kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Jake Szymanski
scenario:
Andrew Jay Cohen, Brendan O'Brien
uloge:
Zac Efron, Adam Devine, Anna Kendrick, Aubrey Plaza, Stephen Root,
Stephanie Faracy, Sugar Lyn Beard, Sam Richardson, Alice Wetterlund,
Lavell Crawford, Mary Holland
Nešto
očito ne štima sa američkim sistemom cenzorskih rejtinga, odnosno
sa njihovom implementacijom. Moj problem nije dušebrižničke
prirode, pa neću ni ulaziti u raspravu o nasilju na ekranu koje je
dostupno i klincima (i neka je, akcije su zabavna stvar), nego
logičke. Po sistemu rejtinga koji filtrira samo pojavne i formalne
stvari poput jezika i slike, osoba mlađa od 17 godina sme pogledati
filozofsku dramu koju verovatno neće razumeti, ali ne i nešto što
prikazuje cigarete, krv, alkohol, drogu, gola tela, seks ili sadrži
makar priču o tim stvarima. I eto nas u logičkom problemu jer bi
sve te stvari, barem kada je o komedijama reč, mogle biti zabavne
samo tinejdžerima. Osobe starije od toga bi u teoriji morale imati
evoluiraniji smisao za humor...
Eto
nas, dakle, na teritoriji komedija sa cenzorskom oznakom R. Komedija
“za odrasle” koje po svojoj formi i sadržini same nisu odrasle i
zapravo potcenjuju svoju potencijalnu publiku trudeći se da je
nasmeju gegovima, gadostima, prostačenjem, kalkulantskom političkom
nekorektnošću, transferom blama i, što je najgore, ponavljanjem
svega toga u nedogled. Iskreno, od čistokrvne savremene hollywoodske
komedije i ne očekujemo da ima koherentnu i razrađenu priču,
precizan i pronicljiv scenario, čak ni profilirane, realistične
likove, tako nešto možda uspemo dobiti u indie ili mumblecore
varijanti, ali dokle više sa istim nesmešnim štosevima i
usiljenošću? Jedini opipljivi rezultat toga je da smo svi
napravljeni na majmune: scenaristi koji to štancaju, reditelji koji
sve to moraju spakovati u polu-koherentnu celinu, glumci koji se
blamiraju pred kamerama za honorar (ma koliko impresivna cifra to
bila) i na kraju mi, gledaoci kao krajnji konzumenti.
Kako
bih vam rekao, zeznuo sam se. Ne gledam trailere, pa sam se povodio
za kratkim opisom i imenima glumaca, a naročito glumica koja ipak
nešto znače. Anna Kendrick često uspeva da izvuče maksimum iz
svoje smotano-slatkaste javne persone i nije tako retka pojava u
indie i mumblecore filmovima. Aubrey Plaza ima ogroman komičarski
talenat i tajming (posebno vidljiv u kraćim televizijskim formama),
kao i hrabrost da ode korak dalje od očekivanog i “pristojnog”,
što ume biti plus u pravim rukama. Zac Efron je jači u dramskoj
igri kada se usudi da prihvati takvu ulogu (što nije često slučaj),
dok mi je Adam Devine jednostavno prolazio ispod radara, premda sam
na njega naletao i u pristojnim filmovima.
Uostalom,
leto je umrtvljena sezona za zahtevniji filmski sadržaj (naravno,
ako niste te sreće da ste se domogli nekog festivala), repertoari su
krcati franšiznim nastavcima i filmovima za decu, pa zašto se ne
kockati sa komedijom... Možda padne neki smeh i možda se kroz tu
rutinu povuče kakva relevantna poenta o današnjem svetu. Međutim,
kako se sve svodi na marketing, tako i o filmovima treba čitati i
“sitna slova”. Istina, zbog lošeg filma nećete zaglaviti sa
kreditom u francima, ali zašto biste trošili vreme na njih?
Premisa
je krajnje jednostavna: dvojica naslovne braće (Devine i Efron)
imaju običaj da svojim ludačkim ponašanjem zeznu svako familijarno
okupljanje. Njihova mlađa sestra se sada udaje i roditelji su im
dali ultimatum da na venčanje dovedu dve pristojne cure koje će ih
držati u redu. E, da, venčanje je na Havajima... Burazeri će u tu
svrhu dati oglas na Craigslist (film je prepun “product
placementa”, što je još jedna hollywoodska tendencija koja svakom
normalnom gledatelju ide na živce) i, naravno, javiće im se gomila
lujki u potrazi za besplatnim odmorom, a među njima najnormalnije
ispadaju Tatiana (Plaza) i Alice (Kendrick) koje su bazično ženske
varijante njih dvojice: žurerke bez perspektive u životu.
Sad,
venčanje kao venčanje: familija, među kojima je i jedna
kompetitivna lezbejka (kad smo već kod političke nekorektnosti),
prijatelji, lagano uštogljeni mladoženja, mlada koja šizi, kuma
koja šizi još više, elaborirani dekor, proba večere i sve što
već ide. I naravno sve odlazi u vražju mater na najpredvidljiviji
mogući način, pa će tu biti gegova, nezgoda, seksualno intoniranih
šala i uzbuđeni muškarci će govoriti piskavim glasovima jer neko
očito misli da je to još uvek smešno.
I ta
autorska lenjost obeležava film: iako jedna dobra šala vredi više
nego milion loših, autori nijednu jedinu nisu izgradili, čak nisu
niti pokušali, pa film od 100 minuta pune glupiranjima i neumesnim
provokacijama. Nerealno je očekivati da svaka šala pogodi metu, ali
da nijedna ne pogodi je već impresivno loš rezultat.
Rekao
bih šteta glumaca, ali oni su to blamiranje naplatili i u njemu
svojevoljno učestvovali. Anna Kendrick i Zac Efron kao jedan par
pokazuju u pojedinim scenama zrnce životnosti svojih likova, ali
takvih scena je malo. Umesto toga, on se vozi na tipu lika
uspostavljenom sa Neighbors filmovima, a ona se trudi da ne karikira
previše, pa ne dolazi do izražaja. Drugi par koji čine Adam Devine
i Aubrey Plaza je zarobljen sa još karikaturalnijim i neuverljivije
napisanim likovima. On vrišti, pišti i afektira nadajući se
najboljem rezultatu, a ona fura imitaciju Amy Winehouse za siromašne
(glede cuganja i prostačenja, ne i glasa) kao opciju da
koliko-toliko izvuče prokleto očajni scenario.
Ne
treba potcenjivati jednostavnost premise, pa ni tipskost likova.
Veštiji scenaristi i reditelji bi se sa tim tipovima poigravali,
razradili dijalog i okrenuli ga na milion jednu od nebrojeno strana.
Teme su već tu, familija, odgovornost, produženo detinjstvo,
prisilno odrastanje, imperativ uspeha i odgoj koji propagira da je
dozvoljeno sanjati, ali ne upozorava na posledice. Zapravo bilo šta
što tišti milenijumsku generaciju, njihove roditelje i prijatelje.
Ali za to treba poraditi na likovima i dijalozima i treba imati ideju
šta reći. Lakše je sa inflacijom jeftinih šala, površnim
filmskim referencama (naravno da se pominju i Hangover i Wedding
Crashers) i nazovi-seksom koji više ni ne provocira. Producenti su
se već namirili sa reklamama za najrazličitije proizvode u filmu, a
kod publike - ako prođe. Jedno je jasno: svaka roba nađe svog
kupca, ali plašim se da sam se našao među kupcima koji nisu našli
svoju robu...
No comments:
Post a Comment