kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
režija:
Daniel Alfredson
scenario:
William Brookfield (po knjizi Petera R. de Vriesa)
uloge:
Jim Sturgess, Sam Worthington, Ryan Kwanten, Anthony Hopkins, Mark
van Eeuwen, Thomas Cocquerel, Jemima West, David Denick
Krenimo
od istinite priče iza ovog filma. Petorica frajera su izvela, za
holandske standarde, nezapamćeno drsku otmicu. Žrtva je bio “kralj
piva”, Alfred Freddy Heineken, jedan od najbogatijih ljudi u
zemlji, unuku osnivača, naslednik i CEO pomenute pivske kompanije.
Slučaj nije nimalo nepoznat, otkupnina je bila rekordno visoka (35
miliona guldena, otprilike toliko pokojnih nemačkih maraka), a
otmičarima je, nakon robije, ostao deo novca. Sve to je već bilo
predmet jednog holandskog filma sa Rutgerom Hauerom u naslovnoj
ulozi, jedne holandske mini-serije, te, za pretpostaviti je, brojnih
rekonstrukcija u dokumentarnim i “true crime” formatima na
televiziji.
Pitanje
je može li Daniel Alfredson (druga dva dela originalne švedske
Millenium trilogije) u svom debiju na engleskom jeziku na celu
priču baciti novo svetlo ili je makar iskoristiti kao polazište za
zabavan film. Odgovor je negativan, iako prva scena značajno podiže
očekivanja. U njoj Anthony Hopkins u naslovnoj ulozi otetog tajkuna
s visoka svojim otmičarima govori kako je njihova akcija toliko
glupa da je možda genijalna, i da bi on pokušao isto da je očajan
kao oni. Znači, možemo očekivati nešto toliko glupavo da je
zapravo zabavno, možda čak nešto toliko loše da je zapravo dobro.
Recimo, nadahnuti klon Tarantinovih filmova ili ranog Guya Ritchieja.
Nažalost, Kidnapping Mr. Heineken pada na svim nivoima, a za
triler pljačke, prevare i otmice je neoprostivo ravan, čak
povremeno blatantno dosadan.
Prvi
problem je apsolutno odsustvo fokusa. Mi se upoznajemo sa grupom
naših otmičara u trenutku kad njihov legalni i legitimni
građevinski biznis odlazi u vražju mater. Ne mogu čak ni izvući
kredit jer im je jedina garancija zgrada u koju su se uselili
skvoteri. Znajući koliko liberalna Holandija štiti ugrožene čak i
kad su oni u očitom prekršaju, nije čudno da naši očajnici posle
pokušaja deložacije u svojoj režiji završe iza brave. Onda se
jedan od njih seti otmice kao rešenja njihovih finansijskih problema
po oprobanoj “heist” formuli jednog poslednjeg posla. Problem je
u tome što oni nemaju nikakvog kriminalnog iskustva, a žele da to
izgleda profesionalno, a za to su im potrebne pare. Znači, pljačka
banke... Shavatate na šta ciljam – ovo je jedan narativno neuredan
film. Što je najgore, to ne važi samo za glavni tok priče, nego i
za sve rukavce.
Što
nas dovodi do drugog, ogromnog problema. Karakterizacija likova je
nepostojeća. Otmičare razlikujemo po frizurama i nadimcima, a samo
dvojica od njih imaju kakve-takve ličnosti. Cor (Sturgess) je kakti
vođa bande, Willem (Worthington) je kakti snagator sa kompleksima
koje mu je nabio njegov otac. Njih dvojica su povezani i preko
Willemove sestre, a Corove trudne cure (West), jedinog ženskog lika
u filmu koji služi za ukras i kao levo smetalo. Ostali razviju
ličnost negde u drugoj polovini filma, ali tada je već kasno. Čak
ni oteti Heineken koji je zamišljen kao kombinacija
direktora-diktatora koji preuzima režiju svoje otmice,
manipulativnog sociopate i obične lude nema ličnost, bar ne ljudsku
i uverljivu.
Srećom,
pa je Anthony Hopkins pravi izbor za tu ulogu. Onako vezan i
manipulativan pomalo priziva u sećanje svoje najlegendarnije
ostvarenje, Hannibala Lectera. Njegovo prisustvo unosi preko potrebnu
svežinu i poneki komičan momenat u ceo film, kao kada se žali na
muziku i hranu, zahteva udobniju stolicu i kućni ogrtač ili kada
pokuša da reši otmicu kao biznis ili kada radi na tome da posvađa
svoje otmičare. Međutim, on je tu u velikom problemu, sa loše
napisanom ulogom u lošem i loše napisanom filmu, pa su njegove
mogućnosti ograničene. On se trudi, ponekad i preteruje u
oživljavanju svog lika, pa Freddy ispada pamtljiv, iako nimalo
realan. U svakom slučaju, dovoljno da zaradi honorar i da se ne
blamira kao glumac.
Kidnapping
Mr. Heineken je, očito, užasno loš film koji pada na skoro
svim nivoima. Ono što je posebno zabrinjavajuće je činjenica da
nije moguće tačno odrediti tačku od koje sve odlazi dovraga. Sa
pričom je sve u redu i tvrdo sam uveren da bi ona bila bolje
realizirana, i u smislu podrobnosti i u smislu nekakvog šireg
socijalnog aspekt, pa čak i u smislu emotivnog naboja u formatu
televizijske emisije na nekom od “true crime” kanala, čak za
pedeset minuta trajanja u odnosu na film koji traje skoro duplo više.
Scenario je svakako površan, aljkav i neuredan, ali na reditelju je
da otkrije njegove nedostatke i možda poneku jaču stranu (ako je
ima) i da se fokusira na to. U krajnjoj liniji da ga produbi, da kroz
upute glumcima doradi karakterizaciju likova. Da se pozabavi sa
tempom.
Kidnapping
Mr. Heineken je film koji deluje kao da ga je radio lenj,
površan, nemotiviran, pa čak i neinteligentan čovek. Što svakako
nije istina, jer je Alfredson zanatski pismen i sposoban reditelj. To
je pokazao u Millenium filmovima, pa čak na trenutke i ovde.
Sekvenca sa jurnjavom po ulicama Amsterdama gde se trkaju policijski
automobil i čamac je odlična i mesto joj je u boljem filmu. Zašto
film ima samo jedan takav momenat, ostaje misterija za mene.
No comments:
Post a Comment