2014.
režija:
Barry Levinson
scenario:
Buck Henry, Michal Zebede (po romanu Philipa Rotha)
uloge:
Al Pacino, Greta Gerwig, Nina Arianda, Kyra Sedgwick, Dylan Baker,
Charles Grodin, Billy Porter, Dan Hedaya, Diane Wiest
Retko
gde ima zemlje za starce. Piscima je još i najlakše, oni retko gube
publiku čak ni kad nemaju šta da kažu, za njih je očekivano
reciklirati stare ideje, a posebno vešti s rečima to rade
neprimetno i sa lakoćom. Philip Roth je jedan klasičan primer,
njegovim pisanjem dominiraju autobiografske teme i standardni motivi
starijih muškaraca i mlađih žena koji se međusobno iskorištavaju.
U trenutku kad je napisao roman The Humbling, bio je star 76
godina, sada ima 82.
Scenarista
Buck Henry će ove godine navršiti 85 i na njemu se poznaju tragovi
vremena: piše relativno malo i sa pauzama, a najbolje od sebe je dao
mnogo godina unazad (The Graduate, What's Up Doc).
Takođe, opet je primetna njegova sklonost ka izazovima pisanja prema
višesmislenom i ne baš filmičnom materijalu (Catch 22) ili
veoma začudnom konceptu (The Day of the Dolphin). Njegova
koleginica Michal Zebede je, istina, mlada, ali u njihovoj
kooperaciji je dosta teško pronaći njen rukopis, s obzirom da su
jedino što je pre ovog scenarija napisala bile dve epizode TV serije
i jedan kratki film.
Godine
iskustva iza sebe ima i Barry Levinson, jedan od najvećih autora
80-ih i 90-ih godina prošlog stoleća. Zapravo, nije čudno da mu je
rediteljska karijera u padu, ipak ima 73 godine i pregršt sjajnih
filmova iza sebe koje je teško dostići. Uostalom, u poslednje vreme
njegovu pažnju više zaokuplja televizija i produkcija TV serija,
filmom se bavi više kao eksperimentom. The Humbling je već
drugi film za redom koji namerno snima sa što skromnijim sredstvima
i sa što manje obaveza prema finansijerima. Kao i u prethodnom
“found footage” projektu The Bay, ovde se isto vidi manjak
sredstava i to nikako nije dobra vest, ali barem nije nepodnošljivo
i patetično kao ono što je od svoje karijere napravio Paul
Schrader.
Pored
uglavnom stare kreativne ekipe, imamo i veterana u glavnoj ulozi. Al
Pacino je svoju karijeru izgradio na mnogim sjajnim i pre svega
sjajno odabranim ulogama. U poslednje vreme nemamo baš često
priliku da ga gledamo na ekranu, ali ova godina će biti izuzetak
(pored The Humbling, izašao je Danny Collins, a
očekuje se i Manglehorn). Pacina više zanima teatar, pre
svega Shakespeare, a na filmu i televiziji je veoma izbirljiv i gleda
pre svega da ga uloga privuče. Naravno, njegova sposobnost za
auto-ironiju je sjajna, pre svega se odnosi na njegove glumačke
manirizme, a toga imamo i ovde.
The
Humbling je u određenim delovima pomalo “birdmanovska”
priča. Opet imamo starog i isluženog glumca koji se nakon poraza
isprva povlači ne bi li pripremio povratak. Razlika je u tome da je
u pitanju teatarski glumac a ne hollywoodska zvezda i da si baš i ne
može priuštiti penziju. Uostalom, nije toliko ni do novca ni do
slave ni do dokazivanja, koliko do mentalnog zdravlja jer Simon
Axlar, protagonista The Humbling, kad ostane sam dobija čudne
ideje. Recimo da se raznese puškom, pa zbog toga glavi u ludari.
Tamo
će upoznati prvu od svojih “pacijentkinja” koje će ga
proganjati kroz film, bogatašicu Sybil (Arianda), dokonu ženu koja
tvrdi da njen muž seksualno zlostavlja njihovu kćerku i koja zbog
toga planira njegovo ubistvo. A koga za to pitati nego glumca. Glumci
znaju sa oružjem, a Simon je čak u jednom filmu pobio svoje
susedstvo. Džabe objašnjavati da gluma nije isto što i realan
život, gospođa očito ima plan.
Drugu
seriju frikova i čudnih situacija nosi poznanstvo sa Pegeen (Gerwig)
koja najednom ulazi u Simonov život i predstavlja se kao kćerka
dvoje njihovih kolega. Pegeen je, tvrdi, bila lezbejka veći deo svog
života i to želi promeniti, a na Simona se ložila takoreći od
detinjstva. Simonu odgovara njeno društvo, ali ono sa sobom nosi i
ljubomornu bivšu devojku (Sedgwick) i bagaž u vidu njene bivše
dugoročne veze sa Priscillom koja je promenila pol i postala Prince
(Porter). Kao šlag na torti, tu su i njeni roditelji (Hedaya i
Wiest), Simonovi nekadašnji prijatelji i saradnici koji svakako ne
odobravaju izbor svoje kćeri.
K
tome, Simon se sprema za povratak na “daske”, pa mu neprijatne
situacije u koje upada nikako ne pomažu. O njima priča sa svojim
agentom (neiskorišteni Grodin) i preko skypea sasvojim terapeutom
(Baker). Njegove priče su nekonzistentne i terapeut se pita (a i mi
s njim) koliko je to realno, a koliko je to sve u Simonovoj glavi.
Takođe, svaki put kad se učini da je Simon upao u nevolju iz koje
se ne može izvući, ispada da je sve to njegov san ili halucinacija.
Glumački
izbor je fenomenalan, a Al Pacino je veoma raspoložen i, naravno,
više nego sposoban da iznese ulogu. Ima tu malo njegovih manirizama,
poput deranja u važnim scenama, ali zanimljivo ga je gledati kako
pristupa nisko-energičnom, utišanom liku. Greta Gerwig je izuzetna
glumica i sjajna mu je partnerka u zajedničkim scenama. Problem sa
ostalim glumcima je što nisu iskorišteni, njihovi likovi su tek
skice, ideje i konstrukcije u kojima retko vidimo ljudska bića. To
je donekle bio problem i u Birdmanu, ali tu je naša pažnja bila
kompletno usmerena na glavnog junaka i na stilsku izvedbu filma da
nam sitni nedostaci nisu smetali.
Zapravo,
u tome leži i razlika između ovogodišnjeg dobitnika Oscara i The
Humbling. Levinsonov film zapravo bolje zvuči na papiru nego što
izgleda u praksi. The Humbling nikako ne pronalazi ton i
zapravo deluje kao niz scena bez smislenog reda osim hronološkog.
Ideja iz knjige sa cimovima između sna i jave jednostavno nije
prenesena na pravi način i sve nekako deluje ravno i veštački.
Možemo se složiti da je materijal kompleksan i nefilmičan, ali
onda ga možda nije trebalo prenositi u filmu ili ga makar
prilagoditi novom mediju. Možda će biti zanimljiv kao kuriozitet,
ali da je dobar film – nije.
No comments:
Post a Comment