kritika originalno objavljena na Monitoru
2015.
scenario
i režija: Andrzej Zulawski (po romanu Witolda Gombrowicza)
uloge:
Jonathan Genet, Johan Libereau, Sabine Azema, Jean-Francois Balmer,
Clementine Pons, Victoria Guerra, Andy Gillet
Jedan
od velikana koji su nas napustili ove godine je i Andrzej Zulawski,
poljsko-francuski reditelj, radikalni umetnik i večiti inovator
filmskog jezika. Prošle godine je, nakon 15 godina od poslednjeg
filma (i to kolaboracije sa ondašnjom partnerkom Sophie Marceau),
konačno izbacio novi, za premijeru odabrao najartističkiji od
velikih evropskih festivala, Locarno, i tamo osvojio Srebrnog
Leoparda za režiju.
Sudbina
je htela da njegov poslednji i testamentarni film bude najeluzivniji,
možda najkompleksniji i svakako najapsurdniji u njegovoj karijeri.
Zulawski je tu demonstrirao ludu hrabrost pokušavajući (skoro)
nemoguće. U pitanju je adaptacija poslednjeg romana Witolda
Gombrowicza, još jednog Poljaka koji je sreću i mir našao u
Francuskoj, piščevog najkompleksnijeg i najapsurdnijeg, teško
prevodivog i još teže adaptibilnog na film.
To
što su se sudbine i životne priče kultnog pisca i kultnog
reditelja poklopile sa odmakom od nekih 45 godina, samo je jedna od
referenci koje se daju izvući iz filma, i to ona najočitija,
biografska. Ovde je Gombrowiczev roman poslužio samo kao osnova
(anti)priče i “pitch” nekoliko tema za razmišljanje, bez
odgovora na pitanja i jasnih zaključaka. Zulawski tekst tumači
prilično slobodno, podigravajući kulturne, najčešće filmske
reference kojima nas uvlači u apsurdni svet. Tako ćemo videti i
Tintina, aluzije na Rivettea i Resnaisa, čuti rasprave o Bessonu i
Bressonu, Bergmanu i Spielbergu, dok će nam nad glavama visiti
Pasolinijeva Teorema, možda kao ključ, možda samo kao usputna
stvar.
Situacija
je, u osnovnim crtama, sledeća: dvojica mladića, student prava i
pisac trilera u pokušaju Witold (Genet) i metroseksualni, možda
homoseksualni, ultra-površni modni mačak Fuchs (Libereau) dolaze na
nekoliko dana u pansion na selu. Witold pokušava tu pokrenuti bilo
koju od dve karijere, a Fuchs igra neku inatnu igru sa svojim
šefovima. Pansion vodi histerična mater familias (Azema), a tu su i
njen sumanuti drugi muž (Balmer) koji ispaljuje nebuloze, te kćerka,
učiteljica jezika Lena (Guerra), koja se trese u socijalnim
situacijama sa svojim mužem, blaziranim arhitektom (Gillet) i
konačno, rođaka i kućna pomoćnica sa disfiguriranom gornjom usnom
(Pons). Dinamika među svima njima je histerična, ali i opojna.
Ako
vas zanima šta se dešava, odgovor je svašta i ništa. Naš
narator, nadri-intelektualac Witold je i pored svojih ispada anksioze
i frustracije (delimično podgrejanim zaljubljivanjem u Lenu), ipak
naša najsigurnija tačka gledišta iako ponekad oponaša Paju Patka.
Fuchs izlazi noću i vraća se s modricama. Stariji muž i žena se
žale jedno na drugo, nekad konkretno, nekad uvijeno, a muž pritom
govori kombinacijom lažnog latinskog i “baby-talka”. U dvorištu
se pojavljuju, pa nestaju mrtve (obešene) ptice, što je osnova za
misteriju.
Imaju
li indikativno poređani zlokobni objekti (grabulja, sekira) nekakve
veze sa tim ili su simboli nečeg drugog, ako su uopšte simboli?
Otkud puž na kroasanu? Ima li razloga za toliko ludaštvo na jednom
mestu? I onaj izlet u planine i na more... Jedino u šta se možemo
pouzdati je naslov, kosmos neraskidivo povezan sa entropijom, sve
ostalo je trip, možda varka, možda san, možda prirodno stanje koje
prikrivamo maskom zdravog razuma.
Taj
haos u odnosima i u (ne-)radnji u prvo vreme raditelj pokušava da
ukroti svojim metodičnim postupkom, dugim i preciznim kadrovima,
atipičnim uglovima kamere i mekim fokusom koji pojačava “dream
reality” učinak. Ali kako film odmiče, tako popušta i
rediteljska kontrola, što nikako nije slučajno. Od samog početka
improvizirana gluma polako postaje hektična. Zulawski se prepušta
haosu i poziva nas da učinimo isto.
Cosmos
je magičan film barem koliko je maničan. Tripozan je,
dezorijentirajući, ali zaokuplja našu pažnju. Zvuči otrcano, ali
to je put u suštinu kosmosa zvanog čovek i taj put nije uvek
prijatan i nije zasnovan na informacijama. Vožnja možda neće biti
uvek ugodna, ali ćemo je upamtiti i možda se njoj vraćati. Veliki
majstor Zulawski je još jednom uspeo. Nažalost, poslednji put.
No comments:
Post a Comment