2015.
scenario
i režija: Peter Greenaway
uloge:
Elmer Back, Luis Alberti, Maya Zapata, Anna Knaifel, Alain Vargas
Može
se reći da je Peter Greenaway svestrana autorska ličnost. Po
obrazovanju je slikar-muralista, a filmsku karijeru je gradio na
kratkim, eksperimentalnim filmskim esejima, dokumentarcima i
televiziji, pre nego što je izbacio svoj prvi dugometražni
bioskopski film The Falls (1980) kojim je uspostavio svoj
apsurdistički konceptualni stil. Na njega su presudno uticale
flamanska renesansa i barok (vidljivo ponekad na izboru tema, a
gotovo uvek mizanscenski, sa sve vedutama u eksterijeru i chiaroscuro
postavkom u enterijeru), francuski novovalni autori iz Rive Gauche
krugova i njihove čiste forme, te muzika koja u njegovim filmovima
zauzima značajno mesto i muzičko-scenska dela (Greenaway je
postavio i jednu filmsku operu).
Međutim,
godine njegovog kreativnog vrhunca su prošle. Tokom 80-ih i 90-ih je
ređao kultne naslove kao što su Drowning by Numbers (1988),
The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989) i The
Pillow Book (1996), da navedem samo neke. Novi milenijum je doneo
raširenu trilogiju The Tulse Loper Suitcases (2003-2005),
igrani film i dokumentarac o Rembrandtu – Nightwatching
(2007) i Rembrandt's J'acuse (2008), te, između ostalih, još
jedan film sa tematikom nizozemskog baroka, Goltzius and The
Pelican Company (2012). Tim filmovima je redom falilo
originalnosti i snage Greenawayovih ranijih radova.
Nova
inspiracija je Eisenstein, revolucionarni reditelj, po Greenawayevim
rečima najznačajniji filmski umetnik svih vremena. Već je
najavljen film o Eisensteinu u Hollywoodu, a ovaj tretira njegov
desetodnevni boravak u naslovnom meksičkom gradu koji je obeležio
ne samo rediteljev boravak u Meksiku, nego i celokupnu njegovu dalju
karijeru. Da se podsetimo faktografije (čemu u filmu služi narator
na početku i na kraju), nakon učešća u Oktobarskoj revoluciji i
kratke karijere u teatru, Eisenstein se okrenuo filmu i sa svoja prva
tri dugometražna naslova Štrajk (1925), Oklopnjača
Potmekin (1925) i Oktobar (1927) nepovratno promenio
filmsku umetnost, pre svega unapredivši montažu koja je je od čisto
zanatskog posla postala intelektualni pogon za ideje i asocijacije.
Želeći da svoju filmsku revoluciju (kad već ne može onu
političku) “izveze” na Zapad, Eisenstein je preko Evrope dospeo
do Hollywooda i konačno do Meksika gde je snimio preko 200 sati
filmskog materijala koji je (dosta) kasnije uobličen u brojne
dokumentarne i igrane filmove. Sama misija u Ameriku i Meksiko je,
međutim, na kratki rok bila fijasko: velikog reditelja je s jedne
strane pritiskala Staljinova paranoja da on slučajno ne prebegne, a
sa druge potpuno drugačiji sistem rada u Hollywoodu koji je pre bio
industrija nego li umetnost.
U
Greenawayevoj interpretaciji tih deset dana u Guanajuantu su za
Eisensteina analogni Oktobarskoj revoluciji za svet: potres koji je
iz temelja promenio dotadašnje stanje. Eisenstein u Meksiko dolazi
kao veliki umetnik, uz svu pozu i prateću logoreju na “žižekovskom”
engleskom, ali i kao seksualno neostvarena i represirana ličnost. Na
tom planu će se i dogoditi revolucija: Eisenstein (Back) će se
zaljubiti u svog vodiča, antropologa i profesora komparativne
religije Palomina Caneda (Alberti) koji je inače oženjen.
Iako
Greenaway u početku povlači paralelu između Eisensteinove
panseksualnosti (što je poznata stvar, u filmu data kroz njegove
ilustracije) i meksičkog panteističkog katolicizma sa jakim
uticajem starih verovanja, on se odlučuje da tu seksualnu revoluciju
ograniči samo na gay stranu priče, što je pomalo usko. Eisenstein
je pritom tipičan greenawayevski muškarac: preraslo derište koje
se, navodno, čudi tušu, govori o svom telu sa iskrenom naivnošću,
napije se i istovremeno povraća i kenja proliv pod gradskom česmom
da bi se u tome kasnije valjao i slično. Valjda je to dualnost
svakog umetničkog genija: po pravilu ih zamišljamo kao nesposobne
za svakodnevni život. Otuda i rediteljeva fascinacija likom slepog i
gluvog zvonara (Vargas), dok ga u realnosti jedino drže razgovori sa
sekretaricom Perom Ataševom (Knaifel), alias Pearl Fogelman koja će
mu kasnije postati supruga.
Nefiltriran,
naivan tok Eisensteinovih misli, logoreja i anksioza prate naizgled
jednako naivne (mada zapravo ironiče), ali kontrastno sigurne
Greenawayeve intervencije. Autor se igra sa bojama, od crno-bele
fotografije, preko ispranih do živih boja i formatima slike, često
sužavajući filmski ekran i na njegove rubove ubacujući “stock”
fotografije koje ilustruju ono što se u dijalogu (ili češće
monologu) govori. Naravno, uz to imamo raskošne eksterijere i
enterijere skupih hotela složene kao vizuelno fascinantne, ali ispod
površine preteće slike, te izuzetno dramatičnu muzičku temu iz
Romea i Julije Sergeja Prokofjeva koja je spoilerasta samim
svojim tonom, dok se ostatak soundtracka šeta između klasične i
tradicionalne meksičke muzike.
Jasno
je da je Eisenstein in Guanajuato film snimljen ne toliko da
nam ispriča priču, odnosno vinjeticu iz istorije filma, koliko da
na nas prenese utisak anksioze i ponekad kreativnog, a ponekad
destruktivnog ludila jednog briljantnog autora. Međutim, u tome ne
uspeva baš najbolje. Greenaway ostaje često samo na površini i to
što nema baš šta suvislo da kaže maskira teatralnošću i naivnim
bizarlukom koji teško može nekoga šokirati. Postavlja se pitanje
čemu sve to. A kao što rekoh, sprema nam se i “prequel”. Nadam
se samo da će i u njemu biti Elmer Back čije je skidanje anksioze
jedna od svetlijih tačaka filma.
No comments:
Post a Comment