2015.
scenario
i režija: Ruth Platt
uloge:
Evan Bendall, Robert Hands, Michaela Prchalova, Rory Coltart, Tom
Cox, Dolya Gavanski
Neke
lekcije se uče na teži način. Škola je smaranje. Svaka generacija
je sve gora i nestrpljivija, pa me u sistemu koji dolazi ne bi čudilo
da učenici i bukvalno skaču po glavama profesora. Iako u školi ima
i neproduktivnog i neprimenjivog znanja (čak i više nego što je to
podnošljivo), u svojoj tuposti i kratkovidosti smo često nesposobni
da usvojimo i ono korisno i univerzalno, pa proces učenja ponavljamo
kroz život. Takva nam je sudbina, ali sami smo krivi.
Jednako
tako, profesori bi mogli ukopčati da sistem star nekoliko stotina
godina namenjen stvaranju poslušnih vojnika i pouzdanih šrafova u
društvenoj mašineriji nije u korelaciji sa individualizmom koji
danas dominira, a mudre glave bi onda mogle napraviti bolji i
primereniji sistem. Na koncu, i roditelji bi mogli shvatiti da
njihovo viđenje idealnih uslova za podizanje dece (“suburbia”,
kućice, mir i tišina) ne korespondira najbolje sa onim što ta deca
žele, naročito kad poodrastu: mladi ljudi su željni sadržaja i
uzbuđenja, a ako ih nema – izmisliće ih, ako ne drugačije –
vandalizmom, opijanjem, sitnim kriminalom i uopšte pravljenjem
sranja da im prođe vreme.
Sve
te lekcije Ruth Plant nabacuje, svesno ili ne, u svom prvencu The
Lesson, ali ispada da ona ipak svoju lekciju mora naučiti na
teži način. Stvar je prosta, premisa bez razrade ili sa tek
skiciranom razradom film može odvesti samo toliko daleko. U ovom
slučaju, premisa o ponižavanom srednjoškolskom profesoru koji
uzima stvar u svoje ruke i dvojici svojih učenika-zlotvora deli
životne lekcije kombinacijom blebetanja i mučenja može poslužiti
za kratki film. Na duže staze se troši, pa ni bedasto krpljenje sa
pozadinskim pričama nekih junaka koje bi trebalo dati neki kontekst
tu ne pomaže. Film je potrošen i pre nego što pošteno počne.
Stvar
je pre svega u likovima. Profesor književnosti (Hands) koji malo
mlati dvojicu huligana, a malo ih davi sa Blakeom, Miltonom,
Hobbesom, Dickensom, Orwellom i Goldingom deluje kao učiteljska
osvetnička fantazija nezamisliva u realnom svetu, kao što takođe
jedan od mučenih učenika, Joel (Coltart) deluje kao huligan i
baraba bez ikakvog daljeg smisla. To ne bi bio problem da ovde imamo
klasičnu žanrovsku matricu horora ili jako krvavog trilera i ništa
osim nje. Onda bi Plattovoj bio posao kako da osmisli njihovo
nadgornjavanje koje nam drži pažnju 90 minuta. Ponekad je dovoljno
imati samo upečatljivog negativca i dobrog glumca, a Hands to nije.
Međutim,
sa drugim mučenim učenikom, Finnom (Bendall) kao glavnim likom i
njegovom pozadinsko-familijarnom pričom ona skreće ka realizmu i
socijalnoj drami, pa se film tu nepovratno gubi. Reč je o jednoj od
onih pozadinskih pričica kakve se pojavljuju po art-filmovima i
postaju predmet sprdnje kao “misery porn”. Finn, dakle živi bez
roditelja o kojima još uvek ponekad sanja (majka umrla, otac
napustio još odavno), sa bratom (Cox) koji smišlja kako da ga
izbaci s gajbe i bratovom imigrantskom curom Miom (Prchalova) na koju
se ne tako potajno loži. Za Finna i njegovu frustraciju, dakle,
možemo imati razumevanja u teoriji, mada je pitanje koliko to stoji
u praksi, odnosno on je životnu lekciju zaslužio iz drugih razloga.
Mia je isto potencijalno zanimljiv lik, ali je svedena na “plot
device”, lakmus za mizoginiju kod jednog brata i na kraju na
nagradu za drugog.
Kao
što sadržaj pokušava da inkorporira žanrovski i karikaturalno
festivalski film, takav je i stil. Film je navodno sniman u Oxfordu,
pa je bila prava umetnost naći tako obične i sumorne lokacije, što
je i najveće dostignuće filma. Te lokacije nisu iskorištene ni za
šta drugo osim kao podloga za socijalni pejzaž unezverene omladine.
Isto tako, u nasilnim, “žanrovskim” scenama (kojima dominira
popovanje, jebiga) Plattova uglavnom ide na šok-efekat maskiran
drmusavom kamerom, ali sa vidnim posledicama. Realno, nema tu
dovoljno krvi i mesa da bi se The Lesson približio vrhuncu
“torture porn” žanra. Međutim, ono što stvarno preko svake
mere iritira je ton, nekako neprirodno šuškav i kreštav. Ono što
mene zanima je sledeće: kome je palo na pamet da prljavu ružnoću
filma bez neke velike poente podvlači grozno prljavim zvukom?
Čini
se da Ruth Platt ima još puno škole za učiti...
No comments:
Post a Comment