2016.
režija:
Glenn Ficarra, John Requa
scenario:
Robert Carlock (prema knjizi Kim Barker)
uloge:
Tina Fey, Margot Robbie, Martin Freeman, Christopher Abbott, Alfred
Molina, Billy Bob Thornton, Nicholas Braun, Josh Charles
Život
na putu i festivalski život ima svojih čari. Možda je u pitanju
mehur, paralelni svet, ali u njemu se sasvim ugodno osećam. Postajem
aktivniji, pametniji, sposobniji, hrabriji, menjam navike, više
stižem i postižem. Umesto operativnih pitanja svakodnevice, na
scenu stupaju žurke, zabava i inspirativni razgovori o filmu,
umetnosti, aktuelnim socijalnim ili večitim filozofskim temama.
Možda je moja komparativna prednost u odnosu na neke kolege što se
u takve avanture upuštam u proseku po nekoliko dana u mesecu, dok
neki od njih skaču s festivala na festival kroz veći deo godine.
Možda njihov privatni život zbog tog tramakanja pati. Možda im
tako naprosto odgovara. Uostalom, filmski festivali su jedan prijatan
mehur.
Ima
i mnogo sjebanijih i opasnijih načina da se provede život, isto
tako u mehuru. Biti ovisnik o filmovima je mnogo ugodnije nego recimo
biti ovisnik o ratu i tragediji. Tu čak ne govorim ni o
profesionalnim vojnicima, pa čak ni o vojnim, političkim i
humanitarnim administrativcima, njima to po defaultu spada u opis
posla. Više mislim na lekare, novinare, reportere i fotografe koji
su verovatno imali potpuno drugačije ideje o svom poslu, ali su se
navukli jednom kada su osetili adrenalin. Možda se oni privatno
zavaravaju tako što misle da spasavaju svet ili makar grade
karijere, ali barem su delimično tu zato što “uživaju u vožnji”.
Whiskey
Tango Foxtrot je film rediteljskog dvojca Glenn Ficarra – John
Requa (I Love You, Phillip Morris; Crazy, Stupid, Love;
Focus) po scenariju Roberta Carlocka (Saturday Night Live,
30 Rock) i sa njegovom standardnom saradnicom, komičarkom
Tinom Fey u glavnoj ulozi i u ulozi producenta. U pitanju je
ekranizacija memoarske knjige Kim Barker o njenim reporterskim danima
u Afganistanu i Pakistanu sačinjene uglavnom od anegdota na tragu
Altmanovog M.A.S.H.-a. Priča se da je Tina Fey dobila ideju
za film posle prikaza knjige u New York Timesu u kojoj je kritičar
nazvao lik naratorke, novinarke bez iskustva na opasnim zadacima,
likom koji bi na televiziji igrala Tina Fey. Što će reći,
glumica/producentkinja je imala dobar razlog za ekranizaciju i za
svoju ulogu u filmu.
Ako
ste zbog toga pomislili da ćete imati prilike da gledate vernu
adaptaciju romana, prevarili ste se. Ne samo da je protagonistkinja
preimenovana u Kim Baker i da je njen medij od novina postao
televizija (legitimno, žena pred kamerom u ratnoj zoni je
interesantniji prizor od žene u hotelskoj sobi za kompjuterom), nego
je i ceo pakistanski deo priče (integralan ne samo za knjigu, nego i
za taj rad uopšte) ispušten. Tako je i naslov The Taliban
Shuffle (termin koji označava šaltanje po različitim
frontovima u potrazi za pričom) promenjen u akronim WTF izgovoren u
vojničkom slengu. Uz to, likovi su uglavnom kompozitni, a narativ je
izmenjen brojnim filmskim pomagalima. Ali na kraju je filmska
adaptacija u duhu knjige, a anegdotarna struktura, humor i
opservacije su u velikoj meri očuvani.
Naša
protagonistkinja je na početku zadužena za pisanje televizijskih
vesti “koje čitaju lepi ljudi pred kamerama” i njen život je
dosadan i besmislen. Klasika, neudata je i bez dece, ali ima nekog
verenika koji će verovatno izleteti iz priče. Zato i prihvata
premeštaj u ratnu zonu i poziciju reportera pred kamerama iako o
ratnom novinarstvu ne zna ništa. To će je dovesti u brojne opasne,
ali i smešne situacije sa vojskom (oličenom u “folksy” generalu
kojeg igra Billy Bob Thornton), lokalnim političarima i dužnosnicima
(Alfred Molina kao slatkorečivi, ljigavi tužilac) i kolegama
novinarima i reporterima (između ostalih Margot Robbie kao
iskusnija, prekaljena koleginica i Martin Freeman kao arogantni
fotograf koji će joj postati simpatija), kao i sa lokalnim
stanovništvom čiju kulturu u početku ne razume, ali vrlo brzo
počinje da shvata osnovne modele ponašanja. Za to je od posebne
važnosti njen vodič i prevodilac (Abbott). Štos je samo u tome što
je sa intervencijom u Iraku i posledičnim raspadom zemlje Afganistan
ispao iz fokusa javnosti, pa Kim mora da ide dalje i dalje u potrazi
za pričom koja će zapravo biti objavljena i koja će joj osigurati
povratak u Ameriku na bolju poziciju od one sa koje je otišla.
