2014.
scenario
i režija: Peter Strickland
uloge:
Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Fatma Mohamed, Monica Swinn,
Eugenia Caruso
Evelyn
(D'Anna) je kućna pomoćnica kod večito nadrkane Cynthije (Knudsen)
koja je zatrpava poslom i verbalno ponižava. Zapravo, tako nam se
čini na početku, dok ne dođe do kazne i ne shvatimo da su one
ljubavnice, a da je to sve njihova igra. Kada se ne igraju gospodara
i sluge, kada ne spavaju zajedno i ne ispunjavaju fantazije jedna
drugoj, njih dve se zapravo bave proučavanjem leptira, odakle eto i
naslova filma.
Izašao
na festivalsku turneju prošle godine i u bioskopskoj distribuciji od
početka ove, The Duke of Burgundy je manje eksplicitan,
artističkiji i prefinjeniji pandan Fifty Shades of Grey.
Možda je to slučajno, možda i nije. U svakom slučaju, potonji
naslov je kasnio dobre dve godine, dva filma su igrala u slično
vreme i na prvi pogled se čini da su se obraćala sličnoj publici.
To je, naravno, površni utisak, budući da je jedno S/M
melodramuljina nastala po plitkom bestselleru namenjenom blentavim
devicama i gospođama koje su u zrelim godinama otkrile da seks nije
sramotan, a da je drugo art-film, posveta nešto starijoj i vrednijoj
erotskoj literaturi, ali i filmu, odnosno evropskim erotskim dramama
iz 70-ih. To ne treba da čudi jer Peter Strickland očito voli takve
stvari: njegov prethodni film Berberian Sound Studio bio je
posveta italijanskom valu horora.
Problem
sa The Duke of Burgundy je što uglavnom ne funkcioniše ili
funkcioniše do pola. Dobra je fora da nema golotinje i
eksplicitnosti i u tome se ogleda snaga i postojanost Stricklandove
autorske vizije, ali i izvođačka veština. Film je atmosferičan,
lepo izgleda i još bolje zvuči sa sjajno komponovanom i izabranom
muzikom. Nije čak ni da nema ideju, ima ih nekoliko, ali one su već
potpuno standardne za nekoga ko čak i ne mora da se preterano razume
u tematiku, dovoljno je da je o njoj nekoliko puta razmislio ili
možda pročitao neku knjigu. Recimo, poznata je stvar da zapravo
mazohisti i podređeni određuju granicu dokle će se ići u
igricama, kao i da je dominantna strana zapravo pod stalnim
pritiskom.
Štos
je u tome da smo to već videli, čuli i čitali, i teme i teze, čak
i stil, pa umesto toga da bude hipnotičan i uzbudljiv, The Duke
of Burgundy je dosadan, osim možda po detaljima. Recimo, prošle
godine smo imali Venus in Fur od Polanskog. Veći deo
privlačnosti tog filma se skrivao u pametnoj konstrukciji, film o
predstavi po legendarnoj knjizi, kao i u ličnosti autora. Prosto, na
svakom koraku smo mogli da učitamo poneki detalj iz dobro poznate
biografije Romana Polanskog, da promišljamo zašto je izabrao glumca
koji fizički liči na njega i upario ga sa svojom suprugom u filmu
sa izraženim konotacijama.
Zapravo,
možda je problem u meni. Ne da mi smeta seksualna tematika ili
lezbejski milje, daleko od toga. Ali ja sam jedan od onih namćora
koji vole kontekst. Zato mi je draža Zupanova Igra sa đavoljim
repom nego Devojka O, na primer. Ali generalno nisam neki
fan erotske literature, pa stoga niti veliki poznavalac njenih
ekranizacija. Znam ko je Jesus (Jess) Franco na kojeg se The Duke
of Burgundy referira na nekoliko mesta, ali u tome ne vidim neku
naročitu genijalnost samu po sebi. Onda je nekako logično da u The
Duke of Burgundy nisam prepoznao genijalnost o kojoj kritika
toliko trubi. Meni je sve to uglavnom bilo dosadno.
No comments:
Post a Comment