2014.
režija:
Susanne Bier
scenario:
Christopher Kyle (po romanu Rona Rasha)
uloge:
Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Rhys Ifans, Toby Jones, David
Dencik, Sean Harris, Ana Ularu, Sam Reid, Kim Bodina
Kad
samo bacimo pogled na glumačku i autorsku ekipu, čini se da Serena
pršti od talenta i to podiže očekivanja. Roman je bestseller, pa
još južnjački gothic noir smešten u doba Depresije. Susanne Bier
je iznimno cenjena i plodna autorica, sposobna da izbacuje film
godinu za godinom, prilagodljiva američkim i evropskim uslovima.
Njen film Brothers je dobio američki re-make, In a Better
World je pokupio Oscara, a ni ostali filmovi nisu prolazili
nezapaženo kod publike i kritike. Jennifer Lawrence i Bradley Cooper
su u vreme snimanja filma bili sveže završili Silver Linings
Playbook i prštali su od glumačke hemije. Scenarista
Christopher Kyle je možda najslabija karika u timu, ali ni on nije
tikva bez korena, ne toliko zbog scenarija za Alexandra,
koliko zbog činjenice da je pisao za Kathryn Bigelow. Možda su to
bili njeni najslabiji filmovi, ali svejedno to nisu bili slabi i
nebitni filmovi.
Film
je od početka pratila loša reputacija. Prvi set autora, reditelj
Darren Aronofsky i glumica Angelina Jolie su se povukli iz projekta.
Produkcija je preseljena u Evropu, Češka glumi Severnu Carolinu
(dovoljno uverljivo, ipak su setovi uglavnom šuma, kamp i poneki
nespecifičan grad ili enterijer), a u rediteljsku fotelju je zasela
Susanne Bier. Jennifer je dofurala Bradleya i film je snimljen za
manje od 2 meseca. Od tada je 18 meseci proveo u post-produkciji iz
ne baš jasnih razloga. Nije bilo spora oko montaže, osim toga što
je Susanne Bier uporedo radila na drugim projektima, pa je bila
preopterećena. Niko joj se iz redova producenata nije mešao u
posao, gnjavio sa rokovima ili postavljao uslove. Kada su videli šta
imaju u rukama, i kada su naleteli na loše reakcije festivalske
publike i kritike, producenti i distributeri su odlučili da ne ulože
puno u marketing, da prvo izdaju na VOD platformama i da se ne
zamaraju sa bioskopima. Iz toga je svakom dobronamernom bilo jasno da
pred sobom imamo sranje od filma, ali se postavljalo logično pitanje
koliko je to sranje. Ne može biti baš toliko, vidi ko je sve
unutra...
Pa,
Serena je sranje, onako baš-baš sranje i to na svim nivoima.
Kao da kombinuje diletantizam prisutan u radovima Jamesa Franca koje
on tako revnosno izbacuje sa pretencioznošću Michaela Cimina u
Heaven's Gate. Serena je film koji gura u miks izvorni
roman, već problematičan za obradu zbog njušenja sa raznim
žanrovima (Ron Rash je naprosto takav pisac i to je u književnosti
sasvim legitimno, knjige se dele na poglavlja, u čitanju se prave
pauze), te nekoliko filmskih klasika, od Gone With The Wind
preko Legends of The Fall do studije poslovnog i ljudskog
morala nalik na There Will Be Blood i plejade “backwoods
noir” filmova.
Sve
što je moglo poći naopako, pošlo je, bukvalno nema scene da valja.
Tekst je toliko drven da sam se nekoliko puta zapitao kako je to
moglo izaći iz pera profesionalnog scenariste (pa makar imao pauzu u
karijeri od 10 godina), proći pored živog reditelja (ipak nije ovo
turska sapunica da se režira na autopilotu) i pored živih glumaca.
Neke od replika su naprosto legendarne. Najveća misterija mi je kako
i zašto se niko nije potrudio ama ni najmanje da makar fingira
motivaciju kod likova, da nečim objasni njihove promene i postupke.
Primer: u jednoj sceni J-Law jaše u “slow motionu”, u drugoj je
Bradley prati na konju i kaže “moramo se venčati” na šta se
ona osmehne, u sledećoj se karaju (vode ljubav, ipak smo na
teritoriji filmske romanse) uz svetlost sveća (da, ima nekoliko
takvih scena, u svakoj narednoj sve manje “kupujemo” J-Law i face
koje slaže), da bi je posle toga komotno predstavio svojim poslovnim
parterima kao svoju ženu i partnericu. Problem rešen, jebeš
motivaciju i izgradnju likova.
