2015
režija: Michael
Mann
scenario: Morgan
Davis Foehl
uloge: Chris
Hemsworth, Wei Tang, Leehom Wang, Viola Davis, Holt McCallany, John
Ortiz, Ritchie Coster
Kao neko ko ne gleda
samo akcione trilere, moram da postavim pitanje fanovima žanra: čemu
fama o Michaelu Mannu? Zašto se njegovi filmovi željno iščekuju i
neretko unapred proglašavaju genijalnim? Pogledao sam većinu
njegovog opusa i uglavnom su to gledljivi, pratljivi, često zabavni
žanrovski filmovi sa solidnom atmosferom i malo šmeka, ali su to
ujedno i filmovi koji ne ostaju urezani u pamćenje, jedni od onih
kojima se mogu naći brojni slični, ni blizu legendarnih. Neko će
pomenuti Heat, ali meni je, recimo, on bio razvučen, čak
dosadnjikav film sa svojim momentima o kojem je najzabavniji komad
trivije da su se po prvi put u istom kadru pojavili Al Pacino i
Robert De Niro. Istini za volju, taj kadar je bio situacioni, iz
daljine, a scena je nastavljena kroz ping-pong srednje-krupnih
planova. Stvar je, dakle, fame i, rekao bih, ničeg drugog.
Bilo kako bilo, sada
imamo Blackhat. Dodatna fama o Mannu je da on nije štancer i
sa tim ću se složiti: po jedan film na svakih nekoliko godina
govori o pažljivom izboru projekata. Blackhat je tipičan
Mannov film, pun njegovih manirizama od početka karijere do novijih
naslova, skoro kao “best of”. Opet imamo usamljene profesionalce,
promene tempa, situacione kadrove, tu i tamo poneki sjajan detalj,
gomilu lokacija, nešto “wtf” momenata i potpisni epski format.
Film je oštro podelio kritiku na pobornike i one koji mu baš nisu
nikako skloni, a “box office” rezultati su mu bili užasni.
Hajdemo pogledati šta je pošlo po zlu.
U pitanju je film
koji staru formulu epske akcijade pokušava primeniti na novodobnu
temu, u ovom slučaju na cyber kriminal. Prvo vidimo hakerski napad
na kineski nuklearni reaktor i štetu koji je isti napravio. U slično
vreme se dešava i drugi hakerski napad, ovog puta na berzu u Chicagu
sa ciljem obaranja cene soje. Oba napada je očito izveo isti čovek
ili ista organizacija koristeći platformu koju su u studentskim
danima napisali Dawai (Leeholm Wang) i Nick (Hemsworth). Dvojicu
drugara je život odveo na različite strane, Dawai je istražitelj u
matičnoj mu Kini, a Nick je u zatvoru zbog hakiranja i zbog slučaja
će se naći i zajedno krenuti u istragu.
Njih dvojica,
naravno, nisu sami. Sa kineske strane tu je i Dawaijeva sestra Lien
(Wei Tang), a sa američke FBI agenti Barrett (Davis) i Jessup
(McCallany). Naš protagonista Nick koji u svojoj ćeliji čita
naprednu filozofiju, radi sklekove i podjebava čuvare će u početku
imati klasičan problem nepoverenja sa agentima, dok će mu Lien
poslužiti kao “love interest”, jer svaki triler sa usamljenicima
i generalno sjebanim likovima mora imati jednu ljubavnu priču.
Istraga će ih furati po zemljama i kontinentima, a otkriće da haker
nije samotnjak u nekom podrumu, nego da ispred njega stoji vojska
terorističkih plaćenika predvođenih opasnim Kassarom (Coster). Ono
što sledi je akcijanje uz predahe i možda poneke natruhe
razmišljanja o svetu oko nas.
Dobra stvar kod
Manna je što on ne nameće skrivena značenja kroz standardne šifre
ili, još gore, direktno. Kod njega je moguće učitati kontekst iz
podataka koje ostavlja, a što je posebno osvežavajuće, sloboda
interpretacije je tu. Dakle, moguće je osetiti njegov stav o
modernom globalnom kriminalu, a isto tako imati svoj, čak i dobiti
potvrdu za njega. Problem leži u izvedbi i to na čisto filmskom
nivou: Blackhat je toliko rupičast da se čini proizvoljnim,
pa čak i kao “style over substance” i to ne na onaj zabavan,
trashy način, nego nekako pretenciozno.
