2014.
režija: Ken Loach
scenario: Paul
Laverty (po komadu Donala McKellija)
uloge: Barry Ward,
Aileen Henry, Simone Kirby, Aisling Franciosi, Jim Norton, Bryan F.
O'Byrne, Andrew Scott
Kružila je priča
da će Jimmy's Hall biti poslednji film Kena Loacha, da posle
njega definitivno ide u penziju. Kruže takve priče redovno o svakom
starijem i važnom reditelju, svaki film je oproštajni kao turneja
sastava The Rolling Stones. Naravno, dok se ne pojavi novi, sledeći
oproštajni. Zapravo, nisam za diskriminaciju po godinama, neki
autori starije generacije imaju sa svojih 70 ili 80 godina daleko
više energije nego njihove mlađe kolege, u stanju su da pronađu
priču i ispričaju je na pravi način, sa dozom ljudskosti i
mudrosti. A Loach je jedan od najvećih i šteta bi bila kada bi mu
poslednji film bio slabašan kao Jimmy's Hall.
Tema filma,
biografija (sort of) Jimmija Graltona, poznatog irskog levičarskog
(komunističkog) aktiviste između dva svetska rata, svakako je
bliska Loachu. Ovaj autor je sposoban da napravi ultimativni
politički film sa nedvosmislenim stavom, a da opet ostane ljudski i
nijansiran, a Gralton je zaista interesantna istorijska ličnost. Bio
je dezerter iz britanske vojske, učesnik revolucije u Irskoj,
prominentan član levog krila IRA-e, emigrant u New Yorku, aktivista,
komunista i konačno, jedini Irac koji je proteran iz svoje zemlje.
Problemi počinju sa
izvornim materijalom koji je – mjuzikl. Ni to nije nužno pogubno,
spoj mjuzikla sa teškim temama i jakim političkim nabojem svakako
je moguć. Na pamet mi pada najbolji film te vrste, argentinski Tango
(1998). Problem sa Jimmy's Hall je što ne uspeva da pronađe
fokus, odvoji bitno od nebitnog i ostane gladak.
Jimmy (Ward) se
nakon 10 godina u Americi (što je sjajno prikazano u uvodnoj špici
kroz arhivske fotografije New Yorka iz ranih 20-ih na kojima se
smenjuju novi, sjajni neboderi i poderani i gladni radnici kao večiti
kontrast američkog i generalno kapitalističkog društva) vraća u
svoje selo sa namerom da pomogne majci (Henry) na farmi i živi mirno
i povučeno. Pre nego što je otišao, Jimmy je bio pokrenuo nekakav
dom kulture u selu koji je bio trn u oku svim moćnicima (kako
britanskim, tako i irskim, a naročito crkvi). U klubu se nije
dešavalo ništa opasno, ljudi su se okupljali, zabavljali, plesali,
čitali i raspravljali o raznim temama. Indicija je da je Jimmy
upravo zbog svojih aktivnosti u klubu i otšao. Sada kada se vratio,
meštani očekuju da ponovo pokrene klub kako bi usred krize (u
pitanju su rane 30-te) mogli makar da idu na igranke. Bez potrebe za
preteranim naglašavanjem, klub će opet postati trn u oku moćnicima.
Prvi kojem to smeta
je velečasni Sheridan (Norton). Razlozi su jasni: u novoj irskoj
državi Crkva ima monopol na obrazovanje i kulturu. Kolovođa je
komunista, tamo se skupljaju mladi i dokoni i svašta im se može
motati po glavi, a još slušaju i tu crnačku muziku zvanu jazz.
Problem tu vide i lokalni moćnici kao što je veteran IRA-e i
lokalni policajac O'Keefe (O'Byrne) čiji je dodatni motiv to što mu
je kćerka (Franciosi) aktivna u klubu. U krajnjoj liniji, postojanje
takvog kluba je zvono za uzbunu u jednoj mladoj, tek uspostavljenoj
državi koja se još nije ohladila od ratova i podela, u kojoj su
veleposednici još uvek stranci i u kojoj svaki sukob može
eskalirati. Dodajmo na to i krizna vremena i siromaštvo, te
zavodljivost komunističke retorike i njenu, u datom trenutku sasvim
razumnu i legitimnu poziciju, i eto recepta za sukobe i napetost.
Problem sa filmom je
u scenariju koji je rasplinut i nema nikakav fokus, niti na Jimmija,
njegov život i motive, niti na tadašnje stanje u Irskoj bilo na
socijalno-ekonomskom planu, bilo na planu relativno skore i sveže
ratne traume i neraščišćenih računa. Loachov stalni saradnik
Paul Laverty (još od 1996. i filma Carla's Song) ne uspeva da
pogodi ni ton filma, ali ni da uverljivo razradi likove, čak ni da
nas ubedi u Jimmijevu istorijsku važnost. On ipak nije bio ni običan
mali čovek niti jedan od mnogih razočaranih revolucionara, niti tek
neki lokalni agitator koji je uticao na jedno selo, a njegova plesna
sala nije bila samo plesna sala i paravan za komunističku
indoktrinaciju nego u to vreme jedan potpuno novi koncept. Ono što
posebno pogađa je to što ni Laferty ni Loach nisu uspeli da nam
objasne zašto je on bitan, kao što je to bio slučaj sa Neilom
Jordanom i filmom Michael Collins.
Jedini segment priče
koji ima smisla je upravo onaj sa sveštenikom koji je jedini
nijansiran lik koji ima kakav-takav luk razvoja. On počinje kao tvrd
čovek doktrine, i tu pozu zadržava javno, ali privatno razvija
poštovanje za svog protivnika u borbi za plemeniti cilj. Jim Norton
ga savršeno igra, a scene između njega i Graltona su ponajbolje u
filmu i sa sobom nose određenu napetost. Za njegovog pomoćnika
(Scott) ipak nije bilo dovoljno mesta, pa mladi glumac željan
dokazivanja ostaje uglavnom neiskorišten.
Sa pozitivne strane,
fotografija je izuzetna. Jimmy's Hall je snimljen na traci od
35mm i izgleda predivno, prirodno i poetično. Tom utisku doprinosi i
sjajno odabrana i uklopljena muzika koja i pored korena filma u
mjuziklu nikad ne biva opterećujuća u svojoj sveprisutnosti.
Loach je svakako
vešt zanatlija i više od toga, autor sa namerom i znanjem, ali sa
ovakvim scenariom nije ipak mogao puno. Ni okolnost da je izbacio tri
filma za tri godine nije nimalo olakšavajuća. Sa The Angel's
Share je pogodio u centar, The Spirit of '45 je bio više
nego solidan i informativan dokumentarac, ali je sa Jimmy's Hall
omašio. Dešava se. Mišljenja sam da bi mu umesto penzije pasao
jedan solidan odmor. Nadam se da će se tako nakupiti energije i
inspiracije za još koji film.
No comments:
Post a Comment