2014.
scenario
i režija: Aik Karapetian
gl.
uloga: Maxim Lazarev
Vremešni
tajkun je upravo otpustio svih 200 i kusur zaposlenih iz svog
brodogradilišta. Peče ga savest i žali se svojoj mladoj ženi.
Želi da se dobro naspava pre puta na preko potrebni odmor u Italiji,
gde će sunce zameniti kišu. Ono što on ne zna je da ga je jedan od
radnika u narandžastom reflektirajućem prsluku pratio i da je sada
na vratima njegove vile. U ruci mu je kutijica za alat i bogataški
par će, logično, Bogu na istinu. I to na prilično brutalan način.
Marksistički,
revolucionarni kontekst se nameće sam od sebe. Oni su truli
kapitalisti, on je ubogi radnik. Oni su eksploatatori, on je
potlačen. Oni govore “vlastelinskim” i službenim latvijskim
jezikom, on “pučkim” ruskim. Međutim, nije sve tako dogmatski
ustrojeno. On neće kuću i pronađeno blago podeliti sa svojim
otpuštenim kolegama. On neće čak ni kao prvi među jednakima stati
na čelo nove revolucije. On će se u kuću useliti i usvojiti
životni stil svojih tlačitelja. On nije nikakva avangarda radničke
klase, niti je običan čovek u neobičnoj situaciji. Nije njega
gubitak posla poremetio, on ga je pokrenuo i poslužio mu kao izgovor
da posegne za svojim ludilom i beskrupuloznošću.
Jednom
kad se nađe u kući i u cipelama (bukvalno i metaforički) svojih
gazda, on će prisvojiti njihov posed i pokušati usvojiti njihove
navike. Ali to mu ne ide. Bogataška hrana mu ne prija, suviše mu je
apstraktna i ne zna da je konzumira. Skupi alkohol pije kao što bi
lučki radnik pio jeftini, pa mu je muka. Bogataška odeća mu ne
stoji i u njoj izgleda kao klinac koji iz igre obuče dedin mantil.
Čak mu se i seks sa skupim kurvama koje izgledaju kao bliznakinje
izjalovi. Povrh toga, čini se kao da ga sama sablasna kuća odbija,
u njoj mu je neprijatno, a proganja ga i tip u narandžastom
reflektirajućem prsluku, tip nalik njemu.
The
Man in Orange Jacket je film sa zanimljivom idejom i zanimljivim,
brutalnim i krvavim početkom. Jednom kada se naslovni junak nađe u
kući, film gubi na fokusu i ne ide nikuda. Kako odmiče prema kraju,
postaju sve vidljiviji nedostaci, kako u smislu ideje (autor ne zna
šta radi i šta bi radio, da li bi to bio punokrvni art-horor, da li
studija karaktera ili politička alegorija), tako i u tehničkom
smislu. Čak i minorni budžet od oko 40.000 eura postaje izuzetno
vidljiv i nepremostiv problem. A trajanje filma od 70 miniuta je
klasičan slučaj “ni tamo ni 'vamo”, za jezgroviti kratki film
je previše razvučen, za punokrvni dugometražni ostaje nedorečen.
Ni
autorske ideje nisu baš genijalne, a nisu ni nove. Videćemo tu
površinske odjeke Kubricka (The Shining, naravno), Hanekea i
von Triera. Površnost je tu ključni argument. Film se, kao i njegov
protagonista, zadovoljava time da samo imitira “elitu”, ne razume
je i ne pokušava. Zapravo u glavnom liku je i najveći problem.
Stranac bez imena i prošlosti je atraktivan kao bauk, ali nije baš
najzahvalniji materijal da se s njim saživimo.
The
Man in Orange Jacket će se možda svideti nekom pomodnom horor
fanu, možda određenim krugovima u arthouse publici i lagano
hipsterski nastrojenoj kritici. Ali pošteno govoreći, ovo čak nije
ni loš film. Nisam siguran ni da je film. Mislim, pušta se po
bioskopima i filmskim festivalima, ali više mi liči na konfuziju
ideja, momenata i raspoloženja složenih u dosadnjikavu celinu nego
u konkretan film sa glavom i repom. Na ovakve stvari ne treba gubiti
vreme. Shvatite to kao savet.
No comments:
Post a Comment