2014.
režija:
Russell Crowe
scenario:
Andrew Knight, Andrew Anastasios
uloge:
Russell Crowe, Olga Kurylenko, Yilmaz Erdogan, Cem Yilmaz, Jai
Courtney, Dylan Georgiades, Steve Bastoni, Isabel Lucas, Salih
Kalyon, Megan Gayle, Ryan Corr
Izraz
anti-ratni film se nekako ustalio što među kritikom, što među
publikom, ali ja imam jedan problem s njim. Teško da ratni film može
biti anti-ratni. Poruka filma može biti anti-ratna bez problema,
ali u filmu sa ratnom tematikom nam u ratnim akcijskim scenama
adrenalin skače, njih čekamo i u njima uživamo. Zbog takvih scena
je Spielberg dobio Oscara za Saving Private Ryan. Nema tog
blata i teskobe koje će nam pokvariti dobru ratnu akcijsku scenu. Da
bi film zaista bio anti-ratni, akcijske scene moraju biti neugodne,
sa junacima moramo ne samo saosećati i za njih strepeti, nego moramo
dobiti osećaj da im ne bi bili u koži. Moramo osetiti neprijatnost
koju su oni osećali i njihov strah. U suprotnom, poruka “rat je
sranje” pada u vodu sa prvom akcijskom scenom. Štaviše, pretvara
se u “rat je do jaja”. Naravno, ratnih filmova je bilo i ima ih
još uvek, ali su retki u poređenju sa onim šta se pod tim terminom
servira.
S
tim u vezi, The Water Diviner nije anti-ratni film iako se
takvim predstavlja. Anti-ratnu poruku nosi, više onako reda radi,
spakovanu u melodramu, potragu jednog oca za svojim sinovima,
usiljenu ljubavnu priču, egzotične lokacije i istorijski period,
tlapnju o toleranciji i kulturnim razlikama, likove koji su
stereotipi svojih nacija i godina, pošto imamo i šašavog starca i
“streetwsie” klinca koji će nekim gledaocima biti neodoljiv,
preglasnu etno-muziku, “new age” fantazijske momente, dozu haosa
za dobru meru i sve mitove i svu stereotipiju koja je ostala
netaknuta u nadi da će to privući publiku. Sve to, naravno, po
istinitoj priči, ako istu uzmemo sa zrnom soli. Što većim, to
boljim.
Počnimo
od toga. Film se bavi posledicama istorijske bitke kod Galipolja.
Imali smo već jedan australski film koji se bavio samom bitkom, zvao
se Gallipoli, režirao ga je Peter Weir i bio je dobar i
moćan, epskih proporcija, lepo snimljen za ono vreme (1981), sa
jakom i jasnom porukom. Danas ga uglavnom pamtimo po muzici Jean
Michela Jarrea koja je dosta korištena. The Water Diviner se
samom bitkom bavi kroz nekoliko flashbacka i uglavnom je baziran na
određenim istorijskim činjenicama iz posleratnih izveštaja,
odnosno na fusnoti o ocu koji je nakon rata tražio svog nestalog
sina. Tu dolazimo do istinosti događaja, bezimeni otac je dobio ime,
a broj sinova je porastao na tri.
Joshua
Connor (Crowe) je jednostavni australski farmer, ali sa darom da
pronađe podzemne vode. Otud i naslov filma i fantazijski momenat.
Njegova trojica sinova su se dobrovoljno prijavili u vojsku i
učestvovali su u Bici na Galipolju. Kako stvari stoje, sva trojica
su poginuli rame uz rame, istog dana. Kada se gospođa Connor 4
godine kasnije ubije od muke, Joshua reši da iskoristi svoje “šesto
čulo”, pronađe sinove žive ili mrtve i sahrani ih.
Put
ga vodi u posleratnu Tursku koja je sva u previranjima nakon poraza u
ratu. Istambul je pod britansko-francuskom okupacijom, Grčka je
napala i prisvojila istočnu obalu Egejskog Mora, a na unutrašnjem
planu jača nezadovoljstvo i sprema se nacionalistička revolucija.
Connor se prvo obraća Britancima za pomoć, pošto oni i Turci već
imaju zajedničku komisiju za utvrđivanje broja i identiteta
poginulih, ali ga oni glatko odbiju. Njegovi domaćini u hotelu, mali
Orkan (Georgiades) i njegova evropski uglađena majka Aisha
(Kurylenko) ga upućuju ilegalni način da se domogne poluotoka.
Pogađate već, sa Aishom se polako razvija ljubavna priča, a ona
već ima svojih problema, udovica je, a brat njenog muža je pritiska
da postane njegova druga žena.
Na
samom Galipolju su Britanci isto prilično hladni prema pomalo
sirovom, ali ipak čovečnom Australcu, ali njegova posvećenost
sinovima impresionira turski deo komisije, majora Hasana (Erdogan) i
njegovog doglavnika Cemala (Yilmaz), i uz njihovu pomoć pronalazi
dvojicu mlađih, a za najstarijeg saznaje da nije poginuo, nego je
zarobljen i odveden u logor. Connor neće tek tako odustati iako je
skoro bez podrške. Hasan i Cemal su izgleda bili baš jako
impresionirani njime, pa su nastavili da mu pomažu i kasnije, ali
problem je to što je okruženje logora pod stalnim napadima grčke
vojske...
