2014.
scenario
i režija: Gerard Johnson
uloge:
Peter Ferdinando, Stephen Graham, Neil Maskell, Tony Pitts, Lisa
Lasowski, MyAnna Buring, Richard Dormer, Orli Shuka, Gjevat Kelmendi
Postoji
nešto što nas privlači u filmovima o “prljavim” policajcima.
Možda je to “vigilantizam” Prljavog Harrija i hrabrost da se ide
glavom kroz zid, da se kaže ono što se misli, čak i kad to nije
uputno ili politički korektno. Možda je to njihova grozna strana,
ta odvratna ljudska slabost i spremnost da se poklekne pred
iskušenjima korupcije, kako materijalne, tako i svetonazorske. Možda
je to naša voajerska perverzija: prosto volimo da vidimo autoritete
kako se valjaju u istom blatu kao i mi.
Zato
smo voleli Bad Lieutenant, naravno originalni Ferrarin,
Herzogov je bio više travestija, i uživali u njegovom mraku i
beznađu, a možda i u spoznaji. Uživali smo i u Fuquinom Training
Day koji je svoju neverovatnost sjajno pokrivao stalnom tenzijom.
Lično sam uživao i u perverziji, uvrnutosti i maničnom ludilu
Filtha, kao i u kompletnom trashu Ayerovog filma Sabotage,
eto da navedem neke od naslova. Po toj logici, Hyena je film
koji bi morao da mi se svidi: ima prljavog policajca, njegove jednako
lude kolege, njihove šefove i unutrašnju kontrolu koji isto tako
znaju da igraju prljavo kad zatreba i milje surovih albanskih i
turskih gangstera u Londonu, te obilje lokalne “cockney”,
uličarske atmosfere. Ali... Uvek ima ono ali...
Naš
anti-junak je Michael Logan (Ferdinando), prljavi policajac starog
kova koji vrlo vešto navigira sa obe strane zakona. Njegova
pozadinska priča je jedan od najingenioznijih i najekonomičinijih
momenata filma: on je naprosto “stara škola”, policajac suroviji
od kriminalaca koji ih je izgurivao grubom silom. Ali, avaj, vremena
su se promenila, kriminalci su postali pametniji, sofisticiraniji i
stoga otporniji na silu. Logan nije mogao ništa drugo osim da igra
po novim, njihovim pravilima i traži “ugao” za sebe kad god mu
se ukaže šansa.
Ta
priča je odlična, ali se, osim u jednom situacionom dijalogu, nigde
više ne pojavljuje niti produbljuje, što je šteta, jer se u tome
možda skriva sva moralna potpora ovog filma. Umesto toga imamo
klasičnu, na momente razvučenu štoriju o lošim policajcima, još
gorim policajcima, birokratama, nasilnim kriminalcima i još
nasilnijim kriminalcima. Naravno, imamo malo kameraderije između
njega i njegovih jednako gadnih kolega, imamo njegovu razočaranu i
sjebanu curu / ženu i, naravno, jednu nevinu žrtvu albanskih
gangstera, devojku nateranu na prostituciju koja će u našem sirovom
panduru probuditi malo ljudskosti. Naravno, imamo i moralne i
egzistencijalne dileme, eksplicitno nasilje i razbijanje, politički
nekorektan humor, obilje krvi i jednu neprijatnu scenu silovanja.
Vidimo
i gomilu uticaja na Johnsonovo stvaranje. Malo Michaela Manna, malo
De Palme, malo više Refna. Problem je što su svi ti uticaji po
pravilu površni. Možda su upotrebljeni nagonski, ali tu ne vidimo
iskrenost. Možda su pak predmet promišljanja, ali tu više vidimo
kalkulantstvo nego inteligenciju. Naprosto, Hyena nema težinu
Bad Lieutenanta, zapravo više podseća na njegov usiljeni
nastavak. Nema maničnost Filtha. Ima nešto tenzije, ali nema
iznenađenja kao u Training Day, čak ni trash užitka. Tempo
je malo “off” većinu vremena, balans između drame i nasilnog
trilera se stalno njiše i upada u tonalnu nekonzistentnost. Čini sa
da su čak i citati na pogrešnim mestima, a ni jeftini “soundtrack”
ne pomaže puno.
Stvari
donekle popravlja Peter Ferdinando, autorov glavni glumac i u
njegovom prvencu, drami o serijskom ubici Tony koja je imala nešto
odjeka po festivalima. Njegov Logan je lik za koga možemo prihvatiti
da postoji i radi to što radi. Ima u njemu nešto ljudske
proračunatosti i slabosti, čak i ponosa na svoju poziciju i pozu
barabe. Ferdinando svakako ima prisustvo na ekranu. Problem je sa
ostalim likovima i njihovim glumcima. Niti su glumci toliko jaki,
niti su najbolje iskorišteni u svojim jednodimenzionalnim i
dvodimenzionalnim likovima.
Sve
u svemu, Hyena je film za koji vam neće biti žao da ga
pogledate, ako volite nasilni sadržaj bez nekog naročitog stava,
kako o nasilju, tako i uopšte. Biće to solidan način da potrošite
dva sata vremena, ali ništa više od toga. Prosek.
No comments:
Post a Comment