Za početak, likovi
su nerazrađeni. Nisu tajanstveni, jednostavno su ili šuplji ili
prosto konstruirani kao spiskovi poželjnih karakteristika u datoj
situaciji. Stiče se dojam, naročito kada neki od likova ispadnu iz
priče, da je to sve Nickova borba za koju on ima “stock” motiv i
u kojoj nailazi na “stock” probleme. Realno gledano, to je sve
mogao rešiti u filmu od 90 minuta, na laptopu u zatvorskoj
biblioteci. Inače, scene hakiranja su fino detaljne, pravi hakeri su
poslužili kao konsultanti, i osveženje je videti pravi linux u
filmu, a ne generičke ekrane sa zelenim slovima iz 70-ih. Ali ne,
išlo se na “epic”, na veliki format, na globalni triler, pa je
Nick prerastao u “one man army” lika...
Kad smo već kod
epskog formata, problem sa Blackhatom je to što on ne drži
pažnju. Odnosno, na momente je uhvati, pa je ispusti, što dodaje na
utisak proizvoljnosti sa prigodnim, generičkim rešenjima. U procesu
dolazi do logičkih grešaka koje je iluzorno nabrajati, ali nikad do
one prave akcijaške kulminacije, niti do jasnog stava o temi.
Naprosto, za film koji ima takve ambicije, Blackhat je
ravnjikav. A ako se uzme u obzir i trajanje od preko dva sata, mogao
bi se čak i nazvati razvučenim.
Rekoh već, ima
svojih momenata i svojih pažljivo izabranih detalja koji su često
vezani za ljubavnu priču. Tu se Mann poigrava sa ritmom i to mu ide
od ruke. Tih nekoliko detalja nas dovode do rasprave o stilu.
Autorski izbor je legitiman i u tim detaljima Mann pokazuje da je
nadaren autor sa idejom. Međutim, u globalu, vezano za celi film,
neka od njegovih stilskih rešenja su naprosto pogrešna i nedostojna
autora njegovog kalibra. Nije mu ovo prvi film u kojem namerno igra
na “prljavštinu”, “shaky-cam” i uopšte amaterski video
chic. To je primetno i u tonskoj shemi, pa sam se pitao je li on to
namerno ili je slučajno moja kopija loša. Naravno, legitiman je to
izbor, ali ujedno i pogrešan i promašen za film te tematike i tih
ambicija. Najviše od svega, neujednačen. Mann tako hvata predivne
vizuale, ali oni padaju u vodu u nekoj od sledećih scena sa
haotičnom kamerom iz “lakat”-rakursa.
Glumci su manje ili
više na svom nivou. Hemsworth je više zvezda nego glumac i svoj
vrhunac je doživeo u filmu Rush, a sva je prilika da to neće
tako skoro ponoviti. Ovde recimo da nije loš, ali daleko je to od
vrhunskog ostvarenja. Wei Tang i Leehom Wang su u redu, ona čak
nešto bolja od njega, ali verovatno joj je i uloga takva, naprosto
li sa malo više nijanse i ljudskosti. Ritchie Coster je uverljiv kao
negativac. Film, međutim, živne čim ugledamo Violu Davis koja još
jednom demonstrira svoju glumačku klasu.
Na kraju, Blackhat
nije toliko loš koliko sam se pribojavao, ali nije ni onoliko dobar
koliko će to reći Mannovi fanatici. To je jedan od onih
nesavršenih, pomalo zeznutih filmova koje ipak treba pogledati pa
prosuditi. Jasno je da Mann više nema previše inspiracije, pa se
malo-pomalo kompilira. Problem je što to možda vodi u štanc radi
štanca, da se ostane u poslu. Nije ovo ona “old school” akcija
koja će revitalizirati žanr.
No comments:
Post a Comment