Da
bi film koji se bavi stvarnim istorijskim događajem (ostavimo sad po
strani “istinitu” priču koja izgleda kao svaka hollywoodska
konstrukcija), a ovde imamo ne jedan, nego masu njih, zaradio epitet
anti-ratnog, on te događaje mora razumeti i na razumljiv način
preneti publici koja možda nije savršeno upućena u istorijsku
osnovu. Počnimo od same bitke, čućemo ponešto podataka od likova,
uglavnom od članova komisije, o toku i gubicima, naročito o toku
borbe za taj partikularni komad zemlje gde su braća Connor ostavila
kosti, ali o kampanji na Galipolju u celini ne saznajemo ništa. Film
ostaje na linijama australske i turske nacinalne mitologije: Turci su
se borili za svoju zemlju, ANZAC za princip slobode i demokratije, ni
reči o imperijalnom karakteru rata i britanskoj i francuskoj
strategiji iza invazije na poluotok. Za Australiju je ta bitka
svojevrsno vatreno krštenje nacije kroz žrtvu, iako je ulazak u rat
imao konkretne imperijalne ciljeve (nemačke kolonije u Pacifiku), i
film to ničim ne negira, ne ističe da su mladi momci, najčešće
dobrovoljci izginuli uludo.
Kao
što se ne ruši australska mitologija, tako se ne ruši ni Turska.
Iz Bitke na Galipolju je kao pobednik izašao Ataturk kao predstavnik
modern(ij)e Turske i nacionalistička euforija (ovde u retko
pozitivnom smislu, nasuprot dotadašnjeg versko-feudalnog uređenja
države) je tu dobila zamah koji će prerasti u revoluciju i postati
osnova sekularne turske republike. Istovremeno sa tom skupo plaćenom
pobedom (Turci su kasnije, zajedno sa Bugarima, ipak poraženi i
potučeni na Solunskom frontu), odvijao se genocid nad domaćim
armenskim stanovništvom opet kao deo pragmatične ratne kampanje.
Turske vlasti, pre svih vojska, plašile su se da će armenska
manjina pomagati Rusima, pa su lansirale kampanju koja je rezltirala
sa preko milion mrtvih. Pominjanje tog genocida je i dalje tabu u
Turskoj, za to se gubi glava i ide u zatvor. Nije tema filma, i ne
treba da bude, naročito ako se igra na koprodukcijski potencijal i
široku publiku, ali nije zgoreg pomenuti.
Dodajmo
tome i nacionalne stereotipe, grube, ruralne Australce dobrog srca,
arogantne Engleze, “plemenite divljake”, weltschmertz orijentalce
Turke i agresivne i frustrirane Grke, i tek poneku uvredu na račun
Nemaca (nisu fizički prisutni u filmu, ali da se zna ko je kriv za
rat). Jasno je da, osim deklarativno, od replike do replike, The
Water Diviner ne prolazi kao anti-ratni film. Svakako, ima svojih
momenata, recimo kad otac shvata da su mu tlapnje o Bogu, kralju i
otadžbini odnele tri sina ili kada shvati da ga, šta god uradio i
sa kakvim god ciljem došao, engleska ratna birokratija tretira kao
omanju, dosadnu napast, komarca ili muvu. I, kao što već rekoh, i
ovde jedva čekamo neku scenu borbe da nas razmrda.
Opet,
The Water Diviner nije loš film. Jednom kad uhvati ton, to
jest, i kada završi sa flashback momentima što na rat, što na
odrastanje u Australiji. I jedni i drugi su vizuelno atraktivni, ali
nažalost ništa više od toga, čak su opterećujući za ritam
priče. Jednom kad se film počne baviti samo i isključivo očevom
potragom za sinovima, malo dobija na fokusu, iako odlazi u digresije
koje služe kao svojevrsni konfekcijski fil za priču. Povremena
skretanja dodaju na nepredvidljivosti ono što uzimaju na fokusu.
Takođe, film igra na različite emocije, bori se na nekoliko
frontova, ni na jednom ne funkcioniše u potpunosti, pa ni kao
celina, ali daleko od toga da je loš, dosadan ili negledljiv. Samo
je konfekcijski.
Ono
što je bila nepoznanica od početka je to kako će se Russell Crowe
snaći u ulozi reditelja igranog filma po prvi put. On iza sebe ima
već dokumentarac Texas (zajedno sa saradnicima), muzičku
reportažu i video-spot, ali to nije isti posao kao na igranom filmu.
Trend je da se glumci hvataju režije kao svojevrsnog novog nivoa
filmskog stvaralaštva, ali ne uspevaju svi napraviti tu tranziciju.
Russell Crowe se tu pozicionira negde na sredini: nije loš kao
reditelj, ali je daleko od velikog autora. On zna odabrati priču i
pretočiti je u korektan film, ali njegov najbolji potez je što je
glavnu ulogu u filmu namenio sam sebi. Kao glumac je ipak dosta bolji
od samo korektnog, sa pravim materijalom je sjajan. Kao reditelj je,
čisto tehnički, pismen, ali nema ni viziju ni ideju. The Water
Diviner je film koji deluje kao da ga je režirala armija
asistenata, dok je Crowe u toj ulozi samo statirao. Dobra vest je da
ništa nije upropastio, ali možda bi bilo bolje da se neko drugi
prihvatio režije, neko ko bi bolje ispolirao prilično nezgrapan
materijal.
No comments:
Post a Comment