2015.
scenario
i režija: Gaspar Noe
uloge:
Karl Glusman, Aomi Muyock, Klara Kristin, Juan Saavedra, Isabelle
Nicou, Gaspar Noe
U
poslednjih nekoliko godina imali smo nekoliko upečatljivih evropskih
naslova na temu ljubavi, erotike i seksa koji su otišli dosta dalje
od romantičnih paradigmi u pravcu nečeg psihološki dubokog i
mračnog. Najbolji od tih filmova, La vie d'Adele, seksualnu
eksplicitnost i nestandardnost centralnog para (dve cure) koristio je
pomalo kao “udicu” za gay i arthouse publiku, pomalo kao veštu
distrakciju sa glavne teme – fenomena mlade ljubavi koju portretira
nesentimentalno i do u tančine precizno. Usledila je von Trierova
Nymphomaniac u dva toma, poslednji u nizu autorovih poligona
za izlučivanje žuči i cinizma prema publici, kao i neskriveno
podjebavanje iste te publike u svrhu nekakve, kakve god, terapije.
Ono što je obeležilo film bile su eksplicitne scene seksa sa
protetičkim genitalijama, ali taj seks nije bio romantičan, čak ni
erotičan, snimljen iz neposredne blizine ostavljao je mučan dojam.
Na
taj trend se nadovezuje novi, četvrti po redu film proverenog
provokatora i “enfant teriblea” francuskog ekstremnog filma
Gaspara Noe. Love je najavljivan kao pornografski film sa
eksplicitnim scenama nesimuliranog seksa snimljen u 3D koji nas vodi
u mračne koridore ljudske svesti po pitanju ljubavi i veza. Najave
uglavnom stoje, kako se uzme, 3D je proverljiva stvar (premda sam
film odgledao u 2D DVD varijanti, sistematski mi je bežao po
bioskopima) i scene seksa su zaista eksplicitne (čak nepotrebno osim
u smislu provokacije i možda u manjoj meri privremenog psihološkog
efekta), ali implikacije toga nisu ni izbliza duboke kako ih autor
želi predstaviti, čak se mogu nazvati banalnim.
Love
nam ne priča priču o ljubavi ili čemu god, odnosno sa njom
završava u prvih 20-ak minuta filma kratko izlažući epilog
situacije. Amerikanac u Parizu, student režije Murphy (Glusman) je
ujedno i naš distancirani i depresivni narator zarobljen u nesrećnom
braku sa Omi (Kristin), ženom koju ne voli. Kako i zašto, Noe će
nam objasniti u kratkim crtama sa jednostavnim i prigodnim
objašnjenjima. Međutim, Omi nije žena sa kojom na početku
zatičemo Murphyja u krevetu u sceni međusobne masturbacije. To je
Electra (Muyock), njegova velika i neprežaljena ljubav, sa kojom se
u “present day” liniji radnje nije čuo ni video nekoliko godina.
Ona je nestala, kako saznaje od njene majke Nore (Nicou), i Murphy
želi da je pronađe makar da čuje da je živa i zdrava. Od tog
trenutka, Love postaje serija flashbacka u različitim
trenucima vremena koja tematizira uspon i pad njihove veze i koja
kroz seksualne i narkomanske eskapade pokušava da nam predstavi
mehanizme fascinantne, tužne i destruktivne ljubavi koja se uglavnom
svodi na međuzavisnost između dvoje nesrećno spojenih ljudi.
Ima
Love svojih momenata genijalnosti i promišljanja egzistencije
u kojima provocira građansko društvo i blazirane umetničke
krugove. U jednoj sceni policajci rade promociju svingerskog kluba u
koji zalaze pravdajući to različitim vizijama ljubavi, a i društva
između Amerike (posed) i Francuske (deljenje). Međutim, takvih
scena je malo u filmu koji traje preko 2 sata da bi napravile
razliku, a uz to češće imamo Murphyjevo mudrovanje u “voice
overu” koje deluje drveno i lažno. Čak ni ultra-emotivni
završetak ne uspeva da popravi utisak.
Uz
eklektični soundtrack koji ide od Bacha preko Pink Floyda do
elektronike i dronea, koji bi, istina, mogao biti i inovativnije
posložen, jača strana filma je fotografija koju potpisuje Noeov
stalni saradnik i jedan od najboljih direktora fotografije na svetu
trenutno Benoit Debie. Svoj deo posla on radi savršeno,
kompozicijski to izgleda perfektno, a smene statičnih kadrova i
dugih, polaganih vožnji uspostavljaju ritam filma. Scene seksa o
kojima je bilo najviše reči su ponekad elegantno snimljene, a
ponekad se otvoreno ide na estetiku odbojnog i mučni psihološki
efekat, što je Noeova autorska odluka pre nego Debiejeva tehnička.
