Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: http://radio.hrt.hr/aod/filmoskop/110447/,
a ovde ga, kao autor, prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom
standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst
je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
I prije nego što se pojavio,
za film “Odrastanje” Richarda Linklatera znalo se da će biti
jedna od velikih filmskih tema ne samo prošle godine, nego i u
godinama koje su pred nama, najviše zbog činjenice da je sniman 12
godina sa istim glumcima. Internacionalni naziv francuskog filma
“Bande de filles” nije slučajno izabran, a kontekst
Linklaterovog filma i poređenja s njim doimaju se neizbježnim.
Slučajno ili ne, u pitanju je pandan Linklaterovom filmu, ako ne i
njegova antiteza. Nasuprot idiličnim predgrađima teksaških velikih
gradova, ovdje imamo sumorno predgrađe Pariza na tragu filma
“Mržnja” Mathieua Kassovitza iz 1995. Druga bitna razlika je
rasa i klasa likova koje pratimo, pa sa njom i prisutstvo kriminala,
prije svega bandi. Linklater je svoj film situirao u milje bijelih,
srednjeklasnih pregrađa i ne kalkulirajući sa političkom
korektnošću ispričao je ultimativnu priču sa autobiografskim
elementima o normalnom odrastanju generacije rođene u doba prelaska
milenija. Određeni kritičari to su mu uzeli za zlo ili makar
sebično razmišljanje. Sa “Bande de filles” takvih problema neće
biti, milje je manjinski, prije svega crn, te radnički i
sirotinjski, pa je i slika odrastanja drugačija, nasilnija i na rubu
kriminala. Treća razlika je spol i dob protagonista, odnosno raspon
te dobi. Namjesto momčića Masona koji pred nama odrasta dvanaest
godina, imamo Marieme u periodu seksualnog buđenja, negdje oko
šesnaeste godine. Spol tu nije sasvim nebitan, jer i pored svih
priča o emancipaciji i jednakosti, u pariškom “getu” još
uvijek važe patrijarhalna pravila: zna se što je kome dozvoljeno, a
što ne. Sličnosti, razlike ili čak suprotnosti sa Linklaterovim
filmom ne znače da “Bande de filles”, iako prolazi kroz
standardne momente filmova o odrastanju, nije bitan, dobar i slojevit
film koji ima šta za reći.
Jasno nam je to od prve,
savršeno poetične scene praćene muzikom Para Onea. U toku je
utakmica američkog nogometa, što je atipično za Pariz i Europu
općenito. Drugo iznenađenje je to da su u pitanju ženske ekipe u
sportu koji se obično poistovjećuje s muškošću. Vidimo radost
Marieme i drugih djevojaka na terenu i nakon utakmice. Dok se skupa
vraćaju svojim kućama, glasno govore i glasno se smiju. Kako se
društvo osipa tako su djevojke sve tiše, da bi potpuno utihnule
pred muškom ekipom koja sjedi na stubama. Zna se tko je tko.
Marieme ima standardni set
problema za svoju dob, rasu i klasu. Njena majka je stalno na poslu,
oca nema u priči. Marieme je zato zamjenska majka svojim dvjema
mlađim sestrama, dok stariji i povremeno nasilni brat Djibril
figurira kao glava kuće. Ni u školi joj ne ide, ponavljala je
razred, te nije imala dovoljno dobre ocjene da upiše školu koju
želi, pa joj ne gine nekakav zanat. Na ljubavnom planu očijuka sa
prijateljem svog brata, Ismaëlom, ali njemu je očito više do
Djibrilovog poštovanja nego do ljubavi sa Marieme, iako ga ona veoma
privlači. Ona se zato, bar na početku filma, dok ne zna čemu
pripada i nije zadovoljna sobom, drži “pokislo” i gleda u pod.
Njena sreća će se okrenuti kad se upozna sa “djevojačkom bandom”
koju sačinjavaju Lady kao vođa, Adiatou kao “princezica” i Fily
kao nezgrapna i gruba cura. Čini se da je uvijek potrebna ona
četvrta (jer se u filmovima djevojke i žene gotovo po pravilu kreću
u četvorkama) i to mjesto zauzima Marieme. Počinje se družiti sa
curama, oblačiti kao one, sređivati frizuru na isti način, čak i
dobija banditski nadimak Vic (od Victoire – pobjeda). One uglavnom
vise skupa, prate modu, komentiraju, dobacuju i sanjaju svoje
djevojačke snove o bogatstvu i sreći. Ima tu nježnosti,
prijateljstva i kameraderije, što kulminira u trenucima kada iznajme
hotelsku sobu, pjevaju uz Rihannu i isprobavaju haljine. Ali ipak je
u pitanju banda, ipak su te haljine ukradene i ipak je taj novac za
hotelsku sobu, grickalice i piće otet od mlađih i slabijih curica.
