kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015.
režija:
Lee Toland Krieger
scenario:
J. Mills Goodloe, Salvador Paskowitz
uloge:
Blake Lively, Michel Huisman, Harrison Ford, Kathy Baker, Ellen
Burstyn, Amanda Crew, Linda Boyd, Hugh Ross (narator)
Iskreni
da budemo, kino-repertoar jugoistočne Evrope nije baš sjajan, mada
sve mi se nešto čini da ova 2015. godina nije počela najbolje
nigde u svetu, ni glede visokobudžetnih ostvarenja, a ni što se
tiče arthouse scene. Zato kad se zaželim mračne dvorane, moram
često birati između polu-zanimljivih i nezanimljivih naslova.
Prosto, nešto sam već ranije odgledao, neke franšize me nisu u
startu privukle, pa se ne bih uključivao ako baš ne moram, za
ćorave komedije uglavnom nemam živaca, dečiji filmovi me ne
privlače, pa mi se izbor često svodi na akcijade. Kako valje
ponekad napraviti promenu, a treba misliti i na čitateljke, reših
da za promenu odgledam jedan pravi “chick flick”, odnosno
romantičnu dramu. U startu nije “my cup of tea”, ali, kontam,
igra Harrison Ford, a njega baš i nemamo priliku često videti, pa
valjda film neće biti baš užasan i negledljiv.
U
The Age of Adaline sve je grandiozno i glamurozno, usmereno na
najširi spektar ženske publike. Romantični San Francisco oslobođen
svoje “hi-tech” komponente, starovremenski enterijeri secesijskih
zgrada, buržoaski milje, predivne haljine, i gudački “soundtrack”
veći od života. Što će reći, prava podloga za cendranje. Ne
zaboravimo i stare fotografije i arhivske snimke. Uz to, imamo i
sveprisutnog naratora koji nam objašnjava magijsku realnost ovog
filma (što je, izgleda, novi šik u romantičnim dramama) i često
ispaljuje “bogus science” termine. Takođe, imamo i dvoje mladih
i zgodnih pre svega televizijskih zvezda u glavnim ulogama, Blake
Lively iz Gossip Girl i Michela Huismana iz Game of Thrones
i njihovu romansu po oprobanoj formuli od “meet cute” momenta
preko zavođenja i romantičnih trenutaka do velikih problema i
peripetija i kraja koji ne bih otkrivao. Uostalom, u ovakvim
filmovima sve opcije za kraj su već isprobane.
Ono
na šta autori sa ovim filmom ciljaju nije toliko tipična ljubavna
priča, koliko pozadinska priča oko naslovne junakinje. Adaline
(Lively) je rođena u San Franciscu početkom XX stoleća, izrasla u
lepuškastu ženu i udala se za inženjera koji je učestvovao u
gradnji mosta Golden Gate, te sa njim dobila kćerku. Onda ju je
zadesila tragedija, muž je poginuo a ona je malo zatim u toku vožnje
upala u snežnu oluju i sletela s ceste u ledenu vodu. Usledila je
hipotermija i klinička smrt, a onda je grom grunuo u auto i oživeo
je. Usput, usled tog spleta okolnosti pokrenuo se “bogus science”
mehanizam (nazovi-dosetljivo upakovan u naratorovo izlaganje) zbog
kojeg naša Adaline ne stari i može živeti večno.
U
trenutku glavne radnje filma, ona ima 107 godina i izgleda kao da ima
29. Njena kćerka izgleda kao da joj može biti baka i igra je Ellen
Burstyn. Ne želeći da kao medicinski fenomen upada u nevolje i bude
predmet proučavanja i eksperimenata, Adaline svakih 10 godina menja
identitet i mesto života. Ovakav mehanizam smo možda sretali u
kompleksnijim vampirskim filmovima tipa Interview with a Vampire,
u ponekom špijunskom (valjda im je laganje i seljakanje u opisu
posla), a nedavno i na veoma elegantan način u veoma elegantnom
nezavisnom hororu Spring. Adaline se trenutno predstavlja kao
Jenny Larson i kao takva će upoznati svog zgodnog modernog bradonju
Ellisa (Huisman) koji će se momentalno zaljubiti u nju.
Ne
znam moram li to posebno naglašavati, ali pretpostavka je šuplja na
milion mesta i scenaristi Goodloe i Paskowitz se ne trude posebno da
nam te nelogičnosti nekako razjasne ili da ih makar elementarno
pokriju. Uostalom, jednom kad progutamo grom i re-animaciju, sve
ostalo se čini kao boza. Problem je više u tome što Adalinin lik
ne razvijaju u smeru da je prikažu kao realno ljudsko biće. Tu ne
govorim o medicinskim tehnikalijama poput nezgoda ili zamora
materijala na planu unutrašnjih organa, eventualnih ožiljaka i čega
god. Mnogo više smeta što na Adalininoj psihi ne vidimo trag
vremena. Gde je bila i šta je radila za vreme Hladnog rata i
nuklearne panike? Šta ćemo sa seksualnom revolucijom, pokretom za
ljudska prava, pokretom za gay prava, travom i drugim drogama,
muzikom i modom koja se menjala ili konstantnim razvojem tehnologije?
