka su Nebojša Popović, kasnije košarkaški
trener i pionir televizije u Beogradu; Bora Stanković, kasnije
funkcioner FIBA-e; Aleksandar Nikolić, kasnije trener i selektor i
Radomir Šaper, kasnije funkcioner KSJ. Kroz njihovu priču i kontakt
sa sveprisutnom politikom, blagonaklonim Dedijerom, zahtjevnim, ali
samoljubivim Titom, kao i nižim političko-sigurnosnim činovnicima
(oličenim u fiktivnom majoru Štukalu kojeg igra Leon Lučev),
upoznajemo pozadinu, te dugotrajan i mukotrpan rad iza jugoslavenske
košarkaške bajke.
U priči oko utakmice nema puno toga za analizu. Fokus se mijenja od
košarkaša i njihovog trenera Žeravice (Sergej Trifunović) i
njihovih aktivnosti ka aktivnostima dvadesetak godina starijih
začetnika košarke u Jugoslaviji i njihovim poslovima oko
organizacije, prenosa, politike i reminiscencija na sretne dane.
Direktor fotografije Milan Tvrdišić tu i tamo ubaci poneki
atraktivni “total” Ljubljane i Bleda, dok sama finalna utakmica
deluje nefokusirano, kaotično i neubedljivo, bez prave sportske
drame. Čini se da glumci koji igraju reprezentativce nisu savladali
vještinu košarke i da je Sergej Trifunović jedini na mjestu u
ulozi trenera. Iako pati od svojih glumačkih manirizama, stiče se
utisak da košarku makar prati i cijeni u dovoljnoj mjeri da bi
izvukao najbolje iz svoje uloge. Pred kraj filma se uvodi i lik Tita,
igra ga Lazar Ristovski, ali stiče se dojam da se tu kalkulira sa
lakim komičarskim poenima. Slično je potrošen i karakterni
makedonski glumac Toni Mihajlovski čiji je lik sveden na “comic
relief” u filmu koji nije komedija.
Iako su politika i osjećaj njenog neposrednog upliva prisutni u
priči oko utakmice, u pozadinskoj priči ona skoro da preuzima
primat. U pitanju je najjeftiniji i najproizvoljniji revizionizam,
koji je svakako dio određene agende, ali je lukavo skriven da
promakne oku neupućenog gledaoca i upakiran tako da se u teoriji
može svidjeti svakome. Problem je u tome što je, kao i svaki
revizionizam, nekonzistentan, pa je Jugoslavija tako istovrenemo i
grozno mjesto za život, turobna diktatura diletanata i politikanata
koje je donijela revolucija, ali i zemlja mogućnosti u kojoj pioniri
košarke, reakcionari, beogradski buržujčići mogu ostvariti svoje
snove ako se dovoljno potrude i naprave poneki kompromis, jer su
nezamjenjivi. Taj antagoniazam je oslikan prije svega kroz rivalstvo
dva sportska kluba, od kojih je Partizan državni, vojni i politički,
a Crvena Zvezda narodni. Srećom, makar se ne igra na kartu
međunacionalnih sukoba kao nakratko u Montevideu, u pitanju je ipak
široka koprodukcija za tržište cijele bivše Jugoslavije, ali je
povijesna slika blago rečeno iskrivljena. Možda nije riječ o
otvorenom falsifikatu, ali se na činjenice gleda sa vrlo “obojenim
naočalama”. Čak ni takvu sliku redatelj Darko Bajić i
scenaristički tim ne uspijevaju ponuditi na koherentan način, pa
ona ostaje nebitna.
Veći problem je to što ni ta politička situacija nije iskorištena
kako bi stvorila makar umjetnu dramu, pa epizodična struktura
sjećanja četvorice pionira nije iskorištena. U pitanju su
fragmentirane slike, očito bez dubljeg značenja, prigodno odabrane
i napunjene trivijalnim informacijama. Gledaoci će saznati ponešto
o razvoju košarke, učešćima na svjetskim i europskim prvenstvima,
ali to će biti uglavnom sirove informacije bez strukture. Likovi će
se, dakle, udvarati djevojkama, ići na igranke, ženiti, napredovati
u službi i sve vrijeme raditi na razvoju košarke, što će nam
donijeti nekoliko atraktivnih kadrova i scena, uglavnom vezanih za
ne-jugoslavenske lokacije, ali ništa više od toga. I ovdje ima
primjera uludo potrošenih glumaca, američki velikan John Savage,
ovdje u ulozi funkcionera FIBA-e, uglavnom deluje izgubljeno i
nesnađeno, a sekvenca kada ga četvorica naših junaka vode po
beogradskim kafanama i klubovima je preko ruba transfera
neprijatnosti.
Razlog za to je možda što je cijeli projekt zamišljen kao TV
serija, prije nego kao film. Znači, nije u planu dosnimavanje
dodatnog materijala za potrebe serije, nego iz postojećeg “izvučen”
film. To je vidljivo i prema pojedinim djelovima priče koji ne tvore
nikakav kontekst sa ostalima, ali i prema veoma vidljivim “šavovima”
u montaži. Problematičan je i spoj dvije linije radnje, ne toliko
na narativnom planu (ma koliko tu bilo upotrebljeno najstandardnije
moguće rješenje), koliko na tehničkom. Naime, događaju se
situacije da mlađi glumci igraju starije likove u istim scenama gdje
stariji glumci igraju mlađe, a maska i šminka koju oni nose nije ni
izbliza dovoljno uvjerljiva na digitalnoj snimci visoke rezolucije.
Općenito slab tehnički dojam se još može opravdati za svjetske
uvjete skromnim proračunom filma, ali Prvaci su još slabiji na
kreativnom planu. Stječe se dojam kao da su scenaristi Nebojša
Romčević, Gordan Mihić i Ognjen Sviličić svoje djelove scenarija
pisali odvojeno, bez međusobnih konzultacija, a redatelj Darko Bajić
ga čita bez ikakve želje za inovativnošću. On se i u kadriranju
često drži dosadnih srednjih planova, a i glumci su prepušteni
sami sebi. Neki od njih su prirodno dobri, kao Nebojša Dugalić u
ulozi Vladimira Dedijera koji osvježi svaku scenu u kojoj se pojavi
ili makar imaju prisustvo kao Trifunović i Lučev u svojim ulogama,
ali većina njih nema niti ideju šta bi sa svojim likovima.
Postavlja se logično pitanje zašto je taj film uopće snimljen.
Jedini mogući odgovor je da je ovo prije projekt nego film, da je
motiv zarada, a da se logika kojom su se producenti vodili svodi na
to da je uspelo Montevideu sa nogometašima, pa zašto ne ponoviti i
sa košarkašima. Riječ je o filmovima koji nude novu mitologiju,
neutralniju od ratova i političkih previranja i prihvatljiviju široj
publici, sa dodatnim šarmom nostalgije za sretnijim vremenima.
Iskreno govoreći, oba Montevideo filma su daleko od savršenstva,
ali Bit ćemo prvaci svijeta je još za klasu ispod i čini se kao
bezidejni, reciklirani materijal.
No comments:
Post a Comment