2015.
scenario i režija: Steve Oram
uloge: Steve Oram, Julian Barratt, Noel Fielding,
Lucy Honigman, Holly Dempsey, Tom Meeten, Shelley Longworth, Alice
Lowe, Toyah Wilcox, Julian Rhind-Tutt
Jeste li možda gledali Sightseers?
Ako niste, pogledajte ga. Prvi razlog za to je da je s njim Ben
Wheetley dobio status najinovativnijeg i najhrabrijeg britanskog
žanrovskog autora. Drugi razlog je sama uvrnost filma koja je
detaljna, slojevita i dorađena, iako se premisa o paru društveno
ispravnih serijskih ubica čini potrošenom jednako koliko
jednostavnom. Treći razlog je lansiranje u svet filma Stevea Orama i
Alice Lowe, koji su do tada uglavnom nastupali kao lokalni stand-up
komičari u srednjoj Engleskoj, da bi svojim scenariom baziranim na
njihovim stage personama postali alt-umetnici u nastajanju od kojih
se dosta očekuje.
Sada imamo Oramov autorski celovečernji prvenac,
čudan i artističan, a opet tako opojno nezreo i direktan kakav se
od njega i očekuje. Premisa je opet jasna koliko je i luda:
zamislite distopijski svet koji izgleda u dlaku kao naš, sa skoro
svim pomagalima modernog života, ali u kome se ljudi nisu razvili
dalje od čovekolikih majmuna ili su na taj nivo devoluirali. Ako vam
na pamet pada Planet of the Apes, niste baš na pravom tragu, jer
ovde nema ni tragova epičnosti, spektakla, iznenađenja, pa čak ni
“in character” pogleda sa strane. Aaaaaaaah!
više deluje kao mešavina dogma-filma, alter-teatra i lažnog
dokumentarca koji svoje obučene izrazito čovekolike majmune koristi
kao test-subjekte da bi govorio o ljudima kao vrsti.
Alfa-mužjak Smith (Oram) i njegov potčinjeni
Keith (Meeten) slučajno ili ne dolaze iz šume u grad i pokušavaju
da silom i taktikom preuzmu kuću u predgrađu. Gazda te kuće
svejedno nije originalni, i on je kuću preuzeo na silu, a starog
poglavicu (Barratt) prognao u dvorište. Kćerka (Honigman) oca
krišom hrani, dok se majka (Wilcox) trudi da se prilagodi novom
stanju u kući. Isprva se čini da su Smithove ambicije usmerene pre
svega na osvajanje kćerke i da dolazi kako bi u kući izvršio
restauraciju starog gazde, ali moć je ipak moć...
To bi bio sažetak iscepkane radnje date u dugim
scenama i drmusavim kadar-sekvencama, a u pauzi između događaja
gledamo orgiju nasilja, neodgovornosti, kopulacije, male i velike
nužde, provoda, spački, plemenskih borbi i krupnih i sitnih osveta.
Iako se naši likovi glasaju kao životinje, a imena vidimo tek na
odjavnoj špici, svi njihovi postupci su tako poznato ljudski, možda
primitivni ili primordijalni, ali svejedno.
Problem je, međutim, što Oramov antropološki i
filmski eksperiment nije perfektno razrađen i dorađen, pa osim
prvotnih šokova i bljeskova pronicljivosti, uglavnom gledamo
bulažnjenje koje je humorno dok ne postane naporno i čudaštvo radi
čudaštva. Jasno, tu je i centralni dvojac iz uvrnute i zahtevne
humorističke serije koja na drugo gledanje ulazi pod kožu, The
Mighty Boosh, a Julian Barratt fino
varira svoju ulogu Howarda Moona, ali Aaaaaaaah!
na prvo gledanje (a pretpostavljam i na drugo ili treće) ne ulazi
pod kožu i deluje jednostavno off.
Primera radi, naši “majmuni” se gađaju
hranom i govnima kao von Trierovi Idioti
posle žurke na kojoj je bilo lošeg alkohola i droge, ali ne samo da
nose zatečenu odeću, nego je menjaju i kradu. Čemu sve to? Ne
kažem da sve mora biti objašnjeno, ali svađama sa elementarnom
logikom se teško stiže nekuda. Međutim, neki drugi detalji, poput
majmunskih televizijskih emisija (Alice
Lowe ima kameo u tim “emisijama”) i
reakcija ljudi-majmuna na njih su naprosto genijalni. Ali
neujednačenost je standardni pratilac free-form komedije.
Oram zaslužuje čestitke na osebujnosti i
hrabrosti da napravi film koji izgleda tako ponosno amaterski.
Osnovna narativna radnja i motivi koji se prožimaju govore u prilog
tome da je on imao šta da kaže, a ne da se samo majmunisao (pun
intended), ali ono što nas zanima je kako je to izveo. Čini se da
je išao logikom skečeva i stand-up rutina, i da je imao nekoliko
razrađenijih, a nekoliko manje razrađenih ideja, pa ih je ubacio u
miks. Najveća mana filma je upravo to što ga nije prijatno gledati
u kontinuitetu i pored čvrste ideje vodilje i nekoliko solidnih
idejica sa strane, Aaaaaaaah!
biva malo naporan i troši se. Sa druge strane, ta neugledna
odbojnost podvučena estetikom ružnog i šokantnog će nekome film
učiniti privlačnim i ne bi me čudilo da Aaaaaaaah!
u budućnosti bude smatran kakvim opskurnim kultom.
No comments:
Post a Comment