2015.
scenario
i režija: Robert Burdreau
uloge:
Ethan Hawke, Carmen Ejogo, Callum Keith Rennie, Kevin Hanchard, Kedar
Brown
Čemu
fikcija kada su stvarni događaji često dramatičniji. To posebno
važi za život Cheta Bakera, njegove briljantne uspone i padove.
Cinici bi rekli i za njegovu smrt. Čovek je, drogiran kao zmaj,
ispao / iskočio kroz prozor svoje hotelske sobe u Amsterdanu u 59.
godini života prethodno prilično zaduživši jazz muziku. Born
to Be Blue pritom odstupa od stvarnosti na nerezonski način:
menjajući godine, spajajući likove u kompozite i u solidnoj meri
izmišljajući događaje čini se bez nekog specifičnog razloga,
ali, začudo, zbog toga uopšte nije loš film.
Štos
je u tome da je relativno anonimni reditelj više kratkih i
televizijskih programa Robert Burdreau uspeo da pogodi suštinu:
Bakerovu javnu personu, ali i ličnost iza toga, kao i bit
genijalnosti, ne samo jazzerske i ne samo muzičarske, nego i uopšte.
Genijalnost, naime, po pravilu dolazi sa diskvalifikacionom manom ili
čak iz nje izvire. Garincha, bogalj koji dribla kao car. Zidane,
kapiten i motivator koji naseda na svaku provokaciju. Mozart i
Einstein, obojica katastrofalno neozbiljni i nemogući za saradnju.
Peckinpah, sklon ka ovisnostima i inače nemoguća ličnost, nasilan,
autodestruktivan, verovatno sa gomilom nedijagnosticiranih psihičkih
bolesti. A kod jazz muzičara je ta diskvalifikaciona mana droga,
najčešće heroin.
Zašto
je tome tako kada se od jazzera očekuje pre svega preciznost? Pa,
nekada nije bilo tako i jazz je pre svega bio sinonim za
improvizaciju, ali to nije bit tog problema. Kažu mudri ljudi
heroin, kao i sve “spuštalice”, je pomagalo za analizu. Kažu da
zakrivljuje vreme na taj način da svirač može da oseti i izrazi (a
ako treba i popravi) svaku notu i pritom ostane u tempu. I pored toga
što nepovratno uništava život, stari jazz majstori su mu se
vraćali i pod njegovim uticajem stvarali i izvodili svoja najbolja
dela, a čak i nisu umirali / pogibali rosno mladi... Ima tu nešto i
očito da su brošure u školi bile u krivu, ali nemojte to probavati
kod kuće. Ok?
Born
to Be Blue je priča o Chetu Bakeru (igra ga Ethan Hawke),
heroinu, ovisnosti, skidanju, sećanjima, dizanju posle pada,
povratku na scenu i spremnosti na žrtve. Film prati težak period u
njegovom životu od sredine 60-ih, povratka u Ameriku i napada koji
je mogao da mu uništi karijeru (premda se isti dogodio tek '69.)
preko oporavka, ponovnog vraćanja instrumentu i prvih tezgi sve do
“make it or break it” svirke i povratka na staze slave.
U
pozadini, međutim, vidimo ljubavnu priču između ranjivog, sjebanog
i besciljnog Cheta koji misli da je svemu kraj i Jane (Carmen Ejogo),
glumice koja igra njegovu ženu u filmu koji se navodno snimao. Ona
mu pomaže da se oporavi, ali je daleko od tipične “štake” žene
koja pruža podršku svom muškarcu. Jane je možda kompozitni lik,
ali je svakako žena od integriteta. Lik je predivno napisan i još
bolje odigran i zapravo razigrava i inače sjajnog Hawkea koji je
ovde odigrao jednu od uloga svog života.
Hawke
je i inače odličan glumac, predan i posvećen, o čemu govori vrlo
bogata i raznovrsna faza u njegovoj karijeri u poslednjih nekoliko
godina u kojoj je postao sinonim za integritet. Ne gura se u velike
produkcije i umesto toga bira zahtevne i slojevite likove. Tome u
prilog govore i saradnje sa Linklaterom, Before Midnight i
naročito dvanaest godina snimani Boyhood u kojem je bio
rediteljev čovek od najvećeg poverenja, ali i Ten Thousand
Saints i Predestination, svakako hrabri filmovi i ozbiljni
glumački izazovi. Born to Be Blue je svakako tipičniji
primer za poligon na kome dobar glumac može doći do izražaja
igrajući kompleksnu slavnu ličnost i Hawke to koristi, hvatajući
magle ovisnosti, iluzornost borbe i bol života u tom procepu.
Osim
Bakera i Jane, ostatak likova uglavnom imaju pomoćnu funkciju.
Roditelji kao pozadinska priča koju nije teško napustiti u
odgovarajućem trenutku. Menadžer Dick (Rennie) oslikava samoživost
i trku za profitom muzičke industrije, ali svejedno nije sveden na
karikaturu i stereotip. Dizzy Gillespie (Hanchard) i Miles Davis
(Brown) služe za “names dropping”, donekle i kolegijalnost i
rivalstvo. Naravno, pominje se i Charlie Parker kao nekakav dobri duh
i njegov klub u New Yorku kao svojevrsni hram.
Born
to Be Blue je dosta konvencionalan film koji ne može i neće da
se ostavi klišea. Nije teško pogoditi kakav će “score” biti,
premda se ne oslanja previše na Bakerove radove, svejedno je u tom
duhu. Ograničavanje opsega priče nije loša ideja, ali prebacivanje
radnje prema 60-im godinama kao da služi da bi se film slikao
polaroidastim bojama, dok je kontekst tada svežeg hippie pokreta
zanemaren čak i u dubokoj pozadini.
Međutim,
jedna intervencija je skoro briljantna. Baker se jeste pojavljivao u
mjuziklima, imao je takvu facu i zvezdani potencijal, ali u vreme u
koje je smešten film takvog nečeg nije bilo, naročito ne
biografskog filma koji bi poslužio kao marketing isluženoj i
osramoćenoj zvezdi na putu povratka. Međutim, film u filmu, jasno
odvojen crno-belom fotografijom je koristan na par nivoa. Prvo, kao
sećanje na neka prošla vremena. Drugo, kao alibi za klišee
biografskog filma koji se u njemu pojavljuju.
Rekoh
već, Burdreau je autor verovatno skromnog dramaturškog i zanatskog
znanja, pa nije mogao da se makne od žanrovskih klišea niti da ih
subvertira. On je, međutim, povukao istovremeno ludo hrabar i
genijalan potez kako bi ih maskirao i film napravio originalnijim.
Svaka čast za to, a uz sjajnog Ethana Hawkea i predivnu Carmen
Ejogo, ovaj potez filmu donosi i moju preporuku koja nadilazi jazz
entuzijaste, čitače biografija i proučavaoce drogiranja.
No comments:
Post a Comment