2013.
režija:
John McNaughton
scenario:
Stephen Lancellotti
uloge:
Samantha Morton, Michael Shannon, Natasha Calis, Charlie Tahan, Peter
Fonda, Leslie Lyles
S
vremena na vreme se pojavi tako neki film, najčešće posle
“skupljanja prašine” od nekoliko godina, oko kojeg kritika
poludi kao da je u pitanju Wake in Fright. Krene “hype” po
novinama i internetu i očekivanja se podignu. Još kad takvo delo
potpiše reditelj poput Johna McNaughtona, poznatog po momentima
ingenioznosti kao u svom prvencu Henry: Portrait of a Serial
Killer (1998) ili izuzetno sočnog pulpa kao u izuzetno
zavodljivom teen-caperu Wild Things (1998), i još kad se film
prodaje kao horor-misterija, čini se da smo na konju.
Eh...
Kakvo nam tek razočaranje sledi kad shvatimo da The Harvest nije
dovoljno originalan da bi poslužio kao prava misterija, niti ni
izbliza dovoljno strašan da bi se podvukao pod horor. Zapravo, ovo
je jedan od onih filmova sastavljen od rezervnih delova starijih i
boljih filmova i momenata iz žanrovske literature. Ima tu po malo od
svega i svačega, a najviše Stephena Kinga, i to njegovih manje
inspirativnih novela i romančića, sa sve izoliranim “settingom”
i prvoloptaškim aluzijama i metaforama. U tendenciji da se svakog
autora pamti po najboljim delima, zaboravljamo da su neka druga
potpuno zasluženo isparila iz pamćenja. Upravo je to slučaj i sa
McNaughtonom: nije on slučajno reditelj sa par blistavih momenata i
puno opskurnih filmova i televizijskog zanatskog štanca u
međuvremenu.
Dakle,
imamo dvoje dece. Maryann (Calis) je nedavno izgubila oca (majke nema
u priči), pa je dodeljena na staranje babi (Lyles) i dedi (Fonda) u
retko naseljeni ruralni kraj. Baba i deda su u redu, ali
dvanaestogodišnjoj curici je ipak potrebno društvo. U svrhu toga,
ona lutajući po kraju vidi kuću pored čijeg zida su posađeni
kukuruzi, što joj se učini sumnjivim, pa se, normalno, popne uz
lestve koje su se, normalno, našle odmah tu, pravo na sprat kuće i
pravo u sobu u kojoj leži dečak njenih godina. On je Andy (Tahan),
bolešljiv je, retko kad izlazi iz kreveta, a nikad iz kuće, kreće
se pomoću invalidskih kolica i sanja o bejzbolu koji nikad nije
zaigrao.
Naravno,
Andy ima roditelje koji se brinu o njemu. Tata (Shannon) se isprva
čini kao bilmez, ali kasnije ukapiramo da je solidan tip, samo
pomalo pasivan i, reklo bi se, papučić. Ali zato sa mamom (Morton)
očito nešto nije u redu. Od početka nije prijateljski nastrojena
prema Maryann, ali to isprva otpišemo kao preteranu brigu majke
bolesnog deteta, pa još k tome doktorice. Stvari vrlo ubrzo poprime
patološki ton i eto nama jezive misterije gde se tata ponaša kao
glupak, mama kao ludača, gde su baba i deda tu za dašak “hippie”
dragosti i nostalgije, i gde su dvoje dece koji se igraju detektiva
ugroženi. A, da, imamo i treće dete koje mama i tata kriju u
podrumu.
Znači,
eto nama tipične jezive misterije, i to veoma proizvoljne, moram
reći. Od početka nam je jasno da je naslov spoiler svoje vrste, a
od polovine i na šta se tačno odnosi. Iako scenarista-debitant
pokazuje nešto takta za meru i doziranje kad se šta uvodi, uglavnom
ne uspeva da nas navede na krivi trag. Gledali smo takve filmove,
čitali Kinga, znamo sve o jezivim ženama-monstrumima kao glavnim
negativcima. Setimo se samo majke u Carrie, setimo se Misery
i još nekih naslova. Dodatni teret su likovi bez ikakve motivacije
za svoje postupke (osim ludila i nemoći) i namerno ostavljene rupe u
priči, pre svega glede Andijevog “backgrounda”. Recimo, ne
saznajemo od čega on tačno boluje da ne može da hoda i ne sme da
izlazi.
Kritika
je nahvalila glumačka ostvarenja Mortonove i Shannona, ali meni je
promaklo šta je njih toliko fasciniralo. Istina, oboje igraju
poptuno suprotno od svog tipa uloga. Samantha Morton je uglavnom
imala likove sa kojima se možemo saživeti i koji bude empatiju, dok
je Michael Shannon uglavnom bio u ulogama sumnjivih, opasnih i
zastrašujućih tipova. Nije toliki problem u njima koliki u njihovim
likovima ovde: to je nemoguće odglumiti bez šmiranja i foliranja.
Zato njih dvoje preteruju. Sa druge strane, Peter Fonda uglavnom
služi za ukras i kupovinu klase, a glumački je prisutan taman
toliko da bez griže savesti pokupi honorar. Na sreću, klinci su
simpatični i čak imaju nešto hemije kada su zajedno. Međutim, i
oni i njihovi likovi su malo prestari za potpuno klinački odnos koji
im scenario pretpostavlja.
The
Harvest ima i svojih izuzetno dobrih momenata. Najbolji od njih
je jedan zaista iznenađujući obrat, pravilno izgrađen i solidno
naplaćen. Drugi od njih je u uvodnim scenama, pre svega u vezi sa
građenjem pozadine, odnosno maske majčinog lika. Konačno, i
atmosfera na početku je solidno pogođena i “suspense” se
solidno gradi. Solidno je i to što se ne pribegava jeftinim “jump
scare” rešenjima.
Ali
opet to nije dovoljno da bi The Harvest bio makar solidan
film. Naprotiv, samo je frustrirajući, kao nekakva loše složena
kompilacija oprobanih horor standarda. Niti strašan, niti
misteriozan, niti svež. Zapravo, postaje jasno zašto je skupljao
prašinu ove dve godine.
No comments:
Post a Comment