2014.
režija:
Guilio Ricciarelli
scenario:
Giulio Ricciarelli, Elisabeth Bartel, Amelie Syberberg
uloge:
Alexander Fehling, Andre Szymanski, Friederike Becht, Johannes
Kirsch, Johann von Bulow, Gert Voos, Tim Williams, Robert
Hunger-Buhler, Hansi Jochmann
Ako
mislite da je denacifikacija Nemačke (barem njenog zapadnog dela,
post-komunistički istok danas nažalost graniči sa izgubljenim
slučajem) bila nešto što se dogodilo preko noći ili makar nakon
nurnberških suđenja, varate se. Uostalom, Nurnberg je “rešio”
slučajeve nekih velikih njuški, barem onih koji nisu na vreme
zapalili u toplije krajeve, a sitna boranija se izvukla i nastavila
da živi svoje bedne malograđanske živote bez posledica.
Mantre
zvuče bolno poznato iz poslednjih ratova. Te “treba se okrenuti
budućnosti”, te “samo su vršili svoju dužnosti, nisu oni
krivi, nisu odlučivali”, te “nije to baš tako, izgubili smo
rat, a istoriju piše pobednik” i sve u tom stilu. Zvanična
direktiva je bila da ne zastareva samo ubistvo, a neki od pouzdanih
šrafova u nacističkoj mašineriji su završili kao pouzdani šrafovi
u vrloj novoj Nemačkoj, pa su svojim angažmanom čak i aktivno
sabotirali istrage. Neka služi na čast i Amerikancima da se u
procesu denacifikacije nisu više angažirali, jer im je preči bio
Hladni rat sa Rusima. Tu na scenu stupaju individualni napori
pojedinih tužilaca i tako smo došli do frankfurtskog procesa 1963.
godine, a Labirynth of Lies, nemački neuspešni kandidat za
Oscara (kad već nisu poslali Phoenixa), tematizira predani rad koji
mu je prethodio.
Naš
junak je mladi i ambiciozni tužilac Johann Radmann koji se uglavnom
bavio saobraćajnim prekršajima. Njegov život će se promeniti kad
u zgradu suda dođe jednako ambiciozni lajavi novinar Gnielka
(Szymanski), gorljivi borac protiv preživelih nacista čiji je
prijatelj Simon (Kirsch) u školskom učitelju prepoznao svog
mučitelja iz Auswitza. Mladi Radmann je u tom slučaju bio poseban
po tome što, za razliku od svojih kolega, nije okrenuo glavu na
drugu stranu i što je shvatio da tu postoji ozbiljan problem na
državnoj razini. Njegovi motivi delom izviru iz potrebe da izgradi
ime i karijeru, a delom su lični: njegov otac je nestao kao
nacistički vojnik, ali, prema njegovom uverenju, nije bio član
Partije.
Radmann
ima sreću da u glavnom tužiocu Baueru (Voos) ima saveznika koji je
kao socijalista i Jevrejin rat proveo u emigraciji, pa su im ciljevi
isti, iako im se strategija i taktika ne podudaraju uvek. Radmann je
dobio svoje posebno odeljenje i počeo da prikuplja dokaze. Njegova
fiksacija postaje Josef Mengele, jedna od krupnih njuški koja se
izvukla, jer u njemu vidi suštinu Auswitza: taj čovek deluje
normalno, uljudno i simpatično, ali je samoinicijativno (i navodno u
ime nauke) počinio zločine koji prevazilaze granice zamislivog. To
postaje problem jer je Mengele, kao i Eichmann, nedostupan nemačkim
organima i zapravo skreće Radmannovu pažnju sa onoga što bi morala
biti suština stvari: svih tih suseda, lekara, pekara, apotekara koji
su pokazali inicijativu u činjenju zločina i ostali nekažnjeni.
Iako
se predstavlja kao film po istinitim događajima, to je tek delimično
tačno. Na stranu što je Radmann fiktivni, kompozitni lik sačinjen
od tri tužioca i što je Bauerova uloga minimizirana. Nije problem
ni generički romantični pod-zaplet između Radmanna i Marlene
(Becht) koja služi da nas relaksira u pauzama od teških tema. Skup
svih tih faktora, sa akcentom na Radmannovo poreklo, ma koliko taj
momenat bio filmičan i nesvakidašnji, Labirynth of Lies
guraju čak preko granice filmskog pojednostavljivanja i umetničkih
sloboda, prema teritoriji manipulacije istinom. Uostalom, teza o
banalnosti zla se pojavila sa suđenjem Eichmannu i svakako je to
uticalo na frankfurtska suđenja, ali se u filmu to spominje tek
ovlaš i više u smislu političke distrakcije.
I na
filmskom planu, Labirynth of Lies nije ono kako se
predstavlja. Gotovo da nema sudske drame, pa i ona doku-dramska
komponenta sa gađanjem imenima je zanemarena. Umesto toga, vreme nam
troši ljubavni zaplet, druženje Radmanna i Gnielke sa ili bez
Simona i Radmannove naivne moralne dileme. Zapravo, dobili smo nešto
nalik na tv film, sa tom kompleksnošću i toliko emocija. Generalna
poruka o suočavanju sa prošlošću i to kroz ni manje ni više nego
međugeneracijski sukob je ispravna, ali do nje se došlo
prekrajanjem, preteranim davanjem na važnosti jednih, a
zanemarivanjem drugih faktora u nečemu tako kompleksnom.
To
je sve, eto tako, fino zapakovano i probavljivo u integralnom obliku,
čak i u trajanju od dva sata. Naravno, moglo bi se ponešto i
skratiti i upeglati, fokusi se prebaciti negde drugde, a generalno bi
se mogli poštovati i intelektualni kapaciteti publike, jer se danas
sa nacistima i denacifikacijom ne zamlaćuje baš svaki random lik.
Alexander Fehling (Inglorious Basterds) ima potencijal za
glavnog glumca i uspeva da fiksira pažnju na sebe, iako su Gnielka i
Simon makar nominalno interesantniji i emotivniji. To je zasluga
Fehlinga i ozbiljnosti njegovog lika date već u scenariju, a ne
glumačkih nedostataka Szymanskog i Hirscha koji su sasvim solidni.
Na planu režije valja pohvaliti nekoliko zgodnih i diskretnih
rešenja izbegavanja grafičkih gadosti, a izazivanja užasa, kao i
ingenioznu upotrebu Tima Williamsa, glumca koji najčešće igra
američkog turistu u reklamama.
Na
kraju krajeva, Labirynth of Lies je pristojan film, ništa
manje i ništa više. Temom denacifikacije su se bavili i drugi
filmovi, neki inteligentnije, neki emotivnije. Tu silnu reklamu i za
nemačke uslove popriličan budžet od 20-ak miliona eura treba uzeti
sa rezervom, film nipošto nije spektakularan, premda izgleda
pristojno i sa osećajem za detalje perioda. Problem je što u
konačnici deluje kao ex-cathedra predavanje i to možda za
srednjoškolski uzrast. A to baš i nije neka preporuka...
No comments:
Post a Comment