kritika originalno objavljena na FAK-u
2015.
režija:
Brady Corbet
scenario:
Brady Corbet, Mona Fastvold
uloge:
Tom Sweet, Liam Cunningham, Berenice Bejo, Robert Pattinson, Stacy
Martin, Yolande Moreau
Kako
postajemo to što jesmo? Genetsko nasleđe i uticaj sredine mogu
objasniti neke fizičke stvari, ali karakter je mnogo kompleksniji od
toga. Formira nas mnogo toga, odnos sa roditeljima, rođacima,
prijateljima, vršnjacima, škola, sport, umetnost, ideje, pobede i
porazi, iskustva prijatna i neprijatna. Usvajamo modele ponašanja po
onome što zaključujemo da prolazi, prihvatamo konvencije, menjamo
ih koliko možemo. Gospodarimo svojim životom koliko nam je
dozvoljeno, borimo se za slobodu (kako god je shvatili) i težimo za
srećom.
Sad,
kako neko postaje diktator? Zašto neko želi da i u odrasloj dobi
bude vođa? Da ga se doživljava sa kombinacijom ljubavi, nade,
straha i jeze? Da bude gospodar života i smrti? Formira li ga samo
nesrećno detinjstvo? Kakav uticaj ima mikro i makro sredina u kojoj
odrasta i postoji li neki obrazac koji možemo pretpostaviti? Šta
možemo po tom pitanju učiniti?
U
svom neobičnom, ambiciozno zamišljenom i interesantno složenom
prvencu The Childhood of a Leader ta ista pitanja suptilno, a
opet jasno postavlja Brady Corbet, američki glumac i verovatno
poslednji koji bi vam pao na pamet kao autor ovakvog filma. Čak je i
forma retro, u tri čina sa prologom i epilogom, preuzeta iz teatra i
sa tim relativno statičnim štihom koji odaje, a opet se film čini
svežim, originalnim i provokativnim.
Radnja
je ograničena na zimu 1918/19. godine. Mesto radnje je Evropa, stari
dvorac u francuskoj provinciji koji je, očito, video i bolje dane.
Okolnosti su znane, Veliki rat je upravo završen odnevši milione
života i ostavivši za sobom pustoš, američki predsednik Wilson je
u Evropi i dočekuju ga sa radošću, priprema se konferencija u
Versaillesu i prekrajanje granica. Upravo tim arhivskim snimcima i
počinje film, oni su prolog, a pojavljivaće se na određenim
mestima kao uznemirujući intermeco na ionako uznemirujuću temu.
U
tom neveselom svetu odrasta mali Prescott (Sweet), anđeoskog glasića
i izgleda sa plavim loknicama. Neko bi rekao da je njegov život čak
čisto ugodan u odnosu na živote velike većine njegovih vršnjaka,
otac (Cunningham) je ugledni američki diplomata povezan sa Wilsonom,
majka (Bejo) izuzetno obrazovana, načitana i naputovana žena koja
govori nekoliko jezika, prijatelji njegovih roditelja su redom
zanimljivi, poput novinara Charlesa (Pattinson), a on pažnju dobija
i od učiteljice jezika (Martin) i od sluškinje (Moreau). Pa ipak
Prescott nije zadovoljan, upoznajemo ga kako posle probe božićne
predstave u lokalnoj crkvi u jarku čeka vernike i gađa ih
kamenčićima. Možda mali ima nešto protiv Crkve. Možda protiv
Boga. Možda tera kontru nekome. Možda s njim zaista nešto nije u
redu.
Kroz
naredna tri čina koja će se kulminirati svaki sa po jednim
incidentom, upoznaćemo Prescotta i njegovo okruženje. Shvatamo da
je bistar momak koji brzo uči, ali i da je tvrdoglav i ima potrebu
da se suprotstavi autoritetima, možda čak i da uspostavi dominaciju
nad njima. Saznaćemo da ima burne reakcije, ali i da je sklon
manipulaciji kada oseti da ima posla sa manje bistrima od sebe.
Pretpostavićemo i da možda ne bio takav kada bi se neko njime
bavio.
