kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Jeff Nichols
uloge:
Michael Shannon, Joel Edgerton, Jaeden Lieberher, Adam Driver,
Kirsten Dunst, Bill Camp, Scott Haze, Sam Shepard
Neke
filmove možemo oceniti prema onome što vidimo i čujemo, odnosno
što nam autor pokazuje i govori, a za neke je potrebno i malo vere
kao nekog čarobnog sastojka. Iako Midnight Special vrvi od
elaboriranih i vrlo precizno postavljenih detalja koji film čvrsto
vezuju za svet modernog američkog Juga i mitske Americane, te
elemenata žanra i neskrivenih citata drugih, legendarnih žanrovskih
filmova, ipak nam je potrebno nešto s one strane razuma da bismo ga
doživeli na pravi način. Potrebna nam je vera, ne nužno u višu
silu ili kosmologiju sveta (iako Midnight Special nosi
žanrovsku odrednicu “science fiction”), koliko u to da Nichols
tačno zna šta radi i šta želi da postigne svakim svojim kadrom i
svakom replikom dijaloga.
Fakat
je da je Nichols pažljiv i metodičan autor koji bira svoje autorske
projekte, zato u celoj karijeri pre Midnight Special ima samo
tri dugometražna filma snimljena u nezavisnoj produkciji iza sebe.
Fakat je i da ćemo ove godine imati prilike da vidimo dva njegova
filma, oba snimljena u studijskom sistemu i oba sa premijerama na
velikim evropskim festivalima. U tom smislu je prvi od njih, Midnight
Special koji nam dolazi sa berlinskog festivala, manji iskorak iz
zone ugodnosti, projekat u principu veran Nicholsovom indie opusu,
samo pomeren u smeru žanrovskog filma. Loving koji je imao
premijeru u Cannesu i koji očekujemo krajem godine je već druga
priča: studijska drama o rasizmu koja bi se mogla umešati u borbu
za kipiće.
Još
je tu fakata. Michael Shannon koji se profilira kao jedan od glumaca
srednje generacije sa najsnažnijim prisustvom na ekranu igra u
svakom Nicholsovom filmu. Epizodna uloga Sama Sheparda takođe nije
novost za Nicholsa, veliki glumac je iskorišten perfektno u Mudu.
Nichols takođe ima nos za decu-glumce i to ovde demonstrira sa
izborom Jaedena Lieberhera (to je onaj simpatični klinac koji uspeva
da deli ekran sa Billom Murrayem u St. Vincentu) za centralnu
i u neku ruku naslovnu ulogu.
Dalje,
za Nicholsa su detalji i lokacije užasno važni. Njegov svet je
ruralna Amerika (najčešće Jug) nastanjena jednostavnim ljudima, sa
svojim starim automobilima, putevima, motelima, benzinskim pumpama,
širokim pejzažima, muzikom, “folksy” likovima, pričama i
stanjem uma. Nichols se takođe oslanjao na žanrove i pod-žanrove,
u Shotgun Stories to je bio “backwoods noir”, u Take
Shelter je okruženje bilo pred-apokaliptično, dok je Mud
bio pre svega film o (prisilnom) odrastanju, ali je pre svega ostajao
u okvirima arthouse kinematografije. Midnight Special je
njegov najžanrovskiji film do sada, spoj filma ceste, potere,
avanture i SF-a, i to nas dovodi do još jednog fakta. Nichols je
vrlo otvoren prema tome šta mu je poslužilo kao uzor i inspiracija:
za Mud je to bila proza Marka Twaina, a ovde su to klasici
Stevena Spielberga i Johna Carpentera čiji je Starman (1984)
poslužio kao model za osnovni zaplet.
Nichols
ima i svoj set tema kojima se bavi kroz filmove. To su prijateljstvo,
lojalnost, čast, familija, a posebno roditeljstvo i to iz unikatne
muške perspektive, dato pre svega kao odnos očeva i sinova, što
bioloških, što u socijalnom smislu. Svega toga ima i u Midnight
Special uz dodatak jedne sasvim nove teme: filozofske meditacije
o izuzetnosti.
Okolišam
sa iznošenjem radnje, a za to imam valjan razlog. Midnight
Special je jedan od onih filmova koji počinju “in medias res”
i postavljaju stvari koje se na prvi pogled čine nepovezanim i kao
da imaju funkciju da nas navedu na krivi trag, da bi kasnije postale
esencijalne za dalji tok. Tako Roy (Shannon) i Lucas (Edgerton) usred
noći odvode dečaka iz zatvorene komune, odnosno religijskog kulta
kojim upravlja Calvin (Shepard). Stavljaju naočare za noćno
gledanje, gase svetla na autu i nestaju u mraku. Pitamo se jesu li
njihove namere časne.
Međutim,
dečak Alton (Lieberher) se ne buni, čak deluje kao saučesnik, ako
ne i inspirator te noćne akcije. I on ima par naočara, onih za
plivanje, ali tu nije reč o imitaciji odraslih nego o nečemu
ozbiljnijem. On nije običan dečak, on spava danju, a budan je noću,
sluša radio-talase i satelite, govori jezike koje ne razume,
spaljuje pogledom i imperativ mu je da bude u određeno vreme na
određenom mestu, na hiljade kilometara daleko. Roy je njegov otac, a
Lucas, bivši cestni policajac, Royev je prijatelj od detinjstva.
Njihov
je zadatak provući se neopaženo do Altonove majke (Dunst), pa onda
do tog mesta, a putem ih jure i dvojica Calvinovih ljudi, bivše
braće po veri, ali i vladine snage koje predvodi analitičar NSA
Sevier (Driver). Sektaši Altona smatraju prorokom ili čak
božanstvom, a njegove poruke biblijskim, pa im je on neka vrsta
totema, dok državne agencije u njemu vide potencijalno oružje, ali
i potencijalnu opasnost.
Sada
dolazimo do glavnog i najtežeg pitanja: je li, odnosno koliko je
Midnight Special dobar film? Loš svakako nije, ne može biti
uz apsolutno doziranu i perfektnu glumu Michaela Shannona, Joela
Edgertona, Kirsten Dunst i Jaedena Lieberhera, pa i relativno male
epizode Sama Sheparda, Billa Campa i Scotta Hazea. Čini se da je
jedino Adam Driver, na putu da posle reboota Star Wars
franšize postane velika zvezda, tu izvukao deblji kraj jer njegov
lik ostaje nepovezan i nedorečen, bez jasne motivacije za svoje
kasnije postupke. Ne može biti loš ni sa tako postavljenim
kadrovima i pažljivo smišljenim dijalozima koji u datom trenutku
vrlo malo pokazuju ili govore, ali su svejedno veoma znakoviti samo
ako verujemo autoru.
Istina
je da Midnight Special nije naročito originalan film, Nichols
to i ne krije svim tim pozivanjem na Starmana, Close
Encounters of the Third Kind i još nekoliko filmskih naslova.
Može se tu iščitati i uticaj serije The X Files, po
dinamici su verujući Roy i razumni Lucas solidan pandan agentima
Mulderu i Scully, a i mehanika filma je takva da bi se savršeno
uklopio kao specijal kakve su kreatori serije radili za kraj sezone.
Ali ako to sagledamo u odnosu na ono što nam Hollywood servira u
poslednje vreme (franšize, nastavke, remake, restart i reboot
varijante starih filmova, iskrižane svetove i filmove stvorene
isključivo za postojeću fan-bazu), Midnight Special postaje
školski primer filmske zabave starog kova.
I
opet dolazimo do presudnog pitanja vere. Odnosno, koliko verujemo da
Nichols zna šta radi, pa da možemo pokazati razumevanje i
toleranciju za ne baš sitne nedostatke? Recimo rupe u scenariju i
motivaciji pojedinih likova koje mogu biti produkt stihijskog
skraćivanja, ali i autorovog preteranog oslanjanja na elipse od
kojih neke nije zaokružio. Ili tempo filma, namerno spor tako da
deluje metodično i podiže nam očekivanja. To radi svoj posao dokle
god verujemo autoru da najbolje čuva za kraj. To ovde naprosto nije
slučaj, a kraj je možda vizuelno poetičan, ali je apsolutno
generičan, na ivici toga da uništi ono što je Nichols sa glumcima
i saradnicima brižljivo gradio kroz prethodnih 100 minuta filma.
Prethodni
Nicholsovi filmovi, pre svega Mud, su bili vrlo dobri, čak
blizu remek-dela. Midnight Special to nije. Možda je to stvar
tranzicije iz sveta nezavisnog filma u Hollywood, premda se Nichols
izborio za autorsku kontrolu. Možda je stvar pritiska vremena i
tempa stvaranja filmova. Nichols je znao da pravi dugačke pauze
između projekata, a ove godine ima dva visokoprofilna filma, pa
Midnight Special deluje kao da je završen na silu. To opet
nije razlog da ga ne pogledate ako ste u prilici. Daleko je od
savršenog, ali je svakako vredan pažnje.
No comments:
Post a Comment