2013.
scenario
i režija: Lance Edmands
uloge:
Amy Morton, John Slattery, Louisa Krause, Emily Meade, Margo
Martindale, Adam Driver, Brandon Wardwell
Država
Maine. Bezimeni gradić koji živi od drvne industrije. Zima. Očaj.
Kao da je stalo vreme, ali ipak se nekako kotrlja. Gradić kao da
živi van sveta. Stara muzika, mobilni telefoni i razgovori o
globalnom zagrevanju. Gde je kad ti treba? I jedna tragedija, stvar
nemara, a ne namere, koja će uticati na nekoliko ljudi iz grada.
Leslie
(Amy Morton, uglavnom radi u teatru) je po svemu sudeći dobra i
draga žena. Ona vozi školski autobus i nije joj strano da nekom
detetu da svoju kapu kad ono zaboravi svoju. Ona će, sasvim
slučajno, skriviti pomenutu tragediju. Zagledavši se u pticu,
zaboravila je da proveri da li je neko od malih putnika ostao u
autobusu. Ispostaviće se da je jedan klinac zaspao na sedištu,
ostao zatvoren u autobusu i, kada je sutradan otkriven, imao je
promrzline. U bolnicu je prebačen jedva živ, u komi i bez velikih
šansi za oporavak. Leslie je, naravno, skrhana zbog svoje krivice,
ali ona svakako nije jedini krivac.
Dečak
je imao majku, ako se takva osoba majkom može nazvati. Marla
(Krause) je neodgovorna osoba sklona alkoholu i tabletama i zato je
mali uglavnom živeo sa bakom (Martindale). Međutim, baš tog dana
je bio Marlin red da ga pokupi iz škole i ona je to jednostavno
zaboravila. Ženska se zabavljala sa kolegom. Ne oseća krivicu, ali
je fingira. Ili možda oseća krivicu zbog toga što ne oseća
krivicu, a morala bi po svoj logici stvari.
Svi
ljudi upleteni u tragediju imaju i svoje bližnje i ta tragedija na
njih utiče. Leslie ima muža Richarda (Slattery) koji i sam ima
gomilu svojih problema, radi kao drvoseča, a firmi loše ide i
pitanje je hoće li sve to opstati. Takođe, ima i kćerku Paulu
(Meade) koja je u osetljivim godinama, buntovna i sklona višenju sa
svojim tupavim dečkom (Wardwell).
Nemoguće
je ne setiti se sjajnog Egoyanovog filma The Sweet Hereafter
koji se isto bavi posledicama autobuske nesreće na život ljudi u
malom gradu, ali Bluebird je još za nijansu tiši,
melanholičniji i zagledaniji u svoje likove i njihove međusobne
odnose, kao i dinamiku odnosa u malom mestu. Bluebird ostaje
predivno spor, umiren i tužan, bez skretanja u patetiku, emocije
širokog zamaha, psihološku ili socijalnu demagogiju. Prilike za to
se pojavljuju, sa policajcima i istragama, advokatima i tužbama,
fabrikom i radnicima, pitanjima koja se postavljaju i sumnjama o
kojima se ćuti.
Lance
Edmands, debitant u svojstvu reditelja i scenariste dugometražnog
filma, odbija da krene tim uobičajenim putem i uklopi Bluebird
u neku od konvencija i ostaje veran svojim likovima i njihovim
sudbinama. Ne da u nekom paralelnom svetu ovo ne bi bila dobra sudska
drama ili nekakav backwoods triler gde bi tragedija izbacila na
površinu neke stare rane, ali Edmands jednostavno nije u tom fazonu.
On svojih 90 minuta koristi da nam pruži prelepe, ali surove vizuale
i da iz glumaca izvuče nijansirana ostvarenja. I uspeva u svemu, čak
mu spori tempo, relativno prazni hod u priči i struktura
koncentričnih krugova oko tragedije idu u prilog. Bluebird je
90 minuta čiste emocije i ljudskosti.
Takav
svakako ne bi bio da glumci nisu bili toliko raspoloženi. Amy Morton
je pravo zadovoljstvo gledati kako nijednom ne promašuje ton i ne
odlazi u teatralnost i patetiku. John Slattery uverljivo igra čoveka
koga razjedaju mnogi unutrašnji konflikti, problemi svoji i tuđi.
Emily Meade je sasvim uverljiva kao tinejdžerka. Louisa Krause ima
veoma nezahvalnu ulogu, ali sa njom majstorski izlazi na kraj,
uspevajući da probudi gledaočevu empatiju za svoj lik koji bi u
nekom drugom filmu bio jednodimenzionalan. Ta jednodimenzionalnost je
jedino može zameriti liku njene majke, odgovorne bake stradalog
dečaka, ali to se ne može uzeti za zlo glumici Margo Martindale,
koliko malo šlampavom scenariju.
Redak
je slučaj da nam ovakav film dolazi sa ovolikim zakašnjenjem. Možda
je razlog festivalska turneja koja se odužila, a možda i sve manja
pismenost publike, čak i one “arthouse”. Bilo kako bilo,
Bluebird je pravi mali dragulj tako obične i tako potresnje
ljudske priče. Potreban film.
No comments:
Post a Comment