2014.
režija: Zvonimir Jurić
scenario: Zvonimir Jurić, Jelena Paljan
uloge: Ivo Gregurević, Mirjana Karanović, Igor
Kovač, Nikola Ristanovski, Zlatko Burić, Lana Barić, Dado Ćosić
Hrvatsko regulatorno telo za film, HAVC, ratuje sa
hrvatskom publikom, hrvatska publika ratuje sa HAVC-om. Rat je malo
prejaka reč, ali osećaj je takav. Filmovi koji dobijaju nagrade u
Puli imaju po bednih nekoliko stotina gledalaca u kino-dvoranama,
domaćih uspešnica gotovo da i nema. Glupo je reći da su žrtva
filmovi, ali na kraju to tako ispada. Od toliko željenih uspeha na
međunarodnim festivalima za sada nema ništa, one sitne ko još
broji. Istina, Dalibor Matanić se dočepao Cannesa i svaka mu čast
na tome, ali to je jedna duga i druga priča. Naprosto, nije tema...
Tema je Kosac
Zvonimira Jurića, film koji sjajno oslikava disparitet u ukusu
“establishmenta” i kritike sa jedne strane i publike sa druge.
Istina i među kritičarima ima oštrijih i više po ukusu široke
publike, pa će Kosac
tu i tamo dobiti kakvu packu, možda će ga poneko i rastaviti na
komadiće, ali generalna kritika doma i po svetu mu je naklonjena.
Festivalska publika i žiriji tako-tako, što ništa ne pomaže u
slučaju 400 ili 500 prodatih ulaznica. Kosac
jednostavno ne korespondira sa publikom.
U prevodu, to znači da više figurira kao
festivalski “showcase” čega se sve autor setio nego kao film sa
glavom i repom. U pitanju je vrlo muljavi pokušaj “hyperlinka”
smeštenog u jednu pustu slavonsku noć. Prva priča prati Ivu
(Gregurević), ćutljivog i povučenog radnika koji živi u kombinatu
i ima mutnu i mračnu prošlost. On je stao Mirjani (Karanović)
kojoj se pokvario auto na cesti usred ničega i ponudio joj pomoć.
Međutim, njegova mračna prošlost će upaliti alarm kod Josipa
(Kovač), radnika na benzinskoj pumpi koji će, opet, pozvati
policajca Krešu (Ristanovski) da malo ispita stvar.
Druga priča prati Josipa i dešavanja na pijanci
koju organizuje njegov brat Dado (Ćosić), gde sedi i grupa ratnih
veterana kratkih živaca predvođena žovijalnim Rodićem (Burić).
Josip ne može
izbiti iz glave brigu oko Mirjane koju je Ivo pokupio, pa ne samo da
se drži pokislo nego je i ekstremno razdražljiv. Policajac Krešo
je junak treće i najkonfuznije priče. On je friško postao otac,
sin mu je bolešljiv, a žena mu Ana (Barić) se pomalo i stidi
siromaštva u kojem žive. Obe priče se nekako hvataju socijale,
kao, uostalom, i prva.
Svaka od njih ima svoje probleme. U prvoj
očekujemo nekakvu kulminaciju, nekakvu tajnu, ali je ne dobijamo.
Jurić gradi atmosferu i možda nas namerno navodi na krivi trag, ali
pitanje je s kojom poentom. Ne kažem da nužno mora biti horor, ali
priča sama po sebi ima osnovu za “backwoods” noir sa slavonskim
šmekom. I druga priča, iako malo šira i socijalnije orijentirana,
može se nekako ugurati u noir osnovu. Jurić je, međutim,
bespotrebno opterećuje sa previše standardnih tema na jednom mestu,
ne uspevajući da ispoentira niti jednu jedinu. Treća je, pak,
potpuno čudna, utišana, nalik na lažni rumunski film, gde i pored
najbolje volje ne kapiramo otkud ona u filmu. Motivacija likova
ostaje mutna, komunikacija skoro isprazna. Centralni problem je što
dve slabije priče čak i potencijalno interesantnu prvu okreću u
smeru pseudo-filozofskih naklapanja i igre pogađanja.
Neurednost scenarija se prenosi i na vizuelni
nivo. Autori se nisu opredelili za jedan stil snimanja,
kadar-sekvence se skraćuju i zamenjuju istim takvim sekvencama iz
drugih uglova bez reda i smisla. Posebno iritantno je ispadanje iz
fokusa, igranje sa oštrinom slike, opet bez ikakve motivacije.
Stvar donekle spasavaju glumci. Mirjana Karanović
ne šmira kao što joj inače zna izleteti. Ivo Gregurević, taj
tipični “pater familias” hrvatskog filma, ovde ima dosta
mračniju, ali zato impozantnu ulogu koja od njega zahteva potpuno
drugi registar od očekivanog frustrirano-komičnog. A i osveženje
je videti Osječanina sa danskom adresom Zlatka Burića u domaćem
filmu, pa makar i u epizodici kakvu ima. Igor Kovač i Nikola
Ristanovski očito znaju koju o glumi, samo ih je neprijatno gledati
u ovako nedorečenim i konfuznim ulogama.
Najgora stvar sa Koscem
nije što je u pitanju loš film kome nema spasa. Daleko od toga.
Kosac ima
masu dobrih ideja i poneko pojedinačno dobro rešenje. Problem je
što je tih ideja previše, što su međusobno suviše različite i
zbog toga ne mogu skladno stajati u jednom filmu. Ni Jurić nije
filmska neznalica, ako je suditi po “kreditima” kao što su
navijački omnibus Seks, piće i
krvoproliće i izuzetni anti-ratni film
Crnci.
Simptomatično je da mu je Kosac
prvi potpuno samostalni dugometražni film i čini se da je ovog puta
uprskao i izgubio kontrolu nad materijalom.
No comments:
Post a Comment