2014.
režija.
Mikkel Norgaard
scenario:
Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg (po romanu Jussi Adler-Olsena)
uloge:
Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Danica Ćurčić, Pilou Asbaek, David
Denick, Soren Pilmark, Johanne Louise Schmidt
Retko
kad se dogodi da nastavak bude bolji od prvog filma u nizu. U svojoj
kritici za Kvinden i buret, prvi film u serijalu snimljen po
motivima romana o Q-odeljenju danske policije za stare slučajeve,
naveo sam da je bio suhi prosek i da su autori propustili neke od
važnih mogućnosti koje su bile predviđene izvornim romanom, poput
karakterizacije likova, naročito glavnih, te razvoja njihovog
odnosa. Zapravo, ceo utisak je bio onako više televizijski nego
filmski, što se uklapalo u biografije kako autorske ekipe, tako i
glumaca.
Drugi
film, Fasandraeberne, je bolji. Daleko bolji. Prvi od razloga
dolazi iz same knjige: priča je filmičnija, iako ne potpuno i
potrebno misteriozna, i samim tim ima više mogućnosti za napinjanje
atmosfere. Drugi razlog je to što smo se koliko-toliko već upoznali
sa glavnim likovima i njihovom dinamikom, pa nam nedostaci u njihovoj
pozadinskoj priči ne smetaju. Autori su se, međutim, potrudili, pa
sad imamo bolje, izgrađenije i uverljivije negativce, ma koliko oni
i dalje bili tipski likovi. Treći razlog je format filma od skoro
dva sata koji je omogućio reditelju da se “razmaše”, napusti
televizijski pristup i ubaci nekoliko filmskih, kontekstualnih i
liričnih momenata.
Fasandraeberne
je pritom primetno oštriji i brutalniji od prethodnog filma,
namenjen ozbiljnijoj i filmskijoj publici. Računica im se isplatila:
Kvinden i buret je te 2013. godine bio neprikosnoveni hit u
danskim bioskopima i pritom prodao više karata nego festivalski o
“oscarovski” ambiciozni Jagten, Fasandraeberne je
finansijski uspeh podigao na novi nivo i postao najgledaniji film u
Danskoj ikada.
Dakle,
opet imamo Q-odeljenje, izmišljeno kao zanimacija za
istraumatiziranog, pijanog inspektora “na svoju ruku” Morcka
(Kaas) i ovog puta opasnost preti od ukidanja jer se Morck bavi
istraživanjem starih, zatvorenih slučajeva umesto proverom
papirologije i kvaliteta dokaza. Tu je opet i čovečni, empatični,
mudri Arapin Assad (Fares). Tu je i šef Marcus (Pilbaek), a i nova
sekretarica Rose (Schmidt). Ovog puta ih sa slučajem upoznaje
ucveljeni otac dvoje ubijenih blizanaca, pijanac koji im šalje
pisma. Za njega se ispostavlja da je policajac i nakon susreta sa
Morckom ga sutradan pronalaze presečenih vena u kupatilu, što
Morcku daje moralnu obavezu da se uhvati tog slučaja pre svih
ostalih.
Slučaj
ih vodi u privatnu školu internatskog tipa, nekih 20 godina unazad.
Za ta dva ubistva je odležao lokalni momak, kazna je bila mizerna, a
olakšavajuće okolnosti neuračunljivost, droga i alkohol. Ono što
je zanimljivo je činjenica da je jedan takav zgubidan imao poznatog
bogataškog advokata za svog branioca. Svi dokazi ukazuju na dvojicu
uticajnih ljudi koji su u to doba išli u tu školu, Ditleva Prama
(Asbaek) i Urlika Dybbola (Denick), a ključna figura i karika koja
nedostaje je Kirsten Lassen zvana Kimmie (Ćurčić) koja je jednog
dana samo nestala, verovatno nakon što je prethodno pozvala policiju
i rekla nešto.
Istraga
kao istraga, kad su pod njenom lupom bogataši, za očekivati je da
će se mešati u nju, špijunirati i voditi svoju. Štos je, međutim,
u tome da su ovde te tipske stvari kakvih ima u svakom
kriminalističkom filmu ovde izvedene dobro. Za početak, autorska i
tehnička ekipa je uigrana. Isti utisak uigranosti ostavljaju i
glumci u ulogama policajaca. Pozitivno iznenađenje ćemo dobiti od
negativaca, likovi su donekle razrađeni, ali su za njih izabrani
veoma poznati i sposobni danski glumci sa iskustvom u žanrovskom
filmu.
Pilou
Asbaek (Karpingen) se već dokazao kao glumac, a u ulozi
magnata Ditleva Parma je apsolutno briljantan u iskazivanju hinjene
srdačnosti i pasivne agresivnosti koja neretko postaje otvorena.
Švedski glumac David Denick (Tinker, Tailor, Soldier, Spy) je
u poslednje vreme izuzetno aktivan po celoj Evropi i u Americi. Ovde
je sjajan kao sekundant Asbaeku. Otkrovenje filma je, međutim,
danska glumica srpskog porekla Danica Ćurčić, prvakinja
nacionalnog teatra koja se polako probija i na filmu, u ulozi Kimmie.
Ovu tešku i nezahvalnu ulogu nije bilo lako odigrati, zamka
karikaturalnosti je vrebala na svakom koraku, ali Danica je svoj
posao odradila bez ijedne greške.
Ako
sam Kvinden i buret proglasio prosečnim trilerom koji će
biti zanimljiv samo žanrovskim kolekcionarima, Fasandraeberne
je daleko više od toga. U pitanju je, i pored svih svojih
ograničenja i tipskosti, dobar i funkcionalan triler, daleko iznad
nivoa gledljivog. Naravno, nije to nikakav žanrovski vrhunac u
skandinavskom kontekstu, ali je profesionalno urađen, zabavan i
napet. Treći nastavak je već najavljen i baviće se trećim romanom
u serijalu. U rediteljsku fotelju dolazi norveški reditelj Hans
Peter Morland (Kraftidioten). Po nekim napisima, možda to
bude poslednji film po motivima romana. Nisam siguran je li to dobra
ili loša vest. Sa jedne strane, nema ugodnijeg iskustva od solidnog
trilera, a sa druge Adler-Olsen je podigao ritam pisanja na
štancerski i pitanje je hoće li to samo po sebi biti dovoljno
solidno da se odatle izvuče film.
No comments:
Post a Comment