Puno
je reči bilo i o glumcima, od kojih je jedino Karl Glusman
profesionalac, doduše svež sa akademije i ovo mu je prva značajnija
uloga. Iskreno, njegovim ostvarenjem nisam fasciniran i zapravo ne
mogu da utvrdim je li njegova ne-ekspresivnost i ukočenost prirodna
ili je to stvar rediteljevih uputa za jedan lik koji je tako
nesadržajan, antipatičan i “ružan iznutra”. Klara Kristin
manje ili više statira u tih svojih nekoliko scena i ova
neprofesionalna glumica svakako ne može da “dopiše” svoj
bezukusan lik. Aomi Muyock je potencijalno otkrovenje filma jer
svakako ima prisustvo na ekranu i može da prođe kao lepa, egzotična
i misteriozna ženska za kojom bi neko poludeo. To sve važi dok ne
otvori usta kada otkrivamo da je njen “line delivery”, makar na
engleskom jeziku, na tragu osobe oštećenog sluha. Noe je već u
svom prethodnom filmu jednu od glavnih uloga dao Paz de la Huerti,
glumici limitiranih (govornih) sposobnosti, ali ipak glumici, a ovde
je, čini se, tu pohvalu diletantizmu doveo do kraja.
Upitni
su i efekti provokacije od kojih su neke toliko “on the nose” kao
penis u punoj erekciji iz kojeg štrca sperma (CGI ili organska,
potpuno nebitno), druge toliko očite u filmu i nepovezane da se samo
pitamo čemu sve to, dok se o trećima moramo poslužiti internet
pretragom. Lako za filmske plakate kojima autor odaje počast svojim
uzorima i filmovima koji su uticali na njega, ili makar na stvaranje
ovog filma (između ostalih, Salo, The Story of O, Taxi
Driver...) to još i možemo razumeti. Lako i za hotel Love iz
Enter the Void čija maketa stoji u protagonistinoj sobi, kao
i za kasetu I Stand Alone koju vidimo, pa čak i za ubacivanje
svog imena i prezimena u imena epizodnih likova, mada takva egomanija
po pravilu nije dobar znak.
Čak
je i simbolika imena likova površna: Electra, očekivano, ima
buržoasku varijantu “daddy issues” i pre svega želi sigurnost,
nisam siguran za Omi, služi li se Noe nemačkim jezikom da bi
istakao sredovečnost / bapskost života s njom, dok je Murphy,
logično, čovek kojem sve polazi po zlu (pocrtano karticom pri
početku filma), za šta je uglavnom sam kriv. Izjava ili površnost,
procenite sami. Ono što zbunjuje je ubacivanje imena i prezimena
autorove majke (Nora Murphy) u dva različita i jedva povezana lika,
kao i imena sadašnje kreativne i životne partnerke Lucile u jedan
sasvim epizodni, beznačajni lik.
Očiti
su, dakle, autobiografski elementi u filmu, pre svega u Murphyjevom
liku koji je, kao i autor, došao u Pariz da bi studirao režiju i u
fazi upoznavanja sa novim gradom se verovatno upuštao u eksperimente
sa seksom i drogom, blejao, dangubio, vrteo filmove i tripove dok
nije odlučio šta bi sa sobom. U tom smislu sećanja na staru,
destruktivnu, ali opojnu ljubav i gotovo narkomansku ovisnost o osobi
su solidan alibi čak i za svađu sa unutarnjom logikom kroz veći
deo filma jer sećanja su naprosto takva – nepouzdana.
Problem
je što Love deluje fingirano iskreno i fingirano šokantno i
u konačnici banalno. Tako nešto smo sve već nebrojeno puta čitali,
gledali, neretki među nama i doživeli. Jedini razuman razlog za
ovakav film bilo bi da je Noe “pod stare dane” postao
sentimentalan i da se priseća neobuzdane mladosti. Uostalom, neka
stilska rešenja govore tome u prilog, atmosfera neponovljivo vuče
na 90-te. A onda – spoznaja: Noe je ovaj projekat hteo da snimi još
pre Irreversible (2002), i to sa Vincentom Casselom i Monicom
Bellucci u glavnim ulogama. E, sad mi tek nije jasna otkud motivacija
za snimanje sada po u dlaku istom scenariju.
No comments:
Post a Comment