Lovac
i priručni plaćeni ubica (Ifans) ima vizije koje je nasledio od
svoje majke. Šerif (Jones) zajedno sa bogatašima lobira za
nacionalni park ne bi li oterao Cooperovog lika iz nepoznatih razloga
kad je mogao kao sav normalan svet uzeti mito. Cooperov lik je
bogataš, istovremeno tribun slobodnog tržišta i malih radnih
ljudi. Za jednog od partnera (Denick) nemamo šta da se pitamo je li
peder ili nije, mislim, vidi ga kako se pizdunski drži, mora da
jeste. Pa Jennifer i njeno “treniranje” orla koje ozbiljan čovek
ne može ozbiljno shvatiti. Ili njena replika kada vidi muževljevu
bivšu ljubavnicu (Ularu) sa inteligencijom prosečnog zombija da
svet počinje kad su se njih dvoje upoznali i ništa pre toga nije
važno I tako dalje, i tako dalje... Ono što ipak najviše zeza u
celoj situaciji je potpuno nerezonska promena kraja koji je napisan u
romanu i koji je filmičan i efektan, usuđujem se reći moćan, sa
mudima i poentom, u nešto što služi kao višnja na šlagu “wtf”
momenata kroz koje Serena prolazi.
Likovi
nisu likovi nego žanrovski klišei, Cooper je naivan i zaljubljen,
J-Law od samostalne i navodno sposobne i pametne žene postaje
personifikacija melodrame, pa onda postaje “femme fatale” iz
noira, da bi na kraju završila kao “psycho bitch”. Nesrećni
glumci se muče sa njima i nije im lako. Možda su pogrešno
odabrani, ali postavlja se pitanje ko bi za ovakve likove bio
pravilno odabran. Bradley je na autopilotu, izgovara rečenice i
zadržava ozbiljan izraz lica, što je poduhvat. Opet, skidanje
bostonskog akcenta mu ne ide, ali niko nije savršen. Jennifer je
zamišljena kao nosilac filma i mora joj se priznati trud da scenu za
scenom odigra, ali to je nemoguća misija. Ona je neverovatno hrabra
i vredna glumica, njen talenat je nemerljiv, pa ju je još teže
gledati kako se muči sa apsolutno nemogućom ulogom.
Sve
to je začinjeno potpuno krivim režijskim odlukama i redundansom na
svakom koraku. Imam utisak da sam određene scene video po tri puta.
Recimo seks. Ili kupanje u kadi. Ili radnike koji tumaraju po kampu
kao zombiji ili statisti (ovo drugo verovatno i jesu). Ili panoramu
šume i planina. Barem su muzika i kamera na zadovoljavajućem nivou
i u skladu sa ambijentom filma, ali slaba je to uteha kada film ima
problema i sa pričom i sa tempom i sa likovima koje je nemoguće
odigrati. Jedino razumno objašnjenje bi bilo da se Susanne Bier
zezala, ali naprosto nije takav tip. Serena nije ni trash, ni
camp, ni parodija. Čak se čini da nema ni natruhe humora, a ako ga
ima, onda je svakako van mog dometa. Čak i pomirljivo-metiljava iz
studija tipa “dajte ljudi, šta vam je, ovo je zapravo dobar film,
samo ga niste najbolje shvatili” govori tome u prilog. Opet, ne
mogu baš svi biti u krivu, sva publika i sva kritika...
Ne,
Serena je apsolutno užasan film koji stoji rame uz rame sa
najužasnijim filmovima koje sam u životu pogledao. Njen užas je na
nivou Firecrackera i Heaven's Gate, ona me zbunjuje i
potresa i svih pogrešnih razloga. Pritom sam se nagledao i loših i
užasnih filmova i ne kukam. Najčešće nije ni moglo drugačije, pa
se tešim da sam ja potrošio nekoliko sati na gledanje i na pisanje,
a neki su možda ulupali mesece i godine na produkciju. Serena
bi po svim parametrima morala da mi se svidi: volim backwoods, volim
“southern gothic”, obožavam Jennifer Lawrence i smatram je
jednom od najboljih glumica današnjice (ako ni zbog čega drugog,
onda zbog one “all in” uloge u Winter's Bone). Serena bi
mi se i svidela da je urađena kako valja, ali to ovde jednostavno
nije slučaj...
Primetih
da nisam rekao ništa o radnji, ali smatram da je potpuno nebitno.
Film se inače vrti oko drvne kompanije za vreme Depresije na
Američkom Jugu, te oko bračnog para čija ljubav i nagon za
samoodržanjem ruši sve pred sobom. Jednako tako moglo je da se radi
i o gajenju cveća i ambiciji da se pobedi na svetskom prvenstvu u
građenju kula od peska. Potpuno nebitno, dakle. Film je sranje.
Jebeš to.
No comments:
Post a Comment