2016.
režija:
Timothy Woodward Jr.
scenario:
Mark Esslinger
uloge:
Michael Pare, Brittany Elizabeth Williams, Constance Brenneman, Tom
Sizemore, Trace Adkins, Kris Kristofferson
Pre
uvoda, mala napomena. IMDB stranica ovog filma vas laže. Kad bacite
pogled na nju, očekivaćete western sa Krisom Kristoffersonom u
glavnoj ulozi. Što će reći, poslasticu. Jer Kris Kristofferson je
sinonim za western mužjaštvo, integritet, mudrost i ljudsku
dobrotu. Ali ništa od toga, on ovde ima malu, doduše simpatičnu
ulogu mudrog šankera koji ne trpi sranja. Na sreću, barem
protagonistu kojeg pratimo igra još jedan dobar, ali pomalo
zaboravljeni glumac, Michael Pare.
Elem,
šta je zajedničko klasičnom, pred-revizionističkom westernu,
(melo)drami za Hallmark Channel i akcionom filmu snimljenom za video,
recimo sa Chuckom Norrisom ili Stevenom Segalom u glavnoj ulozi? Kao
prvo, sva tri žanra imaju svoje šablone od kojih se retko odstupa.
I kao drugo, karakterizacija likova je širokopotezna, gruba, bez
nijansi, pa su oni uglavnom jednodimenzionalni, funkciju imaju samo
tu u priči, od “ulaska” do “izlaska” i nigde drugde.
Naprosto, ne možemo ih zamisliti u životu.
Mladi
štancer (pretpostavljam očajnih) akcionih filmova Timothy Woodward
Jr. i prilično anonimni scenarista Mark Esslinger su rešili da sva
tri žanra spoje u jedan film. Western je tu samo “setting”, što
će reći scenografija, kostimografija i ikonografija svodena na
pojedine “trope”: revolveraši, bordeli, partije pokera i
kafanske tuče sa kojima više nije umesno ni zezati se, koliko su
potrošeni. TV drama (i to recimo na nivou kasnih 70-ih ili ranih
80-ih) pokriva uvod priče, postavlja moralne standarde (izrazito
konzervativne, kako drugačije) i prenosi se na celokupni stil filma,
od neuverljive glume, iliti izgovaranja rečenica bez osećaja, preko
drvenih dijaloga, pa do neinventivne režije, odnosno dosadnog
kadriranja, uvek ružno i pešački postavljene kamere i
plan-kontaplan sheme za dijaloške scene.
Ono
što ostaje, akcija, je osnova i ostatak priče. Radi se tu, o čuda
li, o ocu, bivšem revolverašu koji živi povučeno kao rančer i
koji se vraća starim navikama kad mora da traži svoju kćerku koju
su na prevaru oteli i strpali u bordel. Zamislite neki film sa Liamom
Neesonom, odnosno njegovu kopiju iz treće ruke i samo ga prebacite
na Divlji Zapad. To je to.
Ni
mehanika u toj priči nije nešto naročito bolja i orginalnija od
ideje. Naprotiv, ona je još više pešačka. Znači, naš baja ide i
istražuje tako što likove namlati i izvuče informaciju, a onda im,
u zavisnosti od toga kolika su đubrad, udari ili ne udari metak.
Ponovi nekoliko puta kao u lošoj kompjuterskoj igrici dok se ne
obračuna sa glavnim zlikovcem i izvuče malu. Istini za volju, naš
dasa ima i nekakvu pozadinsku priču, prepoznaje ga kurva – bivša
ljubav, kao i neki mamlazi na ulici, ali i ona je tanka i bedna, kao
što se iz priloženog da videti.
Srećom
pa se mlađani Woodward ne boji krvi i nasilja, pa se u tim trenucima
utisak o Traded popravlja. Realno, i te scene su odrađene
pravolinijaški i očekivano, ali su u odnosu na ostatak filma čisto
osveženje.
Dodatna
srećna okolnost je izbor glumaca. Tom Sizemore i pevač Trace Adkins
su sasvim pristojni negativci i zasluga za to ide samo i isključivo
njima, pošto ih Woodward ne usmerava. Naravno, sa tako tankim
likovima, bez ikakve karakterizacije i sa kratkim vremenom koje imaju
na raspolaganju, to nisu nekakva spomena vredna ostvarenja, ali su
svakako bolji momenti u filmu. Krisa Kristoffersona ne trpam u isti
koš, on je legenda i, što se ono kaže, može da čita telefonski
imenik i da to ne bude dosadno. Takođe, Michael Pare je solidno
uverljiv kao glavni junak, ali je i on ograničen šupljinom svoga
lika. Glumice u filmu su, nažalost, suprotna priča, očajne su sve
do jedne i šmiraju toliko da to boli. Woodward je morao izabrati
bolje.
Sve
u svemu, ovo je loše, i to na dosadan i predvidljiv način. Možda
je štos gledati film kao anti-modernističku tiradu i poziv na
povratak starim vrednostima (nema tu govora o posveti klasicima
žanra, Woodward se njima samo poštapa). Čak ni tada nije dobar.
Čak ni sa Krisom Kristoffersonom u fokusu ovaj film nije dobar. Nema
mu spasa
No comments:
Post a Comment