2014.
scenario
i režija: Riley Stearns
uloge:
Leland Orser, Mary Elizabeth Winstead, Chris Ellis, Beth Grant, Lance
Reddick, Jon Gries
Ne
znam kako stvari stoje danas, ali distinktivno se sećam otupljujuće
dosadnih, potpuno naivnih i apsolutno kretenskih predavanja za koja
su nas izvlačili sa časova krajem osnovne škole. Predavanja bi
bila na standardne glupe teme: štetnost droge, sigurnost vezana za
seks – najbolje apstinencija i, hit svih hitova, opasnost od sekti.
Bilo je to neko čudno paranoidno vreme krajem 90-ih, a zločinačka
vlast se trudila da mlađim generacijama zamaže oči glupostima i
ufura ih u svoj paranoidni sistem vrednosti. Kad malo bolje
razmislim, pušenje trave je bila jedina normalna reakcija, a pola
majki u komšiluku je bilo na bensedinima, bromazepamima ili nečemu
još jačem. Seks nam je bio nedostupan: za kurve nismo imali love,
zavodničke veštine su nam bile nikakve, a i drugarice bi radije
dale nekom malo starijem i iskusnijem baji nego nama sa paučinastim
pubertetskim brkovima.
Sekte
su bile tek posebna priča. Ne samo prijateljski satanisti iz
komšiluka koji piju vino na groblju i povremeno okrenu koji krst,
nego se u taj koš svašta trpalo. Razna veštičarenja i
dodolarenja, Moonies, sajentolozi, Jehovini svedoci, pa čak i
nesretni Adventisti – subotari koji nikom ništa nisu skrivili. Po
toj liniji je bio sumnjiv i Sorosev Omladinski Otvoreni Klub: em se
reklamirao na opozicionom Radio Indexu, em su prostorije bile pored
subotarske crkve. Ništa nije slučajno! Uostalom, bilo je to vreme
kad je ime novinara Vanje Bulića nešto značilo u Srbiji, kada je
Bane Ivković osnivao jednu besmislenu fondaciju za drugom, sve od
državnog novca i kada smo mi ponosno nosili Otpor!ov znak stisnute
pesnice, dok su štreberčići i naivne budale nasedale na propagandu
sa televizije, naročito o nekima koji sipaju drogu u piće i o
štetnosti gledanja u prirodni fenomen totalnog pomračenja Sunca.
Srećom,
išao sam u cool opozicionu gimnaziju čiji su profesori stalno bili
u štrajku, pa su gluposti o drogi, seksu i sektama prestale. Njima
se nije dalo ni da tupe o tome, niti da organizuju festivale
preseransa na tu temu. Ionako je, očito, tema bila izmišljena,
pokupljena odnekud i presađena u jalovu zemlju, “videla žaba da
se konj potkiva” i sve na tu temu. Ipak, u Americi stvari stoje
drugačije nego na brdovitom Balkanu: velika je zemlja i tamo zaista
svega ima, a sve se da pretvoriti u nekakav biznis, kako razni
kultovi i sekte, tako i profesionalni motivacioni govornici,
“re-progameri”, stručnjaci za borbu protiv istih.
Oprostite
zbog predugog “down the memory lane” uvoda, ali Faults mi
je dao razmišljati o tome. U pitanju je film o panici, sektašenju,
reprogramiranju i ostalom šarlatanstvu. Ansel Roth (Orser) je jedan
od tih šarlatana, motivacionih govornika i stručnjaka za
reprogamiranje mladih izgubljenih duša koje su zaglavile u nekom
kultu. On je potrošio sve svoje zalihe sreće i sve svoje kredite,
pa je zbog toga tužan prizor. Grebe se za hranu, njegova predavanja
su mlako posećena, a za njegove knjige niko ne mari, izgubio je TV
emisiju, brak i kuću, pa sad živi u autu i duguje ozbiljne pare
svom menadžeru (Gries) koji mu na vrat tovari uterivača dugova
(Reddick). Nije ga briga ni za šta, osim da preživi od danas do
sutra.
Spas
mu dolazi u vidu dvoje zabrinutih roditelja (Ellis, Grant) čija je
kćerka napustila dom i pridružila se kultu Faults. Ansel o kultu i
njegovoj praksi ne zna ništa, ali ga to ne sprečava da za novčanu
naknadu i troškove prihvati posao u nadi da će tako zatvoriti
finansijsku konstrukciju. Stvari, međutim, nisu tako naivne. Predmet
otmice i reprogamiranja Claire (Winstead) je čudno saradljiva i
savršeno uverena, njeni roditelji nisu blagonakloni naivni i
jednostavni ljudi, a njihova familijarna dinamika je sve samo ne
normalna. Ansel pritom rapidno gubi razum, pa nam nije najjasnije ko
tu koga “radi”.
Ovaj
inteligentni indie je jedno od retkih ostvarenja koje uspeva da
kreira i ozbiljnu dramu i prilično direktnu komediju u jednoj
potpuno zaokruženoj priči. Tempo filma je malo sporiji i svojom
statičnošću podseća na veštu adaptaciju teatra (scene su duge i
izrazito dijaloške), ali nas svejedno drži u pripravnosti.
Smenjujući karakterne studije, dramu, misteriju i komediju, autor
Stearns, inače poznat po kratkim filmovima, nas nepovratno vezuje za
ekran.
Stearnsov
stil je nepogrešiv, na momente nam se čini da je film smešten u
80-te, inače oficijelno dekadu panike u Americi, kada su ljudi
izmišljali sataniste, sektaše, manijake i pedofile na svakom
koraku, ali zapravo je vanvremenska priča, takvih gluposti ima i
danas. Stearns je veoma zainteresovan za detalje: simetriju,
kontraste, teksture... Njegovi veoma usporeni “zoomovi” u
statičnim kadrovima deluju gotovo hipnotično i dodaju na inače
prisutnu paranoju.
Glumci
su odlični i za svaku pohvalu. Leland Orser je jedan od onih večitih
karakternih epizodista, jedan od onih “kako se zove” tipova čiju
facu smo sretali po nebrojeno filmova. Sada konačno ima priliku da
bude u centru pažnje i ostvaruje pravu glumačku bravuru. Sjajnu
partnerku ima u Mary Elizabeth Winstead, inače autorovoj supruzi,
jednoj od najkompletnijih američkih glumica današnjice. Njen lik je
jednako zanimljiv kao i njegov, samo umesto komične note imamo
jednake doze misterije i ranjivosti.
Intrigantan
je i sam naziv filma, odnosno naslovne sekte, koji ima dva ne
naročito vezana značenja. Sa jedne strane, “fault” je greška,
onaj tip greške koji donosi iskustvo, učenje i promenu. Drugo
značenje reči je rased, početak niza tektnoskih promena, podizanja
planina i pomeranja kontinenata. Do samog kraja filma, sa sve jednim
prvoklasnim obratom, nećemo znati pravo značenje. Apsolutna
preporuka.
No comments:
Post a Comment