2016.
scenario i režija: Whit Stillman (po kratkom
romanu Lady Susan Jane Austen)
uloge: Kate Beckinsale, Mofrydd Clark, Tom
Bennett, Jenn Murray, Lochlan O’Mearain, Sophie Radermacher, Chloe
Sevigny, Stephen Fry, Xavier Samuel, Emma Greenwell, Justin Edwards
Reći ćete da sam smekšao i počeo da gledam
filmove za babe. Da ste možda mogli da podnesete hipstersko-pičkaste
indie-Sundance dramice, ali da sam ga sad baš preterao. Kostimirana
drama, pa još po pisaniju Jane Austen... Pitaćete se nisam li
ranije govorio da su sve te gordosti i predrasude, razumi i
osećajnost bolji ako se u njih ubace vampiri, vukodlaci, zombiji ili
makar psihopate sa noževima i sekirama. Stvarno strašno.
U svoju odbranu, dok nisam pogledao film nisam ni
imao predstavu da se tu radi o adaptaciji Jane Austen. Znam da je
neznanje nevešta odbrana, ali kratki epistolarni roman objavljen
skoro 100 godina po autoričinoj smrti je dovoljno opskuran za mene
kao ne-poznavaoca njenog dela. Ispostavlja se, međutim, da Lady
Susan nije njen tipičan roman iako i tu imamo plemstvo, letnje
rezidencije, klasno napredovanje, ženidbe i udadbe i ekstenzivnu
komunikaciju pismima. Ne, poštovana Jane Austen je tu demonstrirala
nešto drugo: smisao za humor i satiru.
Za razliku od onodobnih romana (reč je o poznom
XVIII stoleću), ovde nema moralne poruke i “trijumfa dobra”.
Happy end je tu, ali su konotacije potpuno drugačije, kao i set
likova. Naša protagonistkinja je prepredena i bezobrazna, čak je i
primer loše majke koja u svojoj kćeri vidi samo teret. Teško joj
možemo naći makar jednu osobinu zbog koje bismo je voleli, ali je
svakako možemo poštovati i čak biti fascinirani njome, njenom
besramnošću i elaboriranim prevarantskim shemama. U poređenju s
njom, ostali likovi su ili beznadežno dosadni i uštogljeni ili
toliko naivni da nije ni čudo da upadaju u njenu mrežu.
Lady Susan Vernon (Beckinsale) je udovica koja je
već uspela potrošiti nasledstvo od svog pokojnog muža i zato pod
hitno mora naći novog, a pitoreskna provincija je za to pogodnija
nego smogoviti, buržoaski London u kome ima samo jednu iskrenu
prijateljicu namera sličnih njenim, Amerikanku Aliciu Johnson
(Sevigny) “srećno” udatu za muža kojeg ne podnosi (Fry) i čiju
smrt čeka i priželjkuje ne bi li se domogla nasledstva. Zato Lady
Susan odlazi u goste kod rodbine svog pokojnog muža, odnosno
njegovog brata (Edwards) i bratovljeve žene Catherine (Greenwell)
koja jedina čita njene namere. Njena idealna žrtva je Catherinin
brat Reginald (Samuel), čovek koji je inteligentan, ali svejedno
fasciniran udovičinim bezobrazlukom i spletkarenjem. Da ne bi bilo
dosadno, Lady Susan o istom trošku pokušava da uda i svoju kćer
Federicu (Clark), i to za Sir Jamesa Martina (Bennett) čija se
dobrodušna glupost može meriti jedino sa njegovim bogatstvom i
ugledom.
Kako smo u romantičnim vremenima pre interneta,
facebooka, pa čak i tračerskih novina, intrige oslonjene na
dvosmislene razgovore i pisma su jako dalekosežne. Našu
inteligentnu i prepredenu udovicu nije tako lako uhvatiti u laži, a
čak i kad najopreznijima u redovima engleskog seoskog plemstva
slučajno uspe u tome, ona je više nego sposobna da priču okrene u
svoju korist. Nju perfektno i sa guštom igra Kate Beckinsale, inače
sjajna glumica koja je imala tu nesreću da se zaglavi u trash
franšizi sa pomenutim vampirima i vukodlacima Underworld. Ona ovde
uživa sa svojim izuzetno mesnatim likom i kreira ulogu koja joj može
poslužiti kao portfolio u daljoj karijeri. Njoj jedino može
parirati Chloe Sevigny kao gospođa Johnson, glumica jednako kao i
lik. Njih dve su već igrale prijateljice kod Stillmana u The Last
Days of Disco (1998) i, iako sa potpuno drugačijim likovima, njihova
hemija je prisutna i neiskvarena.
Naravno, Stephen Fry će briljirati u svakoj
ulozi, ma koliko mala ona bila, a ovde je mala, ali njegove glumačke
manirizme je uvek zabavno gledati. Vrhunsku ulogu u filmu ostaruje i
Tom Bennett kao Sir James koji bi u manje veštim rukama bio
iritantno glup lik. U Bennettovom tumačenju, on je izuzetno
simpatičan idiot na tragu princa-regenta kojeg je Hugh Laurie igrao
u trećoj sezoni The Black Adder smeštenoj u slično doba. To je,
dame i gospodo, komično ostvarenje na vrhunskom nivou.
Uostalom, ovako solidan film, baš na tu temu, je
i bio za očekivati od Whita Stillmana. Ovaj probirljivi i precizni
reditelj koji je u 26 godina dugoj karijeri snimio samo 5 filmova
praveći ponekad i izuzetno duge pauze je apsolutni majstor za
prefinjenu komediju naravi koji svoje likove razume i poštuje čak i
kad oni rade neviđene gluposti sebi samima. S tim u vezi, ovde su
manje bitni detalji perioda poput scenografije i kostima (premda su i
oni pogođeni odlično), a više odnosi likova i njihova često
uvijena komunikacija.
Iz perspektive današnjeg vremena, pitanje je
koliko se toga promenilo otkako je Jane Austen pisala svoje romane.
Suštinski, vrlo malo toga: ženska emancipacija je uznapredovala,
socijalna mobilnost je veća i mladi ljudi sami odlučuju o izboru
partnera, makar u civilizovanom svetu kojem Engleska još uvek
formalno pripada. Ali, ne vode li nas kroz život vrlo slični ili
čak isti obrasci? Ne jurimo li uglavnom za materijalnim dobrima i
finansijskom sigurnošću? Nije li još uvek lakše oženiti se ili
udati za novac nego isti zaraditi? Ne nameće li nam društvo slične
uzore pod različitim imenima i titulama? Lako za tehnologiju i
pravo, ljudska psiha ostaje uvek ista.
No comments:
Post a Comment