2016.
režija:
Mike Flanagan
scenario:
Mike Flanagan, Jeff Howard
uloge:
Jacob Tremblay, Kate Bosworth, Thomas Jane, Annabeth Gish, Scottie
Thompson, Dash Mihok
Mike
Flanagan je “on the move” što se tiče sveta horora. Postoji
nekoliko razloga za to, od kojih prednjači to da je sposoban
zapakovati film u relativno kratkom roku, versatilan i žanrovski
pismen autor koji zna kako da relativno elegantno proizvede efekat.
Međutim, on nije nikakav genije, čak ni metodični, nastudirani
autor koji izbacuje redom dobre do sjajne filmove. On zapravo ređa
solidne, blago natprosečne uratke i to je u ova kvalitativno sušna
vremena za horor više nego dovoljno. Ovo mu je već drugi naslov ove
godine, a očekuje se i prequel za prilično lošu Oujiu, pa
neka mu je bog u pomoći, premda mi smrdi da Flanagan pokušava da
napravi pitu od govana, a to baš i ne ide tako lako.
Before
I Wake, kao i svi Flanaganovi filmovi, svoju inspiraciju crpi iz
nekoliko horor i hororu bliskih tropa. Ovde tako imamo ucveljeni
bračni par, Marka (Jane) i Jessie (Bosworth), koji još uvek tuguje
za svojim nastradalim sinom. Oni pokušavaju da svoju pažnju skrenu
sa usvajanjem dragog, ali nesrećnog dečaka Codija (Tremblay) za
kojeg im socijalna radnica (Gish) kaže da je fini i pametan, ali da
nema sreće sa udomiteljima.
E,
sad, on je zaista fini i drag klinac koji pokazuje manire i
uviđavnost već kod sitnih detalja poput izuvanja u predsoblju i
koji iskreno želi da ima dobar odnos sa svojim udomiteljima, ali
nešto u njemu je sablasno. Ne na taj način da maskira čisto zlo
pojavom finog deteta, nego zbog toga što jednostavno deluje
izmučeno. Štos sa Codijem je, ubrzo otkrivamo, taj da njegovi snovi
postaju realnost za njegove ukućane i neposredno okruženje. Divno i
krasno dok su ti snovi lepi i konstruktivni (Cody, recimo, voli
leptire), ali šta ćemo kada se pojavi noćna mora, sa sve
pripadajućim monstrumom-ubicom koji je, navodno, ubio i njegovu
majku?
Pomislite
na Freddija Kruegera, dodajte u miks nevino-sablasnu decu iz
Shyamalanovih filmova, začinite sa nežnim odnosom prema toj deci i
raskošnim vizualima viđenih kod del Tora i eto vam okvira odakle
Before I Wake gradi svoju dopadljivost. Dodajmo na to i često
ostajanje u realističkom, pomalo melanholičnom ključu i izvrsnu
psihologiju likova, pre svega kada se radi o motivaciji (Mark i
Jessie su istovremeno i humani i sebični u svom pomaganju Codiju),
te vrlo dobru glumu i snažnu glumačku hemiju koja je zasita slična
porodičnoj i taj prostor fantazijske (psihološke) drame postaje
najjači deo filma.
Problem,
međutim, nastaje na polju horora. Flanagan i saradnik mu Howard
često pate od apsolutnog nedostatka osećaja za kontekst, pa tako,
recimo, o našem (odsanjanom) negativcu ne znamo ništa: ni je li
stvaran ili je plod Codijeve mašte, zašto se pojavio, zašto baš
kod Codija, šta želi i tako dalje. Ne samo to, nego i CGI monstrum
deluje kao nastao bez inspiracije, možda dignut iz nekog napuštenog
drafta za kompjutersku igricu, jednom rečju, besmislen. Dodatno,
Flanaganu se još može zameriti to što se u svojoj horor-mehanici
previše oslanja na “jump scare” momente, čemu je i inače
sklon. Međutim, ovde mu, za razliku od Occulusa, ne uspeva da
napravi nešto iole strašno i iznenađujuće.
Ali
sve to je manje bitno. Vaš jedini motiv da pogledate film, pored
odgovora na pitanje jeste li serijski konzument horora ili niste,
biće glumci koji su, po prvi put kod Flanagana, iz nešto viših
indie ešalona. U centru pažnje je, naravno, nova mlada senzacija
Jacob Tremblay i on je ovde dobar, apsolutno na nivou svog prvenca u
Room, ako ne i bolji od toga, i pokazuje kod dece-glumaca
retku sposobnost za doziranje svog izraza. Uparenog sa vrlo
raspoloženima i doziranima Thomasom Janeaom i Kate Bosworth u ulozi
njegovih “novih” roditelja, Tremblaya je pravo zadovoljstvo
gledati. Šteta je samo što Flanagan ne uspeva da na tome izgradi
bolji film.
No comments:
Post a Comment