Najvažnije od svega, one svakako nisu jedina banda tog tipa, a dio
“etikete” je prepiranje i vrijeđanje sa ostalima, što se
nerijetko završava tučanjavama.
Mi pratimo Marieme u svakom
kadru i glumica koja ju igra, Karidja Touré, zbog svoje je
fotogenične prisutnosti na ekranu pravi dragulj. U njenoj ekspresiji
vidimo radost zbog pripadnosti, kao i svijest da takvo stanje neće
potrajati vječno. Vidimo ponos kad pobijedi u tučnjavi,
samopouzdanje s kojim, stekavši status “opasne ženske”, prilazi
Ismaëlu, ali i iznuđenost većine njenih postupaka, kao i strah od
brata kada ovaj sazna da ga je osramotila tako što je izgubila
nevinost. Vidimo ju i u naizgled beznadežnom stanju, i kako se
dovija da bi pripadala nečemu, i da bi preživjela uglavnom sama na
svijetu. Zapravo, vidimo ju kako, kao i sve cure njene dobi, gradi
svoj identitet, isprobavajući nekoliko različitih, tražeći onaj
jedan pravi za cijeli život. Zna samo da su joj ponuđeni izbori
izmučene proleterke ili žene i majke nedovoljno privlačni, a da za
karijeru i ambicije nema uvjeta.
Između nas i nje nema
distance, što je zasluga autorice Céline Sciamme i njenog već
prepoznatljivog stila. Ona se u svojim filmovima i ranije bavila
djecom i tinejdžerima, s tim da je njen fokus bio uglavnom na
razvoju seksualnosti. U “Bande de filles” to je samo dio
identiteta, dok je fokus prije svega na socijalnoj i psihološkoj
komponenti. Sciamma tome pristupa sa razumijevanjem za svoju
protagonisticu i s okom za detalje iz njenog unutarnjeg svijeta,
skučenog neposrednog okruženja, kao i velikog i surovog vanjskog
svijeta. Zbog toga nam i nije teško shvatiti ju, biti u njenoj koži,
shvatiti njene odluke i izbore, makar se s njima ne slagali iz
moralnih razloga ili iz iskustva. Detalji se mogu ogledati u
šminkanju, oblačenju, držanju, frizuri koju Marieme u određenim
etapama života nosi, ali i u odnosima sa sestrama, prijateljicama i
drugima iz okolice. Priznanje treba odati i direktorici fotografije
Crystel Fournier koja uvijek pogađa prave tonove i boje, ovdje
uglavnom u nijansama plave, što govori o surovosti i hladnoći
djevojačkog svijeta. Zanimljivo je primjetiti kako svijeta izvan
njihovih blokova u predgrađu skoro da i nema. Od Pariza vidimo
metro, trgovačke centre i u jednoj sceni novi dio grada La Défense
gdje se odigrava turnir u uličnom plesu. Pariz i predgrađa
egzistiraju u istom vremenu i na sličnom prostoru, ali bez
međusobnog kontakta. Upadljivo je i odsustvo gotovo svih elemenata
države, osim jedne scene gdje čujemo školsku savjetnicu, ali ju ne
vidimo. Iako se filmska populacija na ovaj ili onaj način bavi
kriminalom, ma kako sitnim ili krupnim, policije nema. Tako film,
planirano ili ne, govori i o stanju duboke podijeljenosti francuskog
društva. Ono što se u spomenutom filmu “Mržnja” držalo ispod
površine, prije ili kasnije ponovo će se ispostaviti kao problem,
veći nego ikada i možda nerješiv.
Kako nema ni države, najčešće
nema ni roditelja. Tu i tamo se spomenu, ali ih rijetko vidimo. San o
socijalnoj mobilnosti, solidarnosti i društvu jednakosti bez rasa i
klasa se pokazao kao varka. Zato se figure autoriteta stvaraju na
lica mjesta, na terenu: muške bande, braća i nešto ozbiljniji
kriminalci. Zaista nije lako odrastati kao djevojka na tom mjestu i
Marieme možemo samo poželjeti sreću. Ona će joj biti potrebna
kada proba sva privremena rješenja i shvati da je ostala sama.
No comments:
Post a Comment