2014.
scenario i režija:
A.J. Edwards
uloge: Jason Clarke,
Diane Kruger, Brit Marling, Wes Bentley, Braydon Denney
Svi znamo ko je
Abraham Lincoln. “Self-made man”. Uspešan advokat. Američki
predsednik. Veliki lider. Pobednik u Građanskom ratu. Političar
koji je ukinuo ropstvo kao temeljno nehumanu praksu. Žrtva bizarnog
atentata. Bilo je filmova koji su se bavili njegovim životom i
delom, advokatskim godinama, ratom, ukidanjem ropstva, smrću...
Međutim, njegovo detinjstvo je još uvek legenda i misterija, nešto
što se tu i tamo spominje, uglavnom iz Lincolnovih memoara, ali o
čemu nema pouzdanih podataka, osim da je rođen u Kentuckiju, a
odrastao u Indiani, ili da je sam savladao čitanje i pisanje, te da
je relativno kasno krenuo u školu.
“Sve što znam,
naučio sam od moje anđeoske majke”, glasi uvodna kartica iz filma
The Better Angels. A naučio je očito dosta, pošto sledeća
slika prikazuje njegov memorijalni centar u Washingtonu, a to ne
dobija baš svako. The Better Angels se bavi Lincolnovim
nežnim i formativnim godinama i ceo film je ispričan iz ugla
njegovog nešto starijeg rođaka koji je, sticajem nesretnih
okolnosti, živeo sa njim u istoj kući. Godina je 1817, Abe (Denney)
ima 9 godina i ne ide u školu jer živi u potpuno divljem i zabitom
kraju i mora da pomaže ocu i majci oko kuće i imanja. U to vreme je
i američka nacija mlada, samo 30-ak godina od iscrpljujućeg rata za
nezavisnost i samo pet od njegove reprize.
Kao i na svako dete,
ključan uticaj na mladog Abea imaju njegovi roditelji. Otac Tom
(Clarke) je povučen u sebe, odaljen od sveta, vredan radnik, ali
pomalo surov i sirov čovek čvrstih moralnih načela. Ne pije, ne
puši, ne kocka se, niti kurve ganja. Zato svoju decu kažnjava za
nestašluke, pa čak i za dokoličarenje. Njegova suprotnost je nežna
i eterična majka (Marling), zaista anđeosko prisustvo. Ona shvata
da je Abe poseban i da je svakako zaslužio bolje od rmbačenja oko
kolibe u šumi. Majka će relativno brzo umreti, ali će je uskoro
naslediti ista takva maćeha (Kruger) koja će Abea i poslati u školu
gde će imati sreće da ga uči učitelj (Bentley) koji razume njegov
potencijal i ima volje da mu pomogne.
Ako pitate, šta se
dešava, odgovor je: “ništa posebno”, zemaljski dani teku. Ako
vas ovo podseti na Malicka, u pravu ste. Ovo je izvorno njegov
projekat koji je ustupio svom montažeru i asistentu Edwardsu sa
kojim je sarađivao na tri poslednja filma (The New World, The
Tree of Life, To The Wonder) za debitantsko ostvarenje.
Veliki majstor je potpisan kao izvršni producent. Sličnost sa
Malickovim radovima ne prestaje na nivou vrlo labave priče i
meditativne naracije koja samo ubacuje poneku ideju, neke od njih su
duboke misli, neke gotovo banalne. Ona je duboka i temeljna, prisutna
na svakom planu: borba sila prirode i milosrđa kao u The Tree of
Life, rođenje jedne nacije kao u The New World, čak i
kadrovi okupani suncem iz čudnih rakursa i izbor klasične muzike za
podlogu. Jedina opipljiva razlika je crno-bela fotografija koja
polako postaje art standard u Americi, pre svega zbog pojeftinjenja
digitalne tehnologije. Ne da nije atraktivna, naprotiv, ali se
svejedno postavlja pitanje je li to samo trik.
U stvari, to nije ni
naročito bitno sve i da se radi o triku. Razlog je prost i
objašnjava zašto je The Tree of Life bio uspešan film, a To
The Wonder nije. Sama tema je dovoljno bitna i podložna ovakvoj
interpretaciji, iako se sve što vidimo u filmu može proceniti kao
“spoiler”. Naravno, pod uslovom da gledalac nema pojma o
fascinantnoj ličnosti kao što je Lincoln. Uz pogođenu režiju i
montažu, dobrom utisku doprinose i raspoloženi i dobro vođeni
glumci, pa uz to možemo progutati i male izlete u banalnost i neka
suviše očita namigivanja, poput Abeovog susreta sa robovima u
koloni kao najočitijeg primera.
The Better Angels
je svakako film vredan vaše pažnje, bilo da vas zanima američki
art film ili poreklo jedne legende. Preporuka u iščekivanju novog
Malicka i The King of Cups.
No comments:
Post a Comment