2015.
autor:
Michael Moore
Ima
nešto kod tog čoveka što mi neopisivo ide na živce. Ta fingirana
naivnost koja pretpostavlja, dapače zahteva, naivnost njegovih
gledalaca. Ta samoljubivost da su njegovi “dokumentarci” zapravo
o njemu i kako je on pametan, što ih ponekad gura u pravcu
performansa, a češće ostaje kafanska provokacija. Taj “mash-up”
činjenica i prebiranje samo onih koje mu idu u prilog, uz neizbežno
izvrtanje. To pojednostavljivanje. Taj populizam. Ta jebena potreba
da bude još dodatno slatkasto-patetičan u svojim provokacijama ne
bi li se predstavio kao narodni tribun ili mudrac na misiji.
Naravno,
s vremenom je smekšao i to ima i dobrih i loših strana. Dobre su
što manje truje javni prostor sa svojim polu-istinama i klinačkim
interpretacijama. Loša je ta da je izgubio ne samo smisao za humor
nego i zube onog tranutka kad je politička opcija koju je podržao
(šifra: “Yes, We Can!”) zasela i zapravo pokazala minimalni
odmak od prošlog “sistema” (uvek taj famozni nepersonalni sistem
koji laže i maže) koji je, naravno, bio zločinački i sve najgore
i bla bla. Ono što smo posle duže pauze dobili je makar nešto
pozitivniji “dokumentarac” sa nešto ublaženijom i plemenitijom
idejom, ali izveden kao da ga je radio umoran i bezvoljan čovek.
Ideja
uopšte nije loša: izvršiti “invaziju”, Moore hoda onako tromo
sa američkom zastavom u ruci, na druge zemlje, najviše evropske, i
od njih uzeti ono najbolje i učiniti to novom američkom realnošću.
Čak se može smatrati subverzivnom jer se ispostavlja da su to, gle
čuda, dosta često američki izumi koji su našli bolju primenu
drugde. Italijanski famozni plaćeni godišnji odmori i pauze za
ručak (što je bull, dosta često), francuska prehrana u školi,
nemačko sindikalno upravljanje, zdravstvo i održavanje sećanja na
holokaust (što je uvod u tiradu o ropstvu i rasizmu u Americi kao da
se između tih pojava i njihovih socijalno-istorijskih okolnosti može
staviti znak jednakosti), finski školski sistem, slovensko besplatno
obrazovanje (uz samoreklamersko poziranje predsednika Pahora, čoveka
koji i inače ne zna šta će od sebe, pa vozi autobus, radi u
fabrici ili čisti ulice dok ga kamere slikaju), portugalska
dekriminalizacija droge (što nastavlja tiradu o rasizmu: rat protiv
droge je rasno motiviran!), norveški zatvorski sistem i islandski
miks ženske emancipacije, odjebavanja finansijskih institucija i
komičara kao gradonačelnika (sledeći američki predsednik možda
bude klovn, mislite o tome), pa i tuniski sistem zdravstvene i pravne
zaštite žena (zamislite, u muslimanskoj zemlji koja je imala
light-islamističku revoluciju). Mislim da sam sve nabrojao...
Sad,
kako Moore to izlaže? Manipulativno i tromo, tako da ne može nikog
šokirati. Ne samo da ga je zdravo gledati sa skepticizmom, nego će
i površni gledalac prozreti rupe u izlaganju i ponekad vrlo ad-hoc
povezivanje jedne teme sa drugom. Kao da provokator baš i ne zna šta
da kaže i za kojim argumentom da posegne, pa kreće u zbunjivanje.
Pokušaj humora u izvedbi se svodi na to da on glumi Amerikančinu
(jedina sličnost sa predrasudom je u tome što je debeo) koja brani
argumente posebnosti američkog društva, sve namigujući i
podgurujući gledaoca kao smarač koji priča loše viceve, te da
pobada američku zastavu svaki put kad “pobedi” i uzme nešto “da
ponese kući”. Završava, doduše, na pozitivnoj i optimističkoj
noti govoreći kako se stvari brzo menjaju i koristeći metafore
Mandelinog izbora za predsednika zamalo odmah sa robije i rušenja
Berlinskog Zida koji je sagrađen da bi večno stajao i povezujući
ih sa gay brakovima u Americi. Iako legalizaciju trave nije spomenuo,
Moore je dovoljno skočio u usta svojoj osnovnoj tezi: Amerika se
ipak menja, menjala se uvek, možda ne onoliko brzo koliko bi to neki
želeli, ali nazvati zemlju pionirskog duha okamenjenom je
neodgovorno.
Sad,
može li i treba li Amerika da se menja u smeru bolje socijalne
zaštite, većih radničkih prava, ukidanja smrtne kazne,
demilitarizacije, dostupnijeg obrazovanja, dekriminalizacije droge,
većih prava za ranjive manjinske skupine? Može i treba, naravno. To
i čini tu i tamo, u pravom ili krivom pravcu, vođena pravom ili
krivom logikom (ili sentimentom). I o svim tim pitanjima se stalno
vodi javna rasprava. Pitanje je koliko joj ovaj Mooreov
“dokumentarac” doprinosi na konstruktivan način, a koliko je
predstava za sve manje znatiželjnu rulju. O tome pričam...
No comments:
Post a Comment