Ne,
ona je zamišljena kao skup izuzetnih dostignuća. Tečno govori
nekoliko jezika, čita Braillevo pismo, pamti sve trivijalne podatke
i vozi kao da joj je Fangio lično bio instruktor, sve to dok je
maskirana u jednostavnu bibliotekarku. Jedini njen pravi “quirk”,
osim onog standardnog da nikom ne otkriva svoje pravo ime i stanje i
da pošto-poto izbegava zaljubljivanje, je taj da stalno ima pse iz
jedne rodoslovne linije. Scenaristi se, međutim, jako trude nam
odgovore na dosta beznačajnija pitanja koja nećemo ni postaviti
uzevši u obzir najvažnije objašnjenje za našu junakinju. Recimo
da se obogatila preko deonica Xeroxa ili da ima jednu jedinu staru
prijateljicu koja je, sasvim zgodno i prigodno, potpuno slepa.
U
takvoj postavci, sa tako napisanim likom, u najvećem iskušenju je
glavna glumica. Blake Lively svoje zadatke ispunjava bez ijednog
propusta. Scenario predviđa da ona govori pomalo arhaičnim jezikom
koji odiše pompom – ona nema problema s tim. Scenario predviđa da
igra stogodišnjakinju navodno punu mudrosti i integriteta – Blake
Lively sa svojih 27 godina uspeva to da odigra apsolutno uverljivo.
Scenario predviđa da se drži kao majka svojoj osamdesetogodišnjoj
kćeri i ona to uspeva bez da se makar nenamerno nasmeši kad je ova
oslovi sa “mama”. Povrh toga je ne u jednoj, već u najmanje dve
ljubavne priče i uspeva da ostane intrigantna i hladno-prvilačna,
čak i u onim nezavidnim situacijama kada je njenom liku jasno da
preduzima rizik, ali svejedno želi potvrdu kroz flert.
Ljubavna
će uleteti u, za ovaj inače konzervativno-romantični film, malo
nezgodnu teritoriju kada u priču uđu Ellisovi roditelji, a
naročito otac William (Ford). On je sa Adaline imao kratku, ali
intenzivnu romansu koja mu je promenila život i okrenula ga ka
astronomiji umesto ka medicini (oprostite meni ciničnom, ali to je
svakako bila prava odluka uzevši u obzir jedini njegov šav koji
vidimo), pa je on, veselnik, nazvao jednu kometu po njenom nadimku i
krivo izračunao vreme njenog pojavljinja i od tada je čeka
gledajući u nebo (kakva metafora). The Age of Adaline svakako
nema potrebnu petlju da zaista i iskreno tretira vezu koju jedna žena
može imati sa ocem i sinom, to je već teritorija ozbiljnih drama
tipa Damage, ali to ne znači da neće napraviti momenat
izrazite neprijatnosti.
Tu
na scenu stupa drugi odlučujući faktor u ovom filmu: Harrison Ford
u jednoj od svojih najboljih i najinspirativnijih uloga ikada. Ovaj
stariji gospodin u poslednje vreme nekako jedva pronalazi prostor za
sebe i uglavnom je sateran u kut između tipskih epizodnih uloga ili
ridikuloznih naslova neprimerenih njegovim godinama. Ovde je zaista
na testu kao glumac igrajući čoveka kome se davno potisnuta patnja
vraća i uspeva ne samo da se izvuče, nego i da nas veže za sebe i
da briljira iz scene u scenu. Prosto poželimo da ga vidimo u više
filmova i to onih koji se ne sprdaju sa njegovom “screen”
personom i prošlim ulogama.
Michel
Huisman tu čini najpametniju stvar i ne smeta im, njegov lik je
ionako prilično jednodimenzionalni šarmantni bogataš, njegovo je
uglavnom da izgleda. Slično se može reći i za reditelja Kriegera.
Sa scenariom kakav ima najbolje što može učiniti je da glumce
uputi na pravu stvar ili da im, kao Fordu i Livelyjevoj, da dovoljno
slobode, te da reši upotrebu naratora, muziku i vizuale. Na svim
poljima radi sasvim pristojan, iako nespektakularan posao. Narator je
jedini mogući kamen spoticanja, trik je prestar, ali jedino od njega
možemo dobiti predviđene informacije glede Adalinine pozadinske
priče.
The
Age of Adaline je film koji su obeležili glumci i koji će se
pamtiti po njihovim ostvarenjima. Blake Lively ga je svojom sigurnom
interpretacijom učinila gledljivim i pored pretencioznosti i
nekoherentnosti priče, a Harrison Ford ga je svojom nadahnutom
interpretacijom učinio solidnim. Ostaje pitanje mogu li glumci od
očajnog filma načiniti sjajan. Verovatno ne mogu, ali The Age of
Adaline je primer da makar mogu od bezveznog napraviti solidan.
No comments:
Post a Comment