2015.
režija:
Lukas Valenta Rinner
scenario:
Ana Godoy, Esteban Prado, Lukas Valenta Rinner
uloge:
Pablo Seijo, Martin Shanly, Eva Bianco
Argentinski
film na festivalu evropskog filma. Zvuči uvrnuto, gotovo nemoguće.
Objašnjenje je jasno, u pitanju je skromna
austrijsko-argentinsko-urugvajska koprodukcija. Autor Lukas Valenta
Rinner je Austrijanac sa argentinskim obrazovanjem i vezama i
uglavnom je aktivan tamo. I očito je sposoban pre svega kao
producent: budžet filma od 400.000 dolara se ne čini velikim, ali
zapravo je ogroman ako imamo u vidu da je autor mlad, svež sa
akademije, i da ima samo jedan kratki film iza sebe. Dodajmo na to
premijeru na zvučnom festivalu u Rotterdamu (koji možda važi za
jedan od bizarnijih u A-ligi, ali svejedno) i dalju festivalsku
turneju po Evropi, Aziji i Americi. Sve u svemu, nikako loš uspeh za
skoro pa studentski film koji sa svojih 75 minuta trajanja jedva
prolazi kvalifikaciju za dugometražni. I tema je, hajdemo reći,
intrigantna.
Parabellum
je komorna, svedena studija postapokalipse. Za uvod u priču će
poslužiti Hernan (Seijo), običan gradski bankarski službenik. On
će obaviti svoj poslednji dan na poslu, rešiti stvari iz svog
usamljeničkog života i sesti na autobus prema močvarama na reci
Tigre. Ovaj kraj Argentine je zanimljiv zbog svojeg kontrasta. Bliži
delovi su praktično vikend-naselja za stanovnike Buenos Airesa, a
iza toga nastupa “backwoods” zona kakvu smo mogli da vidimo u
nedavnom filmu Everybody Has a Plan sa Viggom Mortensenom. U
najdubljoj džungli Hernan će započeti svoj survivalistički
trening sa vežbama kondicije, borbe i kamuflaže i predavanjima iz
agrikulture, političkih veština i pravljenja eksploziva. Tamo će
se filmu priključiti još dvoje likova, Juan i Celina, sličnih
pozadina kao i Hernan.
Ako
je verovati Rinneru, “prepperska”, survivalistička kultura je
uzela maha u Argentini i scene koje vidimo u kampu su mrtve ozbiljne,
skoro dokumentarne. Autor kaže da je samo fiksirao kameru, postavio
glumce u neugodnu situaciju i pustio instruktore da obave svoje. Nama
je to možda bizarno, ali neko zaista veruje u apokalipsu. Biblijska
proročanstva, rakete ili komete, princip je isti, sve su ostalo
nijanse. Društvo će se urušiti, sledi anarhija i za nju se valja
dobro pripremiti. I naši junaci će to učiniti vraški dobro, možda
čak i predobro, uzevđi u obzir da su u pitanju škembasti,
sredovečni ljudi.
Rinner
se vodi devizom “manje je više” i oslanja se na duge i statične
kadrove. Oni su na momente atraktivni, ali u njima se oseća
svojevrsna artificijelnost. Rinner je primer dobrog studenta, u
njegovom filmu je moguće osetiti hladnoću novog austrijskog filma,
odjeke novog grčkog bizarnog vala, ali i elemente latino-američkog
art-filma, recimo Carlosa Reygadasa i Lisandra Alonsa. Ti elementi se
možda sklapaju u jasnu celinu u glavi autora, ali na van sve to
deluje lažno i iskontruisano, kao primer za hipotetičku knjigu
“Uvod u art-film”.
Jedna
druga hipotetička knjiga je jedna od potpornih tačaka filma čija
poglavlja počinju sa citatima iz nje na jarko-crvenom ekranu. Ta
“Knjiga katastrofa” sa pametnim savetima je primer svega što ne
valja u filmu. To je taj vrišteći stav, poza intelektualnosti i
larpurlartizma. Problem sa svim tim, od pseudo-dokumentarizma u
kampu, preko generalnog sivila likova do šokova u pokušaju na kraju
filma je što ih je lako prozreti kao blef i kao trik, što na
treniranijeg i iskusnijeg gledaoca ne ostavljaju ama baš nikakav
utisak.
Kada
smo kod vrištećeg stava, još uvek pokušavam da otkrijem Rinnerovo
iskreno stajalište. Je li u pitanju komentar i amoralnosti srednje i
više-srednje klase koja je svesna šta joj se sprema, pa se zato
priprema na katastrofu? Ako je tako, nisu li revolucije i katastrofe
prirodno pogodovale nižim slojevima, prirodno žilavijim i čvršćim?
Kako se postaje instruktor za katastrofu? Treba je preživeti ili
šta? Ko ima novca i motivacije za takve kampove? Je li sve to samo
šarlatanstvo ili ipak nešto osmišljenije i samim tim opasnije?
Rinner
kroz svoju konstrukciju od filma možda pokušava da odgovori na neka
od ovih pitanja, ali ili ne uspeva da se izrazi ili jednostavno ne
zna o čemu govori. Parabellum postaje težak za praćenje i uključivanje. Mi osećamo tu neiskrenost i zapravo nas više i
nije briga ni za Rinnera, ni za Parabellum, ni za likove i
sudbine. I to je malo porazno.
No comments:
Post a Comment