Otac,
diplomata, nema vremena, a verovatno ni interesa. Jer njegov posao je
sudbina sveta, a ne jednog razmaženog derišta. Majka, religiozna
žena, ima vremena i pokazuje nominalni interes, ali očito nema
takta. Učiteljica nije u poziciji da, osim obrazovanja, utiče i na
odgoj, a veliko je pitanje dokle bi smela da ide. Sluškinja je
sluškinja, a pritom odaje utisak one stereotipne bake sa sela koja
bi roditeljima išla iza leđa da ugodi detetu, što se u tom velikom
sukobu ponosa ispostavlja kao teška greška.
Takođe,
neke stvari u kući ne vidimo baš jasno, ali možemo da ih
naslutimo. Da li majka ima aferu sa Charlesom? Da li otac petlja sa
učiteljicom? Naša perspektiva možda nije kompletno Prescottova,
ali tu je negde, na sličnoj ravni, a u dvorcu ima puno zatvorenih
vrata, mračnih prostorija (fotografija u ovom filmu je čista
poezija) i skrovitih ćoškova.
Uz
to, ne treba zaboraviti ni geopolitičku situaciju o kojoj se u filmu
i govori, ponekad direktno, ponekad u drugom planu. Ne treba
zaboraviti prekrajanje granica, podelu plena među silama
pobednicama, diplomatske i druge igrarije, ali i zapostavljene i
obespravljene mase, klasnu borbu i rigidne populističke pokrete koji
se uzdižu: komunizam i fašizam. U tom kontekstu, Prescottovo
odrastanje u diktatora, dato u naslovu i potvrđeno višesmislenim,
otvorenim epilogom, možemo posmatrati i kao sliku i priliku te
političke situacije.
U
štimungu filma osetiće se različiti uticaji. Prva asocijacija je
svakako Haneke, zbog škrtosti pejzaža i sablasnosti koju represija
drži tik pod površinom, sličnog vremenskog “settinga” i
usporenog toka priče, pa i zbog teme i opsesije fenomenologijom
ponašanja. The Childhood of a Leader svakako u sećanje
priziva The White Ribbon, ali nije derivat toga, kao što nije
ni kompilacija tih uticaja sa radovima Larsa Von Triera od kojeg isto
posuđuje nešto atmosfere i pojedine pripovedačke tehnike. U
pitanju je jedan svež i originalan film, zaokružen i promišljen i
za reditelja debitanta neverovatno kopleksan i hrabar.
Glumci
su redom odlični. Berenice Bejo uspeva da održi nešto misterije i
bol ispod površine kao majka, žena očito nezadovoljna svojim
životom, ali bez mogućnosti da to na bilo koji način pokaže. Liam
Cunningham je bio rizičan izbor za ovakav tip filma, ali je uverljiv
kao američki diplomata koji veruje u strogu disciplinu. Dok Robert
Pattinson filmu dodaje marketinšku vrednost, Stacy Martin, Von
Trierova nimfomanka u mladosti, pokazuje se kao jedno od otkrovenja
filma i glumica u skokovitom usponu. Glavno otkriće je ipak Tom
Sweet, debitant na filmu koji je ovde savršen. Videćemo hoće li od
toga nastati glumačka karijera ili mu je ova uloga samo idealno
legla, ali njegovu interpretaciju nećete tek tako zaboraviti.
Jedini
potencijalni problem filma je njegova ambicija da jednoznačno
odgovori na pitanje koje postavlja. Pritom, u svojoj verziji priče,
Corbet zanemaruje belodane činjenice vezane za poreklo diktatora.
Oni po pravilu dolaze iz mase i projekcija su njenih skrivenih i
neskrivenih želja i zato ih masa izvikuje na ulicama, bira na
izborima ili nosi na ramenima prilikom državnog udara. Čak i ako
dolazi iz viših slojeva, diktator mora imati harizmu koju Prescott
nema. U tom svetu, Prescott je kao pripadnik aristokratije, pre
kandidat za ludog princa ili manipulatora iz senke nego za nekog kome
su mase odane. No i pored toga, Brady Corbet u The Childhood of a
Leader izuzetno zanimljivo gradi i prezentira svoju teoriju.
Preporuka, svakako.
No comments:
Post a Comment