kritika originalno objavljena u časopisu Identitet
2015.
scenario
i režija: Stephen Fingleton
uloge:
Martin McCann, Mia Goth, Olwen Fouere
Iskreno,
cenim i volim civilizaciju i sva njena dostignuća. Ovaj
ireverzibilni proces je savršen u svojoj jednostavnosti: pronalasci
i ideje zažive ako se učine korisnima, traju dokle su korisne,
unapređuju se ili napuštaju. Stoga mi nisu ni najmanje jasni oni
koji prizivaju slom civilizacije ili nekog njenog dela (svejedno je
radi li se tu o ekonomskom ili tehnološkom kolapsu, ili pak o
ratničkim prošlostima i “gustim maglama”) i na to se pripremaju
ne bi li iživeli svoje divljačke, atavističke fantazije o borbi i
nasilju. Nema ničeg naročito lepog, plemenitog i humanog u
divljaštvu. A upravo je civilizacija, rad na tome da je stvorimo i
održimo, ono što nas razlikuje od životinjskih nam predaka.
Filmska
realnost, međutim, počiva na nekim drugim postulatima od naše
svakodnevne. Osnovno pravilo glasi: ako ga se može zamisliti, može
ga se i snimiti. Tako su leteći ljudi, šaržeri beskonačnih
kapaciteta i lude vožnje koje prkose zakonima fizike filmski sasvim
legitimne stvari, kao što je to i (post)apokalipsa. O njoj je
snimljeno pregršt filmova, od nasilnih adrenalinskih fantazija bez
reda i smisla, preko nasilnih adrenalinskih fantazija sa
upozoravajućom porukom (recimo svi Mad Max filmovi), velikih epopeja
koje kada puknu za sobom povlače karijere svojih glumaca, reditelja
i producenata (setite se samo Kevina Costnera i njegova dva vezana
postapokaliptična promašaja) pa do skromnih, nespektakularnih,
nezavisnih filmova koji su pre svega komorne drame o ljudima i
ljudskosti u datim uslovima.
The
Survivalist je upravo takva komorna drama smeštena u sumrak
civilizacije. Naslovnog junaka (McCann) upoznajemo prvo iz daljine u
dnevnim rutinama. Svugde ide sa puškom, ali štedi municiju. Njegov
svet je surovo mesto. Živi od lova i skromnog vrta oko svoje kolibe
u srcu šume. On je na neki način moderni Robinson Crusoe, tako je
uredio život i to mu skoro u potpunosti odgovara.
Njegov
život će se promeniti kad u njega uđu dve žene. One su sredovečna
Kathryn (Fouere) i mlada Milja (Goth) i po svojoj dinamici deluju kao
majka i kćerka. Na svom putu su zabasale do junakove kolibe i
spremne su ponuditi nešto za hranu i prenoćište: majka neka semena
biljaka, a kćerka svoje telo. Postoje potrebe koje čovek ipak ne
može zadovoljiti potpuno sam. Nakon inicijalnog nepoverenja, njih
troje se zbližiti i formirati simbiotičku zajednicu.
Prednosti
takvog aranžmana su brojna, uostalom svet je možda izgrađen na
osnovu individualnih otkrića i inicijativa, ali su napori uvek bili
kolektivni. Međutim, nedostatak toga je da je zajednica po pravilu
vidljivija od pojedinca, pa se zato lakše nađe na meti nekih
drugih, manje miroljubivih zajednica, da ne kažem pljačkaških
bandi. Kao što se pojedinac lakše može sakriti, tako se zajednica
lakše odbrani od napada. Međutim, pitanje je hoće li troje naših
junaka uspeti preživeti jednom kada budu izloženi stalnim napadima.
Uostalom,
radnja je ovde samo kostur, konstrukcija pomoću koje se autor
Stephen Fingleton, inače debitant u celovečernjem formatu nakon
nekoliko zapaženih kratkih filmova, bavi temama koje ga
preokupiraju. Jedna od prvih tema je muška seksualna potreba i
tenzija i tu ne treba da čudi izbor glumice. Mia Goth je jedno od
glumačkih otkrića von Trierovog filma Nymphomaniac i
seksualna energija koju ona odašilje je istovremeno nevina, naivna,
prirodna i voljna. Njena golotinja i u određenom smislu prostitucija
pri početku filma nije nešto sramotno, koliko iznuđeno divljinom
sveta u kojem živi, pa ni Fingleton na tome ne insistira i to ne
ponavlja.
Suština
je tu u surovosti sveta u kojem je sve roba za trampu i na taj način
Fingleton počinje sa oslikavanjem svog sveta i njegove suprotnosti
sa civilizacijom. Kako film odmiče, taj polaritet će se samo još
radikalizirati. Taj svet nije više samo podivljao, nego je čak
dehumaniziran, pa svako može biti ili plen ili predator. Nasuprot
tome, naši junaci koji žive u zajednici održavaju i ponovo
pronalaze ljudskost u sebi, što je i suština. Jasno, taj svet je
bespoštedan, naši junaci tako svesno postaju manjina, ali možda
nije beznadan, jer oni ostaju humana bića, sa svojim agendama,
strahovima i nedostacima, ali ipak čiste duše.
Jedna
od boljih autorskih odluka koju je Fingleton doneo je da ne ide u
objašnjavanje. Nećemo saznati kako je, zašto i kada svet postao
takav kakvog ga vidimo u filmu. Osim razasutih tragova o naslovnom
junaku i njegovoj prošlosti (na tom mestu živi sedam godina, imao
je i brata), nećemo se upoznavati ni sa biografijama. Ne znamo jesu
li Kathryn i Milja zaista majka i kćerka ili se samo tako
predstavljaju. Dovoljno je to što je dinamika njihovog odnosa takva.
Uopšte, u filmu ima vrlo malo dijaloga, likovi su škrti na rečima
i razgovaraju funkcionalno do te mere da nas to tera na zaključak da
je u takvom svetu i ljudski razgovor luksuz, kao što je to ljudskost
kao takva. U takvoj postavci, glumcima je pružena šansa za
interakciju i igru jednog sa drugim i oni to koriste. Martin McCann
nas je kupio već svojim držanjem na početku, njegov odnos sa Miom
Goth se rasplamsava, a Olwen Fouere u pozadini kreira briljantnu
sporednu ulogu oprezne i mudre žene.
The
Survivalist nije ugodno filmsko iskustvo, i to je jasno. Ali ga
svejedno možemo smatrati lekovitim. Najvažnija je spoznaja da smo
svi ljudi, da smo zajedno uredili svet za sebe i da ne zaboravimo da
ga čuvamo i popravljamo. Možda je zov rata, otimačine, divljaštva
i nasilja nekima primamljiv, ali je test naše ljudskosti da se tome
odupremo. Veće su nam šanse da preživimo svi skupa.
No comments:
Post a Comment