Osvežavajuće
je to što se Whiskey Tango Foxtrot zapravo vrlo malo bavi
ratom, bilo konkretnim u Afganistanu, bilo ratom kao takvim, a
akcenat stavlja na lični i karijerni razvoj, poziciju ratnog
reportera i paralelni svet – mehur u kojem medijsko osoblje živi u
tom ratu. Tu su žurke, alkohol, priče o seksu i poslu,
prijateljstva, mentorstva i lične izdaje. U spoljnom svetu se odvija
mešavina tragedije i apsurda, naša protagonistkinja to vidi i
oseća, možda manje od nekih svojih kolega, a opet više od drugih,
ali po tom pitanju ne može mnogo toga da uradi. Pa ipak, to će
nedvojbeno uticati na nju.
Štos
sa anegdotarnom strukturom je to da je ona sasvim pogodna, čak i
poželjna za knjigu takve tematike, više ili manje povezane vinjete
i minijature je gušt čitati, ali za transfer toga na film treba
biti veliki majstor ili makar imati inspiraciju ili osetiti vreme kao
Altman sa majkom svih ratnih vojničkih komedija. Carlock, Ficarra i
Requa nisu tog nivoa i u najboljem slučaju mogu napraviti nelošu
kopiju Altmanovog modela i prizvati ga u sećanje. Oni svejedno nisu
paceri nego filmski profesionalci kaljeni na komedijama i više nego
sposobni da nam prodaju po nekoliko brzih i otrovnih fazona koji
izazivaju glasan smeh i popravljau utisak, pa čak ni okvir ličnog i
profesionalnog napretka nije loša ideja, ima tu nekoliko finih
dramskih momenata. Problem je, međutim, sa štakama poput
karikaturalno korumpiranog političara, verolomnih kolega i urednika
i dosta mlitavo izvedene ljubavne priče koja služi kao uvod za
prigodni rasplet filma.
Ne
treba se čuditi brzim štosevima i humoru lakih poena. Scenarista
dolazi iz miljea televizijske komedije gde je to osnova svega. Loša
strana toga su tek skicirani likovi koji glumce dovode u nezgodnu
situaciju da se sami snalaze i improvizuju njihovu ličnost. Na
televiziji to nije toliki problem, u serijama se likovi detaljnije
profiliraju gotovo sami od sebe , za to ima vremena. Na filmu –
kako se ko snađe. Ovde su se uglavnom snašli: Billy Bob Thornton je
pouzdan glumac i lik vojnika na apsurdnoj misiji mu leži, Alfred
Molina je sposoban da dozira komiku, rediteljski dvojac je već sa
Focusom dokazao da zna da izvuče ono najbolje iz Margot
Robbie, Martin Freeman se snalazi u ulozi šarmantne barabe, a
Christopher Abbott je glumac neverovatnog dramskog potencijala.
Tina
Fey je više nego logičan izbor za glavnu ulogu ne samo zbog
poređenja u književnoj kritici i zbog toga što se poznaje sa
scenaristom. Prvo, njenu TV personu (lagano nesigurnu, lagano ćaknutu
sredovečnu ženu koja često nema sreće u životu) možemo
zamisliti u takvoj situaciji. Drugo, ne treba joj puno prostora da se
upusti u improvizaciju i svojim angažmanom produbi lik. Neki će joj
zameriti manirizam u glumi koji joj je ostao od televizije, ali to je
površno. Mišljenja sam da je u filmskoj glumi zasnovanoj na
kameleonskim transformacijama prisustvo glumaca i glumica koje možemo
prepoznati po stilu glume čak i lekovito.
Postavlja
se pitanje je li etično snimati komediju o ratu koji je za sobom
ostavio propale države i koji se kao trakavica nastavlja. Za mene je
to pitanje deplasirano i opet ću se pozvati na Altmana: on je svoj
film smestio u Koreju, ali se jasno referira na Vijetnam koji je u to
doba buktao. Meni je mnogo zanimljivije drugo pitanje: ima li smisla
raditi komediju o stranim profesionalcima ne-vojničke struke u ratu
koji žive u svom mehuru i paralelnom svetu? Prvo, bilo ih je
onoliko. Drugo, domaće stanovništvo oko kojeg se i preko čijih
leđa se taj rat vodi je po pravilu prikazano jedino kao deo
scenografije i pozadinski šum. Whiskey Tango Foxtrot nije loš
film, daleko od toga, iako je neujednačen, generalno je pristojnog
kvaliteta sa skokovima prema dobrom, ali na tom planu ne donosi ništa
naročito novo, pa je teško naći neke više moralne razloge za
njegovo postojanje.
No comments:
Post a Comment