kritika originalno objavljena na Monitoru
2015.
scenario
i režija: Ben Blaine, Chris Blaine
uloge:
Abigail Hardingham, Cian Barry, Fiona O'Shaughnessy, Elizabeth Evin,
David Troughton
Ima
nešto u pojavi Abigail Hardingham. Nije lepa, čak se ne može reći
ni da je pravilnih crta lica, ali fiksira poglede. Kao neka čudna
cura u klubu na koju projektujete ovo ili ono, sve se ne usuđujući
da priđete. Znate samo da vas čeka luda vožnja, ako ikada skupite
hrabrosti za to. Utoliko je čudnije što u drugoj sceni u kojoj se
njen lik pojavljuje nju ostavlja dečko sa optužbom da je suviše
“vanilla” (obična i dosadna), a frajer pritom izgleda kao
dosadni mastiljar.
Tako
je i sa ovim filmom. Nije lep i zgodan, nije ni odvratan, često se
čini da nema smisla i da promašuje skoro sve što se promašiti
može, ali definitivno ne možete odvojiti pogled sa ekrana. Toliko
je neobičan, nov i originalan da je naprosto magnetičan. I da stvar
bude bolja, kako odmiče je sve bolji, a nekoliko sati nakon gledanja
možda čak i pomislite da ste upravo odgledali remek-delo i budući
klasik.
Dakle,
naša junakinja je Holly (Hardingham), buduća bolničarka u hitnoj
pomoći i odmah u prvoj sceni svojim drugaricama sa studija
izjavljuje nešto čudno i potencijalno patološki: deklarira interes
sa kolegu sa svog studentskog posla u supermarketu, iako svi znaju da
on već godinu dana pati za svojom poginulom curom i čak je,
navodno, pokušao da se ubije. Taj momak, Rob (Barry), svakako u sebi
krije nešto više o mistike i mraka kojim zrači i Holly mu u
zgodnom trenutku prilazi i njih dvoje se upuštaju u vezu, i to
prilično strastvenu. Međutim, prilikom prvog seksa u njihovu vezu
se meša i treća “osoba”, Robova pokojna devojka Nina
(O'Shaughnessy), u formi duha, koja ih verbalno izaziva i sabotira na
svakom koraku...
Nekoliko
stvari su tu bitne za ovaj čudački trojac. Nina je poginula u
saobraćajnoj nesreći za koju je Rob makar delimično kriv. Nina je
već po pojavi otkačeni, umetnički tip osobe, skoro pa ostvarena
slikarka, možda čak i sa dodirom genijalnosti, dok je Hollina
životna priča skoro sasvim obična. Opet, Holly deluje kao
konstruktivna osoba, za razliku od Nine koja može biti kreativna ili
destruktivna, ali ne i razumna i konstruktivna. Zatim, Nina je mrtva,
što će reći završena, što je čini savršenom dalje od šablona
“o pokojniku sve najbolje”. Konačno, zbog nagle i nasilne
prirode njene smrti, ni ona ni Rob zapravo nisu završili i
zaključili odnos, niti su u stanju da to urade. I eto nama
nesvakidašnjeg ljubavnog trougla, i to još sa kompleksnim likovima
koji se doimaju živima čak i kad su nedvosmisleno mrtvi.
Prvo
što će gledaoca začuditi je ton filma. Ljubavni trouglovi u
“zom-com” filmovima (romantičnim komedijama sa oživljenim
mrtvacima) nisu ništa naročito novo, ali su po pravilu bili dati u
otvoreno komičnom, ponekad čak i parodičnom tonu. Nina Forever se
drži kao izuzetno ozbiljan film, što može delovati uvrnuto, čudno,
nekome čak i odbojno. To, naravno, ne znači da nema humora. Sa tako
nenormalnom premisom odsustvo humora bi bilo smrtni greh. Autori ga,
naravno, okreću na crnjak, a nalazimo se u Engleskoj, pa saberite
dva i dva...
Međutim,
i pored naleta crnog humora za koji je, logično, zadužena sama Nina
svojim “in character” opaskama, film se čvrsto drži teritorije
psihološke drame između Holly i Roba. Jasno, u njihovom odnosu je
Nina metafora za bagaž prethodne veze (Rob se sa njenim roditeljima
viđa na nedeljnoj bazi), i to bagaž najteže vrste. Sa mrtvom
osobom se ne može takmičiti, niti je moguće, niti je pristojno,
ali pitanje je može li se Holly s njom nositi i kako. Je li rešenje
pobacati uspomene? Ili možda odavati poštovanje na svakom koraku
Čak i kada, odnosno ako, Rob nastavi sa svojim životom (sa Holly
ili bez nje), Nina će uvek biti tu i vrebati (ga) iz nekog ugla.
Izbor
glumaca za film je briljantan. Abigail Hardingham je u stanju većinu
zadataka rešiti neverovatno elegantno, samim svojim prisustvom i
stavom, jasno vidimo kad je ranjiva, kad povređena, kad rešena da
istera svoje i zadovoljstvo ju je gledati. Takva gluma se retko viđa
od glumice koja je uglavnom zarobljena na televiziji. Rob je za
nijansu tipskiji lik od Holly, ali u izvedbi Ciana Barrija izgleda
životno. To nije sjebani, tužni i mistični lik kakve srećemo u
filmovima, već sjebani, tužni i mistični lik koji može biti naš
poznanik ili sused, što ovu “suburban gothic” priču čini jako
privlačnom i snažnom. Fiona O'Shaughnessy igra Ninu sa uživanjem i
dosta improvizacije, a i lik je napisan da tome pogoduje. Osim
egzaktnih, sočnih linija dijaloga, sve ostalo je na volju glumici.
Snažno prisustvo imaju i Elizabeth Evin i David Troughton kao njeni
roditelji koji ne mogu da nastave sa normalnim životom.
Uz
vrhunsku glumu treba pohvaliti i scenario koji je uređen,
ekonomičan, logičan (koliko je moguće sa premisom koju imamo),
inteligentan, pronicljiv i snažan. Braća Blaine, inače debitanti,
uspevaju ono što ni mnogima iskusnijima ne polazi za rukom: ne samo
da ubace zaista neočekivani, a opet savršeno logični i skladni
obrat, nego da i kroz njega poentiraju. Sa režijom stvari ne stoje
toliko sjajno. Pokazuju oni smisao za rad sa glumcima i oko za detalj
(svet predgrađa kojim se likovi kreću je dorađen tako da sve ima
svoje zašto), a nemaju problema ni sa psihološkom slikom likova i
njihovih odnosa, iako bi neki hintovi mogli biti i manje očiti. Ono
što upada u oči su pojedine scene koje su iskadrirane tako da u
njima imamo mini-flashback i flash-forward momente, i kad kažem
mini, mislim i u smislu njihovog trajanja (izuzetno kratki i brzo
sečeni kadrovi) i u smislu vremena koje preskaču. To ima smisla za
naglu promenu ritma i tempa, pa te scene deluju kao ubačeni
virtuozni pasaži u, inače, u smislu ritma i tempa, savršeno
odmerenom filmu, ali osim tog razbijanja i “jazziranja” samog
sebe radi, ne vidim potrebu za takav postupak.
Nina
Forever je čudan i uvrnut film koji ispod blesave žanrovske
površine govori o itekako bitnim i potencijalno izuzetno ličnim
stvarima. Za svu pohvalu je da tako hrabar i rizičan film potpisuju
debitanti koji se čak ni u realizaciji ne oslanjaju na proverena
imena, nego forsiraju manje poznate, skoro opskurne glumce uglavnom
zaglavljene u televizijskim epizodama. Uz sve svoje mane, Nina
Forever je izuzetno interesantno filmsko delce. Pustite da vam se duh
uvuče pod kožu.
No comments